Skärande ljud från A3?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Jörgen Nyqvist
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 27 jan, 2012 00:43

Skärande ljud från A3?

Inlägg av Jörgen Nyqvist »

Jag är nybörjare i pelletssammanhang. Har en A3:a som ingick vid husköpet. Jag har sotat och skött underhållet enligt förra ägarens instruktioner, bytt slussvingar för några år sedan då det börjat ryka "bakvägen", bytt packning mellan brännare och panna. Nu har det börjat låta illa från pannrummet ibland, skorrande, skärande ljud som jag tror kommer från internmotorn. Ska man smörja brännarmotorn? Växellådan (hur känner jag igen den?) ska den smörjas/servas regelbundet? Hur ofta? Vilket fett/smörjmedel ska man använda till motor resp växellåda? Andra underhållspunkter jag missat?
Jag tar tacksamt emot alla tips och råd, för jag är helt novis på området och detta forum verkar proppat med duktiga mekaniker och pellets-vetare. :D
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Re: Skärande ljud från A3?

Inlägg av Checker »

Växellådan ska nog egentligen inte gå att smörja utan är smörjs från fabrik. Men läst om flera som öppnat och "fyllt" på med fett. Sök lite på forumet så hittar du säkert nåt inlägg med vilket fett de använde (om det är så noga??). Motorn är av samma typ som sitter på externskruven om jag inte är helt fel ute. Ska även gå att få tag i "pirat" men att det skall vara nåt med axeln som man får flytta över då. Motorn sitter baktill på brännaren och har en liten fläkt som snurrar med. Växellådan är monterad direkt på motorns axel. Till kedjan och lagring bord det funka med typen symaskinsolja.

Kolla lite på detta gamla inlägget:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=3362
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
experienced
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 17 feb, 2012 08:18

Re: Skärande ljud från A3?

Inlägg av experienced »

Hej!
Renovera växeln innan den skär !!!
Har du bytt slussvingar så är det inte långt kvar till att du demonterat motor och kuggväxellåda. Sen blir det köksbordet och gamla tidningar under: Skruva isär kuggväxeln och en sak: håll reda på kugghjulen och placeringen! Demontera de axeltappar som skall gå att demontera, dra inte loss axeltappar som "sitter fast" ! Rengör för allt gammalt fett och putsa lösa axeltappar med stålull.
Skaffa nytt fett: drivknutsfett för bilar! Återinfetta rikligt och montera ihop. Sen kan du glömma kuggväxeln för all framtid!
Jag 3 st A3, 1 st A4 och 2 st B1 EcoTec-brännare.
Lycka till!
PatrikM
Fröträd
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 12 dec, 2006 16:34

Re: Skärande ljud från A3?

Inlägg av PatrikM »

Jag hade ett metalliskt skärande ljud då och då, det var "Ringkransen" som ligger löst på brännarkoppen som gav ifrån sig detta läte när den roterade på brännarkoppen.
TB Mini + Effecta 220/200 panna, 2liter varmvattenslinga
Boyta 1 1/4 vån. 122 kvm + källare, byggt 1954.
Skorsten c:a 10 m.
3 glasfönster installerade 2007 i hela huset
Var: Värmland vid Vänern
-PMK-
Entusiast!
Inlägg: 101
Blev medlem: tor 23 feb, 2012 01:49

Re: Skärande ljud från A3?

Inlägg av -PMK- »

Om det är växeln:
Växeln borrade jag helt sonika ett hål i längst upp, dammsög så att det inte skulle komma in spån i samtidigt.
Fyllde en gammal medicin spruta med feett och tryckte i, växeln tystnade omgående.
Täckte hålet med en bit tejp, nu efter 2 år så går den fortfarande tyst och fint, inget fett kommer ur hålet heller.
CTC 256B + Ecotec A4
Skriv svar