Öka startdosen
-
- Entusiast!
Öka startdosen
Hej.
Hur känslig är den där skruven på Viking Bio där man ställer in startdosen?
Efter mycket problem med brännaren som får misslyckad start varenda gång så kollade jag vad som hände om jag direkt efter startdosen, slängde i en näve pellets för hand. Då startade den!
Kollade hur mycket (dl) som skruven gav i från sig och det var endast 1 dl!
Eftersom jag förstått att det är alldeles för lite så började jag succesivt öka dosen med den där "ratten" på sidan. Ingen förändring!
Dvs även om jag ökar på "ratten" så kommer det ändå bara 1 dl.
Så hur mycket måste man ändra innan det börjar öka i doseringen? Jag tror jag har ökat ungefär 1/2 cm utan resultat. Är det kanske för lite?
Hur känslig är den där skruven på Viking Bio där man ställer in startdosen?
Efter mycket problem med brännaren som får misslyckad start varenda gång så kollade jag vad som hände om jag direkt efter startdosen, slängde i en näve pellets för hand. Då startade den!
Kollade hur mycket (dl) som skruven gav i från sig och det var endast 1 dl!
Eftersom jag förstått att det är alldeles för lite så började jag succesivt öka dosen med den där "ratten" på sidan. Ingen förändring!
Dvs även om jag ökar på "ratten" så kommer det ändå bara 1 dl.
Så hur mycket måste man ändra innan det börjar öka i doseringen? Jag tror jag har ökat ungefär 1/2 cm utan resultat. Är det kanske för lite?
Värmebaronen Joker med Viking Bio -03
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 plans villa på knappt 100 km2
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Hej Pellabella,
du skriver att brännaren är 4 år, vet du vad det är för version på BIOS?
Din brännare kan vara ungefär lika gammal som min och som du upptäckt så reagerar inte justeringen till startdosen något nämnvärt. Jag får ~100gr i startdos men mina uppstarter har fungerat hyfsat så jag har inte testat mer med startdosen.
Har ni någon gång bytt tändelement?
Rostrets placering påverkar också uppstarten.
Du har fått mycket bra info i den andra tråden och som du skriver är varje system unikt så det är till att testa sig fram.
Din brännare kan vara ungefär lika gammal som min och som du upptäckt så reagerar inte justeringen till startdosen något nämnvärt. Jag får ~100gr i startdos men mina uppstarter har fungerat hyfsat så jag har inte testat mer med startdosen.
Du har fått mycket bra info i den andra tråden och som du skriver är varje system unikt så det är till att testa sig fram.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
210kvm boyta
190kvm biyta
-
- Entusiast!
Hej. Jo vi fick faktiskt bytt ut tändelementet i fjor.kenhje skrev:Hej Pellabella,
Bios? Nä, ingen aning. Brännaren köptes samtidigt som pannan dock. Kan man se det på nåt sätt?
Kollade idag vad min startdos väger och som vanligt kommer det ca 1 dl och detta väger 50-60 gram.
Jo att rostret måste sitta korrekt vet jag. Det finns ju två små jack i botten på det inre röret och på rostret finns motsvarande tappar som ska passa i där.
Kan nämna att vi även har bytt det yttre röret och i samband med det så fick man inte i tapparna på rostret i sina spår. Kallade på installatören, som kom efter mycket om och men och då kom han på att han inte fått på det yttre röret korrekt. Han ändrade och nu kan man sätta i rostret rätt.
Har du någon teori/kunskap om varför startdosen inte ändras när jag skruvar upp det lite? Kanske 0.5 cm är för lite? Men jag trodde de där rattarna var mer känsliga?
Nåväl, nu ska vi ner i pannrummet igen och tömma förrådet och göra riktigt rent för säkerhetsskull. Efter det ska jag kolla om det gjort någon nytta på startdosen. Om inte så försöker jag väl att öka lite till.
Förresten, den där grunkan som "ser" att det kommer en låga - exakt var sitter den? Har läst här på forumet att den kan behövas göras ren men jag fattar inte var den sitter? Hur ser det ut? Ska det skruvas loss?
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Tabort kåpan så sitter flamdetektorn till höger om fallröret. En svart kontakt som det går in en lite grövre kabel i.
På min brännare reagerar inte startdosen heller så som jag trodde att den skulle göra så jag slutade att experimentera med den. Teori, nää, har inte haft lust att felsöka på kretskortet eftersom jag inte har ett riktigt kretsschema.
BIOS version, det brukar stå på den stora IC-kretsen som sitter på kretskortet bredvid/bakom trimpotarna till bränsle och luft.
På min brännare reagerar inte startdosen heller så som jag trodde att den skulle göra så jag slutade att experimentera med den. Teori, nää, har inte haft lust att felsöka på kretskortet eftersom jag inte har ett riktigt kretsschema.
BIOS version, det brukar stå på den stora IC-kretsen som sitter på kretskortet bredvid/bakom trimpotarna till bränsle och luft.
Fjärrvärme
210kvm boyta
190kvm biyta
210kvm boyta
190kvm biyta
-
- Entusiast!
tack för tipset! Ska prova det om det inte funkar nu.thias skrev:Prova att ställa brännaren i läget för högt drag. Startdosen ökas med denna inställning, och brännaren får längre tid på sig att tända innan nytt tändförsök inleds.
Jag har ökat startdosen lite till och faktiskt (peppar, peppar....) så startar den nu och har gått smärtfritt sedan 20-tiden i kväll. Men man ska förstås inte ropa "hej" för tidigt

1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
-
- Entusiast!
Nä precis! Man ska inte ropa hej för tidigt!
I morse gick pannan på el
Nu provar jag att ställa in till "högt drag".
Får jag fråga: Vad är det som i så fall orsakar högt drag? Är det längden på skorstenen?

I morse gick pannan på el

Nu provar jag att ställa in till "högt drag".
Får jag fråga: Vad är det som i så fall orsakar högt drag? Är det längden på skorstenen?
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Längden på skorstenen samt dess diameter påverkar.
Liksom självfallet vinden ute..
Har du någon motdragslucka?
Hur är det med vinkeln på skruvröret från silon?
Provat att sänka den något?
Liksom självfallet vinden ute..

Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
-
- Entusiast!
Ok, ja det blåser ju inte liteGoForIt Pellets skrev:Längden på skorstenen samt dess diameter påverkar.
Liksom självfallet vinden ute..![]()

Jo jag har en motdragslucka som vippar som besatt emellanåt, men jag begriper mig inte på den? Märket är Wipex och det sitter en liten ratt på den som är mumrerad i en massa "steg". Men det går inte att ställa in den mer än ett steg eller nåt. Just nu är den alldeles lös så den vippar efter blåsten.
Vinkeln var ca 45 grader innan men jag sänkte den så nu är det ca 35 i stället.
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Men brännaren fungerar väl när den väl kommer igång? Att börja ändra här och där på måfå gör knappast någonting bättre. Problemet är väl startdosen på 1 deciliter. Tror inte det finns någon brännare som startar tillförlitligt på så lite pellets. Nog måste det väl finnas något sätt att öka matningstiden för startdosen. Det är ju ytterligt konstigt att du får bara 1dl startdos fastän skruven går mer än 3 varv. Normalt ska 2,5 till 3,5 varv ge en startdos på mer än 2 dl.
Vredet man vrider på för att justera startdosen, är det en flervarvig potentiometer eller en vanlig 270 graders? Detta avgör ju hur mycket man måste vrida för att något ska ändras
Vredet man vrider på för att justera startdosen, är det en flervarvig potentiometer eller en vanlig 270 graders? Detta avgör ju hur mycket man måste vrida för att något ska ändras
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jag tror inställningen för högt drag kommer att lösa problemet.
Jag har aldrig förstått varför inte VB använder den som standard?
-
- Entusiast!
Ja den funkade bra när den väl kommit igång.Torsten skrev:Men brännaren fungerar väl när den väl kommer igång? Att börja ändra här och där på måfå gör knappast någonting bättre. Problemet är väl startdosen på 1 deciliter. Tror inte det finns någon brännare som startar tillförlitligt på så lite pellets. Nog måste det väl finnas något sätt att öka matningstiden för startdosen. Det är ju ytterligt konstigt att du får bara 1dl startdos fastän skruven går mer än 3 varv. Normalt ska 2,5 till 3,5 varv ge en startdos på mer än 2 dl.
Kan hålla med om att det kanske inte är så bra att ändra lite här och där på måfå men när man haft olika problem länge utan att få någon bra hjälp av installatören så blir man till slut desperat och provar det mesta man hör talas om. I och för sig ska man kanske man bör utvärdera ordentligt varje nytt försök innan man provar något nytt

Du frågar om det är en "flervarvig potentiometer eller en vanlig 270 graders?" Nu får jag skämmas för jag har ingen aning vad det är du frågar om

Men jag tog en bild som tyvärr blev väldigt dålig och kornig. Kanske du ändå kan se hur det ser ut? Två små hjul man snurrar på. Finns ingen gradering mer än en 0:a.

Senast redigerad av Pellabella den sön 27 jan, 2008 16:55, redigerad totalt 1 gånger.
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
-
- Entusiast!
Vet du, jag börjar nästan hoppas på att du har rätt. Nu startar den utan problem varje gång.GoForIt Pellets skrev:Jag tror inställningen för högt drag kommer att lösa problemet.

Däremot uppstod en annan grej som inte fanns där innan.
Innan gick den bra när den väl startat men nu när startdosen tänt en låga så höll den på att slockna igen när det kom mer pellets och den ville starta om igen.
Man kan kika ner i en springa vid fallröret och det blev liksom lite mörkt där precis som om det kom för mycket pellets som la sig över glöden och kvävde? Jag provade att minska pelletsdoseringen och då blev det bra igen.
Kan det vara så att bara för att jag sänkte lutningen på skruven lite så kommer det mer pellets? Eller är jag helt ute och cyklar?
Sen undrar jag också: Nu när jag ändrat till "högt drag" - inverkar det endast på själva starten eller det inverkar på brännarens hela gång?
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
1,5 m plåtskruv
Mafa Miniförråd
Inställningen för högt drag skall inte påverka övriga inställningar. Dock är det ju så att du kommer att få mer pellets som förbränns under början av eldcykeln, detta kan ge lite förändrade värden. Detta skall stabiliseras när startdosen är utbrunnen men jag har sett någon tråd här på forumet där någon testat detta och fått förändrade värden under hela eldningscykeln. Dock hittar jag inte tråden nu. Prova att söka på startdos, det är många trådar som behandlar detta ämne.
Pellets säck 16kg (VIDA)
110m2 + källare -65
Vikingbio -06
CTC 1100 -96
ThermOmatic ERA 10
Pellets säck 16kg (VIDA)
110m2 + källare -65
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Inställningen för högt drag skall, som sagts tidigare inte påverka andra inställningar.
Vad har du för skorsten?
Vi har ett 7 meter långt, 110 mm stålrör som ger ett rejält drag.
Våran brännare går också väldigt dåligt om funktionen för högt drag inte är inkopplad.
Vad kör du för pellets? Mycket spån?
Vi har problem med mycket spån (bulkpellets via 20 meter slang) så jag har borrat hål för dränering i botten av plaströret från silon. Jag upplever att mycket spån i pelletsen hade en "släckande" effekt vid uppstart, precis som du beskriver.
Vad har du för skorsten?
Vi har ett 7 meter långt, 110 mm stålrör som ger ett rejält drag.
Våran brännare går också väldigt dåligt om funktionen för högt drag inte är inkopplad.
Vad kör du för pellets? Mycket spån?
Vi har problem med mycket spån (bulkpellets via 20 meter slang) så jag har borrat hål för dränering i botten av plaströret från silon. Jag upplever att mycket spån i pelletsen hade en "släckande" effekt vid uppstart, precis som du beskriver.