Misslyckad start

Pellabella
Entusiast!

Misslyckad start

Inlägg av Pellabella »

Hej. Jag är alldeles ny här på forumet och kan inte speciellt mycket om brännare/inställningar etc. Hoppas ni har överseende med några väldigt "gröna" frågor. Hoppas också ni orkar läsa för det kanske blir lite långt.

För ca 4 år sedan slängde vi ut oljepannan och lät installera en Joker med Viking Bio. Värmebaronen skickade hit en person som demonstrerade hur pannan skulle skötas och han tog också ett s k sotprov. (Tror jag det var :oops: ) Vår installatör var också med.

Nåväl, det fungerade smärtfritt i ca ett år men sen "råkade" någon, om det var jag eller min sambo, totalt rubba/ändra de tre små justeringshjulen som reglerar luft och bränsle dvs någon vart väldigt klumpig när kåpan var av. :oops:

Vi kallade på installatören som kom och ändrade lite på hjulen på måfå och lyckades få igång den. Bara några timmar senare stannade brännaren mitt under gång. För att försöka göra en lång historia kort så har vi kallat på installatören som kommer - skruvar lite - brännaren startar - och efter ett tag går den inte igen! :(

Många gånger lovar han att komma men gör det inte och hör inte av sig. Detta gjorde att jag till slut i ren desperation satte in en bekväm fåtölj i pannrummet och började att själv försöka justera. Detta ledde till att jag till slut fick igång den så att den åtminstonde gick hela veckan tills det var dags att stanna den och sota. Förmodligen inte den mest ultimata inställningen men den gick i alla fall.

Nu har den börjat krångla igen och jag drar mig från att ringa installatören. Känns inte särskilt lönande att han kommer hit och snurrar lite på måfå och lämnar med orden "nu verkar den gå bra".

Nu har jag lite frågor:
1) För några dagar sedan startade den men gick sen bara i ca 15 timmar. Då kollade jag hur mycket pellets som matades fram när skruven gått 3.5 varv och upptäckte att det kom lite mer än vad som stod i bruksanvisningen.

Där står att den nedersta delen på slangen (den där svarta kopplingsringen) ska bli fylld. Men den blev lite mer än fylld för det var pellets en liten bit upp i slangen också. Kan detta anses vara för mycket så att det inte kan tända?

Nåväl, jag sänkte lite på bränslet och då fick jag den j*vlen att gå i ca 25 timmar. Sen ville den inte starta igen.

2) Nu vill den inte starta så lätt. Som den uppför sig just nu så misslyckas den med att starta. Om jag då bara precis startar om, utan att överhuvudtaget öppna brännaren och rensa eller annat, så startar den! Vad kan detta bero på?

Hur stor inverkan har egentligen bränslemängd och luft på brännarens förmåga att starta. Om man ställer in alla tre hjulen efter grundinställningen som står i brochyren -

ska man då kunna förutsätta att den ska fungera även om det inte är den mest optimala ekonomiska inställningen?

3) Sen undrar jag ang termostaten. I bruksanvisningen står det att den ska stå på lägst 70 grader. Men då startar ju pannan jätteofta. Är det negativt att sätta den lägre och hur lågt bör man sätta det? Vi eldrift står det att termostaten bör stå på 60 grader.

Förstår verkligen att det inte är lätt att veta vad som är fel men jag är verkligen desperat nu. Trodde inte jag skulle få bosätta mig i pannrummet när vi bytte värmeanläggning. :cry:
Senast redigerad av Pellabella den fre 25 jan, 2008 11:48, redigerad totalt 1 gånger.
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
deasstore
Energiprofet!

Inlägg av deasstore »

tjenixen.

Själv så har jag en annan modell av pelletsbrännare.

Men enl vad du skriver så verkar det som att instalatören själv inte kan sin sak.
Ring värmebaronen.
Säg precis som det är. Att du inte får hjälp av den som ska vara återförsäljare och instalatör av deras produkter. (om det nu är det förstås)

Jag tror att de kan hjälpa dig med ditt problem.
Exonom A20B från -79. Ariterm PX22 (Föredetta Biona ägare )
Kutzner & Weber KW Z 150 dragbegränsare.
Hus byggt -39, 170kvm boyta. 25 kvm uppvärmd källare
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Nu kan jag raljera om detta att ställa in på små potentiometra kontra digital men det hjälper dig knappast.

SJÄLVKLART ska "grundinställningen" ge skapligt fungerande uppstart och drift och deasstore råd är helt rätt, klarar den lokala inte av jobbet går man ett steg uppåt.

Jag är säker på att det finns beskrivning (någonstans) av startdosens storlek osv. och inse fakta: DU lär vara den som kan brännaren bäst inom kort. Jag hade bett VB om nödvändiga data för att trimma in själv och sedan accepterat att den lokala installatör är mer rörkrökare än kunnig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Pellabella
Entusiast!

Jo det börjar nog bli dags snart för en kontakt med VB

Inlägg av Pellabella »

Jo, du har rätt. Installatören vet nog inte vad han gör. Problemet är att vi har nu lärt oss att inte anlita en bekant. Visserligen är han en verkligen en "rörpulare" och arbetet var helt vitt men det komplicerar verkligen det hela genom att vi känner honom. :(

Jag har varit i kontakt med VB för längesedan men jag fick inte uppfattningen om att de var intresserade av att själva komma. I och för sig frågade jag inte. Men de rekommenderade en rörfirma i min närhet som kunde deras pannor och brännare men de ringde jag ett antal gånger men de hörde aldrig av sig. VB sa även att det inte var säkert att en annan firma var intresserad av att rycka ut till någon annans installation.
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

Icecap: Hmmmm, kanske det är något med startdosen då? Nu vart jag precis nere i pannrummet igen och kollade.

Den hade startat igen utan problem efter att jag bara precis stängt av och startat igen efter det misslyckade första-försöket. Kan det vara så att det är för lite pellets och sen när jag startar om så blir det ju fler och den startar!?

Den där startdosen du pratade om - den har väl ingenting med själva den vanliga bränsleinställningen. Ställs den in separat med något annat vred?
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

VB sa även att det inte var säkert att en annan firma var intresserad av att rycka ut till någon annans installation.
Tyvärr så är det ofta sant, rörkrökarna hör till den sorten som blir sura och griniga om dom inte fått vara med och hugga in på kakan från början, antagligen får du höra en massa dumheter om garantiansvar och allt vad dom försöker med, men hjälpa till det vill dom oftast inte.

Men eftersom det är VB som tipsat om dom så kan dom ju förhoppningsvis grejerna och om dom börjar gnälla om att det inte är dom som installerat prylarna så ge dom en ordentlig utskällning och ring sedan VB och fråga hur man ska kunna få service på sina prylar om exempelvis firman som installerat den konkat eller liknande ?

Det bästa är att försöka fixa det själv om möjligt, det brukar stå rätt väl förklarat hur man får igång brännaren och få till en hyfsad injustering i bruksanvisningen så om du inte gjort det innan så ta och läs igenom den.

Kolla upp vad varje potentiometer är till för och vad den gör sen är det egentligen mest en fråga om att pilla till dom så att den går riktigt, om du får till en vettig rökgastemp, lågan är gul och fin och det inte ryker svart ur skorstenen så börjar det säkert funka fint igen.

Tips: När du fått allt att funka igen så anteckna inställningarna och spara dom någonstans.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Pellabella
Entusiast!

Startdosen......

Inlägg av Pellabella »

Nu hittade jag vart inställningen till startdosen sker. ( Bra med bruksanvisning :) )

Den står ytte-pytte till vänster om 0. Alltså lite minus. Inte mycket men ändå...... Vågar man prova att öka lite?

Det slår mig nu hur jäkla lätt det är att råka komma åt dessa rattar om man är lite oförsiktig.

Den andra ratten (temp) står på 70. Är det OK?
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

micke_932 skrev:
Det bästa är att försöka fixa det själv om möjligt, det brukar stå rätt väl förklarat hur man får igång brännaren och få till en hyfsad injustering i bruksanvisningen så om du inte gjort det innan så ta och läs igenom den.

Kolla upp vad varje potentiometer är till för och vad den gör sen är det egentligen mest en fråga om att pilla till dom så att den går riktigt, om du får till en vettig rökgastemp, lågan är gul och fin och det inte ryker svart ur skorstenen så börjar det säkert funka fint igen.

Tips: När du fått allt att funka igen så anteckna inställningarna och spara dom någonstans.
Hej. Jo jag har bruksanvisning och den har jag haft nytta av. Förstod inte allt till en början men nu blir det klarare och klarare :)

Ang lågan så tycker jag, när den väl startat, att den ser bra ut. Men jag måste säga att det inte är lätt att se lågan! Finns ett runt titthål i pannluckan men tyvärr är brännarröret monterat på så vis att det skymmer rätt bra.

Har varit ute nu också och kollat röken men det syns ingenting så det är väl bra?

Temperaturen brukar komma upp i ca 140 grader på lågeffekt och ca 160 vid hög effekt. Vad innebär detta? Bra eller dåligt?.

Om det har någon betydelse så sitter temperaturmätaren strax under den där vippande luckan. ( Vad den nu hette :oops: )
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Bortse inte från att Viking bio eldarna här på forumet är grymt duktiga. De tillhör nog de eldare som kan sina brännare bäst. Någon kan säkert lotsa dig steg för steg till en skaplig inställning.
Startdosen kan man kontrollera genom att starta brännaren med matningsslangen avtagen. Samla upp startdosen i en burk. I beskrivningen står hur stor startdos man ska ha.
140 och 160 grader rökgastemperatur är bra. Bra att det inte syns någon svart rök. Blåser det är det ingen mening att finjustera brännaren med hjälp av skorstensröken.
Senast redigerad av Torsten den fre 25 jan, 2008 12:54, redigerad totalt 1 gånger.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag kan bara Janfire NH "på riktigt" så specifika råd rörande din brännare kan jag inte ge.

Den vippande luckan är den så ofta omtalade "Dragbegränsaren" och den är mycket bra att ha då den ger stabilare förhållanden för brännaren att jobba under.

Självklart ska man mäta temperaturen på rökgasen INNAN denna lucka och 140-160°C är helt OK.

Men du får dela upp själva inställningen i olika delar:
* Startdos + luft + tid
* Driftdos + fläkt + tid mellan doseringerna.

Om uppstarten fungerar skapligt kan du fokusera på driften och skulle uppstarten fungera lite tveksamt är det ändå bra att driften fungerar, det gör allting lättare ju färre fel som finns.

Nu vet jag inte exakt hur dina potentiometer (dom små hjulen) ser ut rent fysisk men det finns förseglade versioner med "multiturn"-funktion som gör dels att damm inte kommer in, dels att man kan ställa dom MYCKET mer noga och att de håller inställningen även om "någon" råkar knuffa på dom. De kan ha t.ex. 20 varv från stopp till stopp men man måste kunna löda osv. för att byta.

Vad, var och hur du ställer det har jag INGEN aning om, själv ställer jag det i mitt PC-program som har full kontroll över brännaren men det är jag det och min sits rörande brännaren är en ganska annan än din.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

Torsten:

Tyvärr verkar det inte stå hur mycket startdosen ska innehålla men det är kanske olika för olika förhållanden?

Nåväl, jag testade att öka lite, lite grann på startdosen och FAKTISKT! Det blev låga på första försöket.........men nästan direkt efter larmade det "misslyckad start". Startade om igen utan några andra åtgärder och den startade. :roll:

Vågar man prova att öka lite till? Vad kan hända om det blir för mycket?
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Ligger startdosen på 2 till 3 dl så verkar det inte orimligt.
Enligt värmebaronen så skall startdosen vara 2,5 varv på matningsskruven.
Senast redigerad av Torsten den fre 25 jan, 2008 13:32, redigerad totalt 1 gånger.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
tg
Entusiast!

Inlägg av tg »

jag kan inte så mycket om denna brännaren
men är det ingen optovakt på denna brännaren ,en tanke bara
att den har sotat igen eller är dålig,glapp i nån kontakt eller nåt
effecta 220c automatsotning,ecotec a4 20kw,
tidigare infraheat 2000
mafa mini,hus 1880 310m2.
växjö
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

tg skrev:jag kan inte så mycket om denna brännaren
men är det ingen optovakt på denna brännaren ,en tanke bara
att den har sotat igen eller är dålig,glapp i nån kontakt eller nåt
Vad menar du med sotat igen? Rostret menar du kanske? Det är väl rengjort och springorna är 1 mm. Helt är det också och jag är nog med att kolla så det ligger riktigt ner i sina spår :)

Vad är "optovakt"?
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Pellabella
Entusiast!

Inlägg av Pellabella »

Jag är nu beredd att falla ner på mina knän och kyssa pannrumsgolvet! :D

Efter att ha ökat lite till (bara pyttelite) på startdoseringen så startade den nu utan problem! :D

Nu får jag bara se om det var en tillfällighet eller inte. Kan det verkligen vara så enkelt? Vad jag inte fattar i så fall är varför den har startat innan och gått flera timmar och sen helt plötsligt så går det inte. Suck! ???

En sak bara: läste i någon annan tråd att om det blir alldeles för hög dos så kan det bli någon sorts gasexplosion! :shock: Är det så?
Men då måste det väl vara en extremt stor dos?

Ska mäta hur många dl det kommer vid nästa start - återkommer.........
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Skriv svar