Tja förhandlar man till sej en ränta på 5% idag så kan man nog förhandla till sej ett pellets pris på 3500:-/ton oxå..Rayyan skrev:För min del så motsvarar enbart investeringskostnaden 7,7 års pelletsförbrukning.
Första året är räntan (5%) på 121 000 drygt 6 000. Det är drygt 2,2 ton pellets
Sotning och brandskyddskontroll kostar ca. 1 000 spänn/år.
VP har ju en betydande driftkostnad i form av el så utan att (ännu) lagt tid på korrekt kalkyl så känns det som pellets leder med god marginal.

Jag har då bara 2% ränta nu vilket gör 2420:-/år som gör 1694:-/år efter ränteavdrag, Det är 400:-/år mer än jag betalar för sotningsavgifterna som är 1283:-/år (2 sotningar/år + brandskyddskontroll)
För elen betalade jag 96,3 öre/kWh i jan o 91,1 öre i feb då är det bara aonnemangsavgiften som inte är medräknad då man ändå måste ha den om man vill ha el hemma.. I mars hade priset gått ner betyligt på elen men jag kommer inte ihåg hundra men tycks ha sett 39 öre nånstans mot 52,8 öre i feb som jag betalade då + skatter..
Det skulle gjort 30-32 öre/kWh med vp o cop 3 för jan-feb vilket är ca halva priset mot pellets (65 öre/kWh inkl sotningsavgifter o en årverkningsgrad på 85%) om man räknar in sotningsavgifterna..
Bara sotningsavgifterna gör 6,4 öre/kWh om man förbrukar 20000 kWh/år