Skärande ljud från A3?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Jörgen Nyqvist
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 27 jan, 2012 00:43

Skärande ljud från A3?

Inlägg av Jörgen Nyqvist »

Jag är nybörjare i pelletssammanhang. Har en A3:a som ingick vid husköpet. Jag har sotat och skött underhållet enligt förra ägarens instruktioner, bytt slussvingar för några år sedan då det börjat ryka "bakvägen", bytt packning mellan brännare och panna. Nu har det börjat låta illa från pannrummet ibland, skorrande, skärande ljud som jag tror kommer från internmotorn. Ska man smörja brännarmotorn? Växellådan (hur känner jag igen den?) ska den smörjas/servas regelbundet? Hur ofta? Vilket fett/smörjmedel ska man använda till motor resp växellåda? Andra underhållspunkter jag missat?
Jag tar tacksamt emot alla tips och råd, för jag är helt novis på området och detta forum verkar proppat med duktiga mekaniker och pellets-vetare. :D
Checker
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tor 25 jan, 2007 20:12
Ort: Arvika

Re: Skärande ljud från A3?

Inlägg av Checker »

Växellådan ska nog egentligen inte gå att smörja utan är smörjs från fabrik. Men läst om flera som öppnat och "fyllt" på med fett. Sök lite på forumet så hittar du säkert nåt inlägg med vilket fett de använde (om det är så noga??). Motorn är av samma typ som sitter på externskruven om jag inte är helt fel ute. Ska även gå att få tag i "pirat" men att det skall vara nåt med axeln som man får flytta över då. Motorn sitter baktill på brännaren och har en liten fläkt som snurrar med. Växellådan är monterad direkt på motorns axel. Till kedjan och lagring bord det funka med typen symaskinsolja.

Kolla lite på detta gamla inlägget:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=3362
Ecotec Bioline 20 -10, Thermia Biomatic -01 , TAC shuntstyrning, dragbegränsare KW Z 150.
experienced
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 17 feb, 2012 08:18

Re: Skärande ljud från A3?

Inlägg av experienced »

Hej!
Renovera växeln innan den skär !!!