För ca 4 år sedan slängde vi ut oljepannan och lät installera en Joker med Viking Bio. Värmebaronen skickade hit en person som demonstrerade hur pannan skulle skötas och han tog också ett s k sotprov. (Tror jag det var

Nåväl, det fungerade smärtfritt i ca ett år men sen "råkade" någon, om det var jag eller min sambo, totalt rubba/ändra de tre små justeringshjulen som reglerar luft och bränsle dvs någon vart väldigt klumpig när kåpan var av.

Vi kallade på installatören som kom och ändrade lite på hjulen på måfå och lyckades få igång den. Bara några timmar senare stannade brännaren mitt under gång. För att försöka göra en lång historia kort så har vi kallat på installatören som kommer - skruvar lite - brännaren startar - och efter ett tag går den inte igen!

Många gånger lovar han att komma men gör det inte och hör inte av sig. Detta gjorde att jag till slut i ren desperation satte in en bekväm fåtölj i pannrummet och började att själv försöka justera. Detta ledde till att jag till slut fick igång den så att den åtminstonde gick hela veckan tills det var dags att stanna den och sota. Förmodligen inte den mest ultimata inställningen men den gick i alla fall.
Nu har den börjat krångla igen och jag drar mig från att ringa installatören. Känns inte särskilt lönande att han kommer hit och snurrar lite på måfå och lämnar med orden "nu verkar den gå bra".
Nu har jag lite frågor:
1) För några dagar sedan startade den men gick sen bara i ca 15 timmar. Då kollade jag hur mycket pellets som matades fram när skruven gått 3.5 varv och upptäckte att det kom lite mer än vad som stod i bruksanvisningen.
Där står att den nedersta delen på slangen (den där svarta kopplingsringen) ska bli fylld. Men den blev lite mer än fylld för det var pellets en liten bit upp i slangen också. Kan detta anses vara för mycket så att det inte kan tända?
Nåväl, jag sänkte lite på bränslet och då fick jag den j*vlen att gå i ca 25 timmar. Sen ville den inte starta igen.
2) Nu vill den inte starta så lätt. Som den uppför sig just nu så misslyckas den med att starta. Om jag då bara precis startar om, utan att överhuvudtaget öppna brännaren och rensa eller annat, så startar den! Vad kan detta bero på?
Hur stor inverkan har egentligen bränslemängd och luft på brännarens förmåga att starta. Om man ställer in alla tre hjulen efter grundinställningen som står i brochyren -
ska man då kunna förutsätta att den ska fungera även om det inte är den mest optimala ekonomiska inställningen?
3) Sen undrar jag ang termostaten. I bruksanvisningen står det att den ska stå på lägst 70 grader. Men då startar ju pannan jätteofta. Är det negativt att sätta den lägre och hur lågt bör man sätta det? Vi eldrift står det att termostaten bör stå på 60 grader.
Förstår verkligen att det inte är lätt att veta vad som är fel men jag är verkligen desperat nu. Trodde inte jag skulle få bosätta mig i pannrummet när vi bytte värmeanläggning.