Pelletspris

André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Rayyan skrev:För min del så motsvarar enbart investeringskostnaden 7,7 års pelletsförbrukning.
Första året är räntan (5%) på 121 000 drygt 6 000. Det är drygt 2,2 ton pellets

Sotning och brandskyddskontroll kostar ca. 1 000 spänn/år.

VP har ju en betydande driftkostnad i form av el så utan att (ännu) lagt tid på korrekt kalkyl så känns det som pellets leder med god marginal.
Tja förhandlar man till sej en ränta på 5% idag så kan man nog förhandla till sej ett pellets pris på 3500:-/ton oxå.. :roll:
Jag har då bara 2% ränta nu vilket gör 2420:-/år som gör 1694:-/år efter ränteavdrag, Det är 400:-/år mer än jag betalar för sotningsavgifterna som är 1283:-/år (2 sotningar/år + brandskyddskontroll)

För elen betalade jag 96,3 öre/kWh i jan o 91,1 öre i feb då är det bara aonnemangsavgiften som inte är medräknad då man ändå måste ha den om man vill ha el hemma.. I mars hade priset gått ner betyligt på elen men jag kommer inte ihåg hundra men tycks ha sett 39 öre nånstans mot 52,8 öre i feb som jag betalade då + skatter..
Det skulle gjort 30-32 öre/kWh med vp o cop 3 för jan-feb vilket är ca halva priset mot pellets (65 öre/kWh inkl sotningsavgifter o en årverkningsgrad på 85%) om man räknar in sotningsavgifterna..
Bara sotningsavgifterna gör 6,4 öre/kWh om man förbrukar 20000 kWh/år
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
stingray
Stor entusiast!
Inlägg: 174
Blev medlem: tis 04 dec, 2007 20:42

Inlägg av stingray »

Den uträkningen stämmer rätt bra för mig. Jämförde precis i början när jag hade bytt till VP och hade då ca 14 kW/dygn för uppvärmning och varmvatten. Motsvarande väder och vind drog på ett ungefär en säck pellets.
Så för mig har det lite drygt halverat kostnaden plus att ALLT arbete är borta.. :D
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Att pumpa upp varmen börjar alltmer likna en nitlott.
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar ... garNyheter
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Elda pellets istället.....
I januari 2007 lade kommissionen fram en särskild utredning om energisektorn. Den visade på stora brister på energimarknadens funktionsätt inom hela EU, vilket skadar EU:s konkurrenskraft, anser kommissionen
En sån överraskning....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Gör man en kalkyl på en investering som sträcker sig 10-20 år framåt i tiden är det ganska korkat att räkna med en internränta på 2%.

Utan att gå in på detaljer tycker jag att det är vanligt att folk gör orealistiska glädjekalkyler när de räknar på bergvärme.

Ni får dock räkna som ni vill, inte mig emot!
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
Danne031
Lärjunge!
Inlägg: 360
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 21:41
Ort: Bollebygd, 4mil till Göteborg

Inlägg av Danne031 »

Torsten skrev:Att pumpa upp varmen börjar alltmer likna en nitlott.
http://di.se/Nyheter/?page=/Avdelningar ... garNyheter

Det där är ju för fan helt otroligt.
Förstår fullt ut varför Norge vill hålla sig utanför, de hade antagligen inte fått behålla en droppe av sin olja för eget bruk utan blivit tvingade att skänka den till Island eller nåt.

Jag kanske har en lite dålig dag men satan vad arg jag blir på europastyret ibland alltså :evil:
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Matab
Lärjunge!
Inlägg: 295
Blev medlem: tor 27 dec, 2007 08:22

Inlägg av Matab »

Håller med dig Danne 031, känns som det bara sitter en massa tjänstemän där nere i Bryssel o hittar på sätt att klå oss små på pengar! :roll:
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
hakank
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 11 aug, 2007 21:52
Ort: Åmål

Kanske man kan göra så här?

Inlägg av hakank »

Jag tror att man kanske framledes skall värma upp huset med ett kombinerat system.Jag köpte en pelletspanna bara för några år sedan,kanske något jag inte skulle göra i dag.Min plan är att koplettera med solvärme. Den totala kostnaden kommer ändå inte att överstiga den offert jag fick för installation av bergvärme.Solvärmen samt pannan kommer att vara kopplade mot tankar.En automatik kommer sedan att styra vilken värmekälla som skall ge värme.

Att priserna på pellets börjar bli oskäligt höga råder inget tvivel om.En liknelse som kanske kan göras med etanolpriserna.Kanske dessa två energikällor bara är ett tillfälligt spår tills man hittar något annat.
Vad säger våra energirådgivare i dag?Dom som rådde oss att installera pellets där det fanns obegänsat med råvara osv...


Om jag däremot skulle göra en nyinvestering av hel anläggning skulle jag kombinera solvärme och luft/vatten kopplade mot tankar.
Värmebaronen "Joker"+Viking Bio+Mafa mini förråd -07,
Panasonic Luft/Luft Värmepump,
Jötul braskasett
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

hakank du borde nog snarare installera en L/V vp, Såg att Åmål haft -11,9° som kallast denna vinter så du kommer tjäna betydligt mer pengar med en L/V än solfångare...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Solfångare är en bra investering för att framförallt ge varmvatten på sommaren. Eftersom jag bara har källare under halva huset har jag för trångt för att få plats med de ackumulatortankar som behövs så jag har inte kommit till skott än. Luft/luftvp är bara andvändbart med öppna planlösningar och ett plan ,samt ger inget varmvatten så de är av begränsat intresse. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Men det fordras en mycket stor stor varmvattenförbrukning för att få solfångarna, tanken o alla tillbehör att gå med vinst inom rimlig tid. Roligare kanske att använda platsen för tankarna till något annat.
Andra värmekällor installerar man ju för att minska på utgifterna.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Joakim
Stor entusiast!
Inlägg: 152
Blev medlem: mån 15 sep, 2008 11:37
Ort: Uppsala

Inlägg av Joakim »

Jo, jag undrar också hur man får solfångare för VV under sommaren att löna sig. Säg att du gör av med VV för 300:-/mån, 6 mån => 1800:-. Inte mycket pengar att investera för att täcka internränta 5% och värdeminskning på anläggningen...
Värmebaronen Joker -00, Roslagsbrännaren -05, veckoförråd. 1½-plan med källare och 82kvm boarea.
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Inlägg av DavidU »

Vet inte om jag tycker det blivit speciellet dyrt med pellets, i min smak iallafall.

Fortfarande bra mycket billigare än att elda med olja/el som var alternativet för oss tidigare. Har sett den förra ägarens förbrukning när han körde på el och den låg vissa år på mycket nära 50000 Kwh.

Så för en hyffsat liten investering har vi mer än halverat uppvärmningskostnaderna.

Har precis beställt 8 pallar Neova (som JAG har tycker är bland de bästa, jag vet att det råder delade meningar om detta!) Pris 2290 inklusive leverans och betalning per månad under 1 år!


Håller med om att det OFTA görs glädjekalkyler på både berg/jord och luftvatten värme.
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
bamse
Gallringsobjekt
Inlägg: 25
Blev medlem: tor 31 jul, 2008 11:08
Ort: KALLINGE

lvp

Inlägg av bamse »

har en hyfsat ny lvp som värmer1 1/2 plans hus från 30 talet med krånglig planlösning hur bra som helst,har iof inte haft mer än 17 minus här sen inst. men ändå.
Egor-duplomat -87
janfire Flex-a
120m2 1930 1 1/2 plan
fremar
Stor entusiast!
Inlägg: 224
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 21:47
Ort: Töcksfors, Värmland

Inlägg av fremar »

Stora Enso pellets får man ju hemkört för 2200 per pall vid minst 4 pallar och 2150 per pall vid minst 8 pallar. Tänkte testa deras pellets när mina Norska pellets tar slut, vilket de borde göra nån gång i aug/sept.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Skriv svar