Stora problem med Viking BIO update!!!
Stora problem med Viking BIO update!!!
Hej alla, e ganska ny på pellets eldning men jag införskaffade mig en Viking Bio innan jul o den fungerade fint i 2 veckor sen började den krångla med misslyckad start . jaha tänkte ja o gjorde rent allt o testade men fick bara misslyckad start som svar hela tiden .. Ringde till firman som monterat den, dom kom o tittar på den o konstaterar att det är tändelementet som är traskigt !!! Det byts och allt fungarar igen
Igår den 26/1 började dem igen misslyckad start står det bara. Har gjort precis allt jag kan komma på för att försöka få igång den men inget fungarar satt o läste http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7587 o gjorde samma sak o allt verkar var okej så långt..
Börjar bli Djävligt trött på min BIO den är 1½ månad gammal o har nu varit trasig i 2 veckor totalt e detta vanligt ???
Har även prövat starta brännaren manuelt men det fungerar inte det heller. Kan jag ha sådan extrem tur att det är tändelementet som lagt av igen eller någon som har någon ide va det kan vara
MVH Mikael desperat Bio ägare
Igår den 26/1 började dem igen misslyckad start står det bara. Har gjort precis allt jag kan komma på för att försöka få igång den men inget fungarar satt o läste http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7587 o gjorde samma sak o allt verkar var okej så långt..
Börjar bli Djävligt trött på min BIO den är 1½ månad gammal o har nu varit trasig i 2 veckor totalt e detta vanligt ???
Har även prövat starta brännaren manuelt men det fungerar inte det heller. Kan jag ha sådan extrem tur att det är tändelementet som lagt av igen eller någon som har någon ide va det kan vara
MVH Mikael desperat Bio ägare
Senast redigerad av Mikael_E den sön 27 jan, 2008 21:53, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Regent / Viking BIO
Har du läst igenom denna tråd,om du hittar nåt?
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=1138
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=1138
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
-
- Entusiast!
Hej, jag har själv startproblem med min Viking Bio och har två trådar om detta. Kolla där om du kan få något tips
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7639
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7645
Ge inte upp! Någon här skrev att jag snart är expert på brännaren och det stämmer!

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7639
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7645
Ge inte upp! Någon här skrev att jag snart är expert på brännaren och det stämmer!

Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Upplever du som att din installatör kan sin sak, och tar din situation på allvar? Tyvärr så finns det allt för många som vill installera en brännare, ta stålarna för det, och sedan skita i det. Upplever du minsta tveksamhet, så tag kontakt med Värmebaronen direkt och förklara situationen.
En sådan här enkel sak som rostrets placering.
Är du hundra på att det sitter som det ska?
Finns skyddsplattorna runt tändelementet kvar?
Sitter de fortfarande fastlödda på elementets två slingor?
Sitter de rakt?
Undertill på brännaren finns en lucka för att komma åt skruvarna och elanslutningen till tändelementet. Sitter skruvarna rimligt åtdragna? Hur är det med de plastskobelagda elanslutningarna. Verkar de hela och OK?
När brännaren försöker starta, så skall man enkelt kunna känna undertill på brännaren att det blir rejält varmt när tändelementen är i drift. Gör det det?
En sådan här enkel sak som rostrets placering.
Är du hundra på att det sitter som det ska?
Finns skyddsplattorna runt tändelementet kvar?
Sitter de fortfarande fastlödda på elementets två slingor?
Sitter de rakt?
Undertill på brännaren finns en lucka för att komma åt skruvarna och elanslutningen till tändelementet. Sitter skruvarna rimligt åtdragna? Hur är det med de plastskobelagda elanslutningarna. Verkar de hela och OK?
När brännaren försöker starta, så skall man enkelt kunna känna undertill på brännaren att det blir rejält varmt när tändelementen är i drift. Gör det det?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Tackar för snabba svar .. angånde "Taxen o Pellabellas" tips så satt jag o läste dom första gången brännaren la av o testade oxå men utan resultat då ..
Jag har som sagt prövat att starta brännaren med hjälpa av tändvätska o några pellets på rostet fläkten går o nya pellets kommer ner, men sen dör den ... Precis likadant som sist.
"GoForIt Pellets" Har kollat alla skruvar o så under o dom sitter samt det blir varmt på utsidan av röret. Rostet sitter som det ska i spåren & skyddet finns kvar runt tändelementet helt nytt och rakt. Pelltsen på rostet blir lite brända men sen händer inget mer.
Angånde VVS firman så Kan dom & vill men har bara en gubbe som kan med pelletsbrännare!! Och jag har inte ens betalt brännaren än
Börjar fundera på om man inte skulle kräva en ny brännare eftersom det verkar vara samma fel igen o inom en period på 3 veckor...
Jag har som sagt prövat att starta brännaren med hjälpa av tändvätska o några pellets på rostet fläkten går o nya pellets kommer ner, men sen dör den ... Precis likadant som sist.
"GoForIt Pellets" Har kollat alla skruvar o så under o dom sitter samt det blir varmt på utsidan av röret. Rostet sitter som det ska i spåren & skyddet finns kvar runt tändelementet helt nytt och rakt. Pelltsen på rostet blir lite brända men sen händer inget mer.
Angånde VVS firman så Kan dom & vill men har bara en gubbe som kan med pelletsbrännare!! Och jag har inte ens betalt brännaren än

Börjar fundera på om man inte skulle kräva en ny brännare eftersom det verkar vara samma fel igen o inom en period på 3 veckor...
CTC Regent / Viking BIO
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Och du har inställningen för högt drag påslagen?
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
Vågar jag inte svara på e inte så haj på brännaren än .. Ska få en redig genomgång av han som monterade den någon dag ...GoForIt Pellets skrev:Och du har inställningen för högt drag påslagen?
MEN nu ikväll när jag gick ner för o testa så gick fanskapet igång o nu verkar den gå som den ska . Stängde av pannan på huvudbrytaren innan jag åkte till jobbet för 8 timmar sen och nu startade jag fungera den igen värkar väldigt lustigt det här ..
CTC Regent / Viking BIO
-
- Entusiast!
En liten fundering bara från en gröngöling: Om man har högt drag i sin skorsten - kan inte det bli ännu värre då när det blåser så mycket som det gjort innan? I så fall kanske det är därför det funkar nu igen för blåsten har väl lagt sig rätt ordentligt på de flesta ställe?Mikael_E skrev:Vågar jag inte svara på e inte så haj på brännaren än .. Ska få en redig genomgång av han som monterade den någon dag ...GoForIt Pellets skrev:Och du har inställningen för högt drag påslagen?
MEN nu ikväll när jag gick ner för o testa så gick fanskapet igång o nu verkar den gå som den ska . Stängde av pannan på huvudbrytaren innan jag åkte till jobbet för 8 timmar sen och nu startade jag fungera den igen värkar väldigt lustigt det här ..
Tipset du fick om högt drag är ett tips som är värt att testa om din brännare lägger av igen. Det är inte svårt att ändra det själv - i min manual finns det beskrivet på sidan 9 - punkt 24. Det är brytare SW2 som ska ändras till Högt drag-läget.
Och funkar det inte så har du i alla fall provat

Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Var oxå lite inne på det där med blåsten men brännaren har fungerat fint under föra helgen då det var en djävlar storm o det blåste som fan i veckan oxå . problemet kom faktist någon dag efter det slutade blåsaPellabella skrev:En liten fundering bara från en gröngöling: Om man har högt drag i sin skorsten - kan inte det bli ännu värre då när det blåser så mycket som det gjort innan? I så fall kanske det är därför det funkar nu igen för blåsten har väl lagt sig rätt ordentligt på de flesta ställe?Mikael_E skrev:Vågar jag inte svara på e inte så haj på brännaren än .. Ska få en redig genomgång av han som monterade den någon dag ...GoForIt Pellets skrev:Och du har inställningen för högt drag påslagen?
Tipset du fick om högt drag är ett tips som är värt att testa om din brännare lägger av igen. Det är inte svårt att ändra det själv - i min manual finns det beskrivet på sidan 9 - punkt 24. Det är brytare SW2 som ska ändras till Högt drag-läget.
Och funkar det inte så har du i alla fall provat
Men tackar för tipset om vart man kan ändra till högt drag-läge
CTC Regent / Viking BIO