Pelletspris

singelstring
Entusiast!
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 03 jul, 2006 23:18
Ort: Karlstad

Pelletspris

Inlägg av singelstring »

Beställde pellets idag och fick höra att priserna troligen är på väg uppåt. Det ryktas om över 3000 kr för pelletsen samt att många ska skära ner på produktionen. Vi får väl se om det är sant. jag beställde i alla fall 4 pall så att jag har
Janfire Intergral, NH med externskruv, K-silon förråd igångkörd 060601. Bor i Karlstad i hus 146 m2, byggt 1962, NÖJD, har inga kontakter i pelletsbranchen
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Om priset skulle gå över 3K pallen så fixar nog efterfågeproblemet sig själv, med elpriset runt 1kr Kw så lönar det sig för pannägare med värmepatron att slå över till den istället. Verkningsgraden vid pelletseldning ligger ju runt 85% så man kan fundera på om man vill betala för nöjet med säckhantering, uraskning och sotning! Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Håkan S skrev:med elpriset runt 1kr Kw
Har du direktlina från Ringhals för så billig el. :D
Här har elpriset stigit mer på 2,5 år än pelletspriset.
Då har jag tagit el via Kundkrafts upphandling.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Man kan ju ange elpriset på olika sätt.

Min totala KOSTNAD för el är 1,53 kr/kWh, allt inkluderat.
Vattenfall levererar.
För min del så är fortfarande pelletsenergin betydligt billigare än elen.

Använder för närvarande 6 mm pellets från Byggmax (2,63 kr/kg) och det funkar ypperligt.
42 kr/16 kg=2,63 kr / kg
16 kg*4,7 kWh = 75 kWh
Verkningsgrad 85% motsvarar 4 kWh / kg
Resultat= 0,66 kr/kWh

Sedan har man så klart allt pyssel med säckhantering, sotning o,s,v, men trots allt så tål man en viss prishöjning på pellets innan man byter till elpatron.

Tvärt om vad andra rapporterat så måste jag höja matningen med 6 mm (kontra 8 mm)
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Ja det var ju lite tillspetsat, nätavgiften tillkommer ju. Men den prishöjning som var på tal i inlägget ger fortfarande en kostnad på runt 1 krona KW och då kommer åtmintone jag att motvilligt intallera värmepump. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Tack för den uträkningen Rayyan. Då kan man lugnt fortsätta med pellets.
Bara överföringsavgiften hos Vattenfall, 43 öre/kWh är ju avskräckande.
http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_s ... 144059.pdf
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Redan nu är det ju faktiskt billigare med bergvärme så i praktiken betalar man för att få bära pellets och aska ut...Jag eldar med pellets för att det är miljövänligt och att huset mår bra av en varm skorsten men jag börjar tappa tålamodet, det får inte kosta hur mycket som helst. Har massor av nöjda värmepumpsägare på jobbet att jämföra med, endast en pelletseldare till där. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

Tog ett nytt snack med några bergvärmeandvändare på frukosten idag. Typisk elförbrukning 30k Kw innan för dem som hade elpanna innan. Total årförbrukning nu 15K Kw. Samtliga tycks halvera sin elförbrukning med bergvärmepump och det låter rimligt om man har ett cop på 3, då bör man minska värmedelen av elströmmem med närmare 70% och resten är hushållsel som inte påverkas. Sen kan var och en räkna på vad pellets kostar och investeringen som skall räknas hem om man byter. Min pelletsanläggning har betalat sig mot fortsatt oljeeldning innan pelletspriserna stack iväg. så jag kännere mig fri att satsa på det mest lönsamma framöver. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Jag använder mest pellets för att slippa betala pengar till svinaktiga elbolag, så även om det är dyrare så lär jag inte ge mig på några värmepumpar av något slag oavsett vad som händer om jag inte får bygga ett eget vindkraftverk eller nått.

Och en pelletsbrännare (mindre än 20.000 spänn installerat och klart) står sig fortfarande rätt bra jämfört med investeringskostnaden för berg/jordvärme, även om bergvärmen är billigare så tar det ett antal år att få tillbaka dom pengarna.

Det tog två år att få tillbaka pengarna på pelletsinstallationen.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Håkan S skrev:Tog ett nytt snack med några bergvärmeandvändare på frukosten idag. Typisk elförbrukning 30k Kw innan för dem som hade elpanna innan. Total årförbrukning nu 15K Kw. Samtliga tycks halvera sin elförbrukning med bergvärmepump och det låter rimligt om man har ett cop på 3, då bör man minska värmedelen av elströmmem med närmare 70% och resten är hushållsel som inte påverkas. Sen kan var och en räkna på vad pellets kostar och investeringen som skall räknas hem om man byter. Min pelletsanläggning har betalat sig mot fortsatt oljeeldning innan pelletspriserna stack iväg. så jag kännere mig fri att satsa på det mest lönsamma framöver. Mvh HSE.
Dom uppgifterna du fått stämmer väl med dom jag känner o har berg/jord vp, Total förbrukning 30-35000 kWh/år gör efter vp 15-17000 kWh/år o då är inte dessa anläggningar specielt optimerade utan snarare under dimensionerade så det går få effektivare..

Min anläggning är oxå intjänad då pelletsförrådet är tomt hösten 2011 så då får man se vad som händer, Hoppas få gjort golvvärme i huset framöver så det ska bli bra för vp.. Ska behålla både radiatorerna o ha golvvärme så det blir ett extremt lågtemp system.
Är helt övertygad om att jag då ska klara mej med max 12001 kWh/år som jag köpt andelar för i vindkraft nu.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Ska man byta till bergvärme så fort pelletsanläggningen är intjänad kunde väl lika gärna oljebrännaren ha fått sitta kvar. Förtjänsten har ju blivit noll.
Det är ju efter anläggningens intjänande som det börjar gå med vinst.
Påminner lite om sköldpaddan och haren som skulle springa ikapp (sköldpaddan vann förstås eftersom den gick rakt mot målet).

Att minska sin årskostnad för värme från 25000 till 20000 genom att slänga 180000 i sjön för en bergvärmeanläggning tar ju 30-40 år att få vinst på. Kanske man till och med får låna till de 180000 som bergvärmen kostar!

Bättre då sätta 180000 på fonder nu när börsen snart sticker iväg ordentligt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Nu bör vi nog sansa oss lite, Hur stor anläggning behöver du om investeringen skulle gå på 180000:- ???????????????

För mej skulle det kosta 121000:- med en 10 kW pump o 150 meter aktivt hål trots 24 meter ner till berget inkl installation..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

För min del så motsvarar enbart investeringskostnaden 7,7 års pelletsförbrukning.
Första året är räntan (5%) på 121 000 drygt 6 000. Det är drygt 2,2 ton pellets

Sotning och brandskyddskontroll kostar ca. 1 000 spänn/år.

VP har ju en betydande driftkostnad i form av el så utan att (ännu) lagt tid på korrekt kalkyl så känns det som pellets leder med god marginal.

För att en bergvärmepump ska vara återbetald inom rimlig tid (min livstid) så kan pelletspriset gå upp rätt så mycket.

Jag är så klart inte nöjd med dagens pelletspriser heller, men att byta till VP p,g,a, stigande pelletspris verkar ganska överilat.

Dessutom är det lite intressantare att trimma pelletsanläggning än VP.
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

121000 låter som ett kanonpris för borrning, dragning av ledningar och installation av pump.
Här i närheten av Stockh verkar det som om de flesta gett omkring 150000. Statusjakten efter bergvärme i stockholms förorter har väl drivit upp priserna i hela regionen.

I 180000 räknade jag också in konvertering av värmesystemet till att bli ett lågtemperatursystem, golvvärme, demontering av gammal panna osv. men kanske allt går att få billigare också.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Håkan S
Lärjunge!
Inlägg: 322
Blev medlem: tis 21 feb, 2006 12:12
Ort: Kungälv

Inlägg av Håkan S »

En av mina arbetkamrater drog in det vattenburna radiatorsystemet också när han instalerade för tre år sedan. Allt som allt med radiatorsystemet och borrnin 150 meter kostade det 136K sek. Så för 180K får man nog hyggligt solpanelsystem också. Det gäller ju att inte sätta sig fast i beroende av ett system. Vedeldnig är onekligen billigast om man har plats och inte räknar eget arbete. För egen del räknar jag med att Lägga jordvärmesligor på åker utanför garaget ( har 3 Ha åker och 4 Ha skog på ägorna). Anläggningen är betald på 7 år men under tiden betalar jag inte mer i månaden än i dag och slipper allt jobb + att huset går upp i värde och blir mer lättsålt om det skulle behövas. Med en krånglade rygg så är en värmepump som står och surrar på egen hand i ett hörn i källaren en lockande möjlighet. Eftersom pannan är från 1974 är det förmodligen inte så många år kvar innan det måste investeras mer och då blir det definitivt inte i pellets. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Skriv svar