lite skruvproblem

Skriv svar
Danne031
Lärjunge!

lite skruvproblem

Inlägg av Danne031 »

Tja, tänkte se om jag kan hjälpa min styvfar lite med hans anläggning. Han har en KMP Uno som han haft inkopplad länge fast bara kört med el.

I alla fall så kom 14 dagars förrådet på plats för ett tag sen och gubben som hjälpt till lite (mest med att sälja och telefonsupporta), har ruskigt svårt att få tummen ur och ta sig dit.

Först och främst är problemet vinkel och avstånd mellan förråd och panna, bilderna är tagna med telefon fast jag tror de blev ok ändå. Fråga gärna om det behövs.

Bild

Bild

Till vänster om förrådet finns en vägg, på utsidan av den väggen är det en torpargrund där det är tänkt att ett större förråd ska byggas. Sedan ska det gå en skruv emellan förråden. Han har i dagsläget 3 motorer (vet inte varför en är gul, den kanske följde med från början), och en 3m skruv. Kruxet är att i instruktionen står något i stil med att man ska droppa ner skruven i röret, dra upp den 5cm och kapa vid axeln. Men 5cm på den kortare axeln innebär ju att bara någon centimeter sitter ovanför låsbulten.
Något i den stilen stod det..jag finläste inte och la på minnet, det blev lite spontant att jag fick för mig det här med att hjälpa till här så att säga..

Bild
CTC 265B -75, PellX P21 -09, 750l ack-tank, solpaneler
Hus från -54, ca 120+80+40kvm uppvärmd yta
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Den gula motorn är till en PellX känner jag igen,för jag har en likadan från -00.
Tror inte det gör något vilken ni tar om axlarna är lika grova och passar i tappen.
På min gamla spiral så var den svetsad på tappen men numera så spänner man visst fast spiralen.
Du kan se det på bilderna i den här tråden.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=9330

Ser lite konstigt ut med hur lagren sitter på tapparna på din bild.Mätte på min gamla spiral och där var det svarvat 40mm för att lagret skulle träs på,inkl,lagerhållare.Sen blev det kvar ca 15-20mm för att kunna skruva i låsskruven i motoraxelns krysskilspår.Går det att trä på lagren mera?
Jag gjorde i ordning uppe vid tappen först och kollade sen hur det såg vid inloppet på skruven och kapade där så att det inte tog i botten på förrådet.

Så här ser en reservtapp ut.
http://www.pelletsbilen.se/butiken/till ... skruv.html
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Kan ju klargöra lite vad vi tycker problemet är med vinkel/avstånd om det inte syns bra.
Det känns som att det nästan inte går att göra något bra över huvud taget för att panna och förråd står för nära varandra. För visst vill man att den blå slangen ska gå så rakt upp som möjligt? Känns som att ifall man trixar ihop det så att skruven matar ut pelletsen i sidled så att säga, så finns det risk för stopp eller andra konstigheter..
Elektrikare, nybliven husägare och vansinningt okunnig om vattenburet i allmänt.
Mitt lilla projekt
Solhamra
Ungskog

Inlägg av Solhamra »

Det var två år sedan jag läste instruktionen för montering av min skruv men minns jag rätt så är det spiralen du skall kapa och INTE axeln! Orsaken är att spiralen inte skall fastna i botten på röret när spiralen blir full med pellets och töjs ut något.

Angående vinkeln så fundera på om du kan mata in pellets från höger sida på pannan istället. Man ser inte på bilden om det finns en vägg där men jag antar att de lämnat en spalt på minst 10 centimeter. Det räcker för att få ut den blå slangen och dra den rätt upp (eller kanske lite framåt). Du vet väl att man kan skifta riktning på fallröret i pannan genom att skruva loss de fyra svarta insexskruvarna, vända röret 180 grader och skruva fast det igen. Om jag räknar rätt så kommer du med en tre meter lång skruv upp cirka 2,2 meter över golvet utan att luta mer än 45 grader. Det borde räcka från förrådet upp till taket.

Även om Uno är så gott som underhållsfri så måste man ibland ta bort brännaren. då är det nödvändigt att ta bort den blå slangen. Den är grymt svår att hantera och blir inte bättre när den blir gammal. Själv har jag tillverkat en snabbkoppling i plåt som jag spänner fast på fallröret coh som slangen i sin tur sitter i. Det blir nog svårt att få plats med något sådant om du har en så kort slang som på dina bilder.
Pelletspannan UNO från KMP med brännaren PX21, 9 KW elpatron, hembyggt bulkförråd på 9 m3. Värmer villa på 130 m2 + källare.
JoBy
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Utloppet på skruven måste vara nedåt som när den vill hänga i fästöglan.

Går det att vinkla upp skruven mer eller är det fast vinkel i infästningen nere i förådet?

Du kanske kan korta skruven (inklusuve ytterröret) så att den får plats bättre mellan förråd och panna utan att den blir för låg?

Bild

edit:

En ny tanke ....

Jag tittade på lite bilder på MAFA och dom har ju olika varianter på rörplylar där nere vid botten. Här är en variant med extra böjar:
Bild
Om du förlänger benen och bygger utloppet med en extra 45graders grovböj borde du kunna förskjuta skruven en bit bort från pannan och även öka vinkeln lite.
Jonas Bylund
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Skippa den vänstra dörren eller gör ett nytt hål i den så ni kommer ut en bit :wink:
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Ja det där var nog den enklaste lösningen faktiskt..ska se vad han tycker.

Det går inte att ha förrådet till höger för där är en korridor man går igenom, det står så långt ifrån pannan det kan idag. Jag vet att det är skruven som ska kapas inte axeln :) tanken är att 3 meter ska räcka till 2 skruvar, den man ser här och den andra halvan emellan förråden.
Hur låg vinkel kan/bör man ha minst, dels vid pannan och dels den andra som ska mata mellan 2 förråd?

Edit: Direktcitering borttagen. / Roli moderator
Mitt lilla projekt
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Nä vänta nu förresten..ja vinkeln i botten på förrådet är en fast historia som någon undrade.
Grejen är att om man vrider den in mot pannan så att säga, så att röret får sin rätta vinkel rakt ner som gravitationen vill, då tar rör och motor i överkant på pannan. Så i dagsläget är det omöjligt att få anslutning rör/slang rakt ner.

Om jag förklarar det så, går det att lösa alls då eller ska han införskaffa ett veckoförråd istället för det här 14 dagars? Det är ju mindre så då hade avstånd förråd-panna blivit större och därigenom löser det väl sig självt.
Mitt lilla projekt
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Går det inte att lägga mer sten under benen på förrådet?

Eller använda en vertikalskruv?
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
JoBy
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Allt går att lösa ...

Och jag tror mig ha en fungerande lösning med följande förutsättningar.

* Det skulle ju byggas ett till förråd som matar detta med en annan skruv.
* Det är ganska mycket plats kvar till taket.
* matarskruven från MAFA-förrådet går att kapa om man vill.
* Avståndet mellan MAFA-förrådet och panna är för kort.

Min tanke ... titta på den här bilden ...

Bild

Om du börjar med att korta matarskruven så att den får rätt riktning mot pannan.
Problemet är väl då att utloppet på skruven hamnar för långt ner för att passa den blå slangen?

Lösningen är att då förlänga benen på MAFA-förrådet tills utloppet på skruven hamnar i rätt höjd.
Jonas Bylund
Danne031
Lärjunge!

Inlägg av Danne031 »

Jo jag håller med er båda..det ser ut som att det funkar fint att bara höja förrådet.
Ska kika på det till helgen, tack för kommentarerna.
Mitt lilla projekt
Skriv svar