Geggig skruv....

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
skruven2006
Prima virke

Geggig skruv....

Inlägg av skruven2006 »

Jepp, då var det färdigt igen. Mycket krångel för min del på sistone :x

På sistone har det bildats fina kakor i brännarröret, inga "sju sorters kakor" direkt. Mer sintringsvarianten. Det har fått till följd (tror jag) att överhettningsskyddet slagit av brännaren (har hänt 4 ggr på senaste månaden) men varm luft har så klart fortsatt stiga upp genom fallröret och genom slangen till sista delen av matarskruven/spiralen/isborren (kalla den vad ni vill....). 8)
Så när jag lossade hela skruvpaketet/transportören såg jag genom hålet som plastslangen sitter på att det var vääääldigt geggigt, alltså svart tjärliknande gegga på spiralen/isborren.
Och när man sett något sådant så lägger man märke till andra saker och lägger ihop 2+2. :lol:
Motorn på skruven har knakat och gnällt ibland på sistone. Säkert pga av den goa beläggningen.... Eller?

Hur lossar man spiralen/isborren från röret för att kunna rengöra den? Vill inte gärna ge mig in på att bara börja lossa ett gäng skruvar utan att ha "lite på fötterna".

Tips mottages tacksamt!!
CTC-1100
KMP PX-21
Neova, Rindi, Fågelfors (8mm)
Tigex 25 draglucka
Hemsnickrat förråd med kragar
Egna hems hus på 70+50m2 (uppvärmd yta)

Inlägg av micke_932 »

Nu vet jag inte hur din skruv ser ut men om det är en kort skruv (under 2m) så brukar skruven bara vara fäst direkt i motorn och inte lagrad någon annanstans.

Dvs. om du lossar motorn från röret så följer normalt skruven med motorn ut, sen kan det givetvis finnas olika lösningar men jag skulle tro att det är det vanligaste.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Har du en original skruv i stål,så lossar du 3 insexskruvar(3mm) som sitter vid motoraxeln.Sen lossar du de två skruvarna som håller lagerhalvorna.Sen är det bara att dra ur spiralen från röret.Du bör lyfta ur skruven från förrådet först,då det är mycket lättare att jobba på golvet.Axeltappen kan antingen vara svetsad i spiralen eller också skruvad med hakar som på bilden.Motorn kan du ta bort när skruven är hängande.Bara att dra av.

Bild

Bild
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
skruven2006
Prima virke

Inlägg av skruven2006 »

Tack å bug, ska ge mig på detta ikväll.
Var lite "rädd" att det skulle joxas för mycket med motorn och att vissa delar behövdes ställas in efter återmontering.

Taxen: Vilken bild? Missat en länk eller infoga en bild?
CTC-1100
KMP PX-21
Tigex 25 draglucka

Inlägg av Taxen »

Du ser axeltappen på den nedre av de två bilderna,men det var mest som en upplysning.Du behöver ju inte ta loss tappen för att göra rent röret,utan låt spiralen vara som den är :wink: Memorera bara hur grejerna sitter medans du tar loss dem,så du sätter tillbaka det rätt.Tänk på att centrera lagret innan du drar åt skruvarna som håller det.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Jarina
Stor entusiast!

Inlägg av Jarina »

Skulle man vinna på något på att fylla ut ihåligheten i skruven med en PEMslang?
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
skruven2006
Prima virke

Inlägg av skruven2006 »

Tack å bug Taxen!!
Arbetet utfört och plötsligt (?) knarrar + knakar det inte längre när skruven matar :D
Återstår att se om bageriet i brännarröret återstår :roll:
CTC-1100
KMP PX-21
Tigex 25 draglucka

Inlägg av Torsten »

Är det inte en varning att det sitter tjära på matningsskruven. Måste ha kommit dit genom att rök stigit upp genom fallröret. Som jag skulle tolka det har draget någon gång varit för dåligt eller pannans motstånd för stort.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Precis! Sen om man har mycket spån Så kan det bränna fast ..=i nedre delen av brännarröret...vid utlopp....Kan rengöras med T-röd har någon vis sagt :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
skruven2006
Prima virke

Inlägg av skruven2006 »

Jupp, T-röd funkade bra 8)
Behövdes dock inga mängder, 98% av gegget var spån som envist klamrat sig fast vid sina kompisar....
Gissar att det beror på dels en bakbrand (se tidigare tråd om jakt på slang) och att det vid det tillfället geggade igen.
Sen har jag haft några driftsstopp pga det nyöppnade bageriet i brännarröret. Vad det beror på vet jag inte, pelletskvalisort?, taskigt drag?, för hög/låg temp?

//D
CTC-1100
KMP PX-21
Tigex 25 draglucka