taskig pelletsmatning
För min del vill jag ha en apparat som är enkel att ansluta mellan den vanliga skruven och brännaren
och lyckas vi få ihop någonting vettigt, kan den kanske anslutas till vilken brännare som helst
jag har funderat som så:
Den vanliga skruven går som vanligt, eventuellt måste den styras av nivån i mellanförådet.
mellanförådet alá janfire på 1-5 liter fylls och ser till att pelletsen mamatas jämt till den lilla skruven.
denna skruv kan styras av ett tidsrelä med justerbara start och stop perioder. eller så kan brännaren (px21 i alla fall) styra denna skruv, istället för den vanliga skruven.
Problem:
Hitta en liten lämplig skruv, eller tillverka själv
undvika att pellets fastnar.
och lyckas vi få ihop någonting vettigt, kan den kanske anslutas till vilken brännare som helst
jag har funderat som så:
Den vanliga skruven går som vanligt, eventuellt måste den styras av nivån i mellanförådet.
mellanförådet alá janfire på 1-5 liter fylls och ser till att pelletsen mamatas jämt till den lilla skruven.
denna skruv kan styras av ett tidsrelä med justerbara start och stop perioder. eller så kan brännaren (px21 i alla fall) styra denna skruv, istället för den vanliga skruven.
Problem:
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
samma brännare sedan 2007
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Frågan är vart man skall ta doseringen till brännaren;
a) Precis före förbränningen, eller
b) I skruvmatningen, eller
c) Före skruvmatningen
Jag har valt att ta doseringen före skruvmatningen (fall c) och hålla doserförmågan hela vägen till brännaren genom skruvmatningen. Jag har tex leverat skruvsystem till en 13kbm hembygg som transporterar med takskruv med total avstånd på nästan 10 meter - med exact dosering till brännaren. Takskruven har då en fyllning på ca. 10 prosent och matar pellets nästan styckvis!
Om man väljer fall a) (interndosering/externdoserare), så risikerar man att skruvsystem får problem med överkapacitet, dvs. söndermalning av pellets och högt moment om man inte mellanlagrar med nivåvakt mellan skruvar i serie, typ Janfire Pellistore och Ariterm "Depo". Mellanlagring hjälper inte på doserförmågan. Man måste endå ha intern dosering i brännaren.
Fall b) är typ lutande skruv i ett litet förråd/bulkförråd. Ger måttlig dosering men kan ge problem med siktat spån, då specielt i bulkförråd.
Jag konkluderade själv för en del år sedan att det optimala är att dosera före skruvmatningen (bulk eller veckoförråd) för att få en stabil och problemfri skruvanläggning. Jag använder en egen teknik för att dosera noggrant från förråd till skruv och klarer av att hålla doserförmågan genom skruvsystemet.
Jag kör på en lägre kapacitet än normalt och mina skruvar ger många fler varv så att man inte får problem med on/off skruvar som ger mycket och sen lite varje gång den startar och stoppar.
Med en sådan matning finns inga behov för intern dosering i en brännare och det gör brännaren kostnadseffektiv. Alternativt kan man använda brännarens matarskruv till att köra inn pellets intervallvis så att man säkrar ordentligt mot bakbrand.
Håller ni med mig i min konklution?
a) Precis före förbränningen, eller
b) I skruvmatningen, eller
c) Före skruvmatningen
Jag har valt att ta doseringen före skruvmatningen (fall c) och hålla doserförmågan hela vägen till brännaren genom skruvmatningen. Jag har tex leverat skruvsystem till en 13kbm hembygg som transporterar med takskruv med total avstånd på nästan 10 meter - med exact dosering till brännaren. Takskruven har då en fyllning på ca. 10 prosent och matar pellets nästan styckvis!
Om man väljer fall a) (interndosering/externdoserare), så risikerar man att skruvsystem får problem med överkapacitet, dvs. söndermalning av pellets och högt moment om man inte mellanlagrar med nivåvakt mellan skruvar i serie, typ Janfire Pellistore och Ariterm "Depo". Mellanlagring hjälper inte på doserförmågan. Man måste endå ha intern dosering i brännaren.
Fall b) är typ lutande skruv i ett litet förråd/bulkförråd. Ger måttlig dosering men kan ge problem med siktat spån, då specielt i bulkförråd.
Jag konkluderade själv för en del år sedan att det optimala är att dosera före skruvmatningen (bulk eller veckoförråd) för att få en stabil och problemfri skruvanläggning. Jag använder en egen teknik för att dosera noggrant från förråd till skruv och klarer av att hålla doserförmågan genom skruvsystemet.
Jag kör på en lägre kapacitet än normalt och mina skruvar ger många fler varv så att man inte får problem med on/off skruvar som ger mycket och sen lite varje gång den startar och stoppar.
Med en sådan matning finns inga behov för intern dosering i en brännare och det gör brännaren kostnadseffektiv. Alternativt kan man använda brännarens matarskruv till att köra inn pellets intervallvis så att man säkrar ordentligt mot bakbrand.
Håller ni med mig i min konklution?
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Hur tycker du att matningen funkar till TB mini brännaren då? Känns som att den är väldigt varierande på min, ibland trillar det inte ner en enda pellets när skruven går under förbränningen och ibland låter det som att väldigt mycket pellets trillar ner.Håkan S skrev:För den som vill kolla på vad vi andvänder så har ni adressen här:http://www.ktron.com/ Mvh HSE.
TMV-Pannan Alpha 1 -93
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
Torsby-Ugnen TB Mini -06
Tigex 25 + KW SID 012
Handöl Carl-Gustaf murspis i vardagsrummet.
Hus: 117m² + 117m² källare. Byggt 1975.
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Om Matene i Norge gör en externdoserare med nogrann matning, finns det interesse för en externdoserare?Jarina skrev: Problem:
Vad tror ni marknaden är villig att betala i så fall?
Tiita på www.matene.com och doserskruven under Mafa Mini. Som externmatare vill den henga under en lutande skruv. Den får en kapacitiv givare och förkammare. Det monteras relé inuti motordrift med utgång till existerande aparatkontakt i motorlådan för koppling mot lutande skruv.
Om det är bra interesse och priset är vettig för alla, så skall jag göra 1-2 stk. kundtestanläggningar först. Har redan en förfrågan från Sverige på en externdoserare. Tar gärna emot PM på detta.
PS: Tycker själv att lösning med externdoserare inte är optimal, bättre att dosera som visat på Mafa mini och som förklarat i förra inlägg.
Senast redigerad av Rol-bi den ons 10 dec, 2008 14:08, redigerad totalt 1 gånger.
På frågan om doseringen till min TB-mini brännare så är den onekligen lite ojämn. Men det tycks jämna ut sig hyfsat i brännarkoppen för lågan är stabil och jämn. Så jag är nöjd, min första prioritet är att den fungerar utan problem och den har bara gått och gått i 3år nu. Alldrig micklat med att sikta från spån eller tömma pelletsförådet och rengöra från spån. Kört på flera pelletsfabrikat, fått ändra fläckinställningen mellan men det är ju enkelt. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Jag tror det går att bygga något eget.
1) Detta 'något' ska styras av befintlig signal från brännaren och ta pellets från något litet internt förråd.
2) Detta 'något' ska i sin tur styra externskruven från förrådet helt oberoende av signalen från brännaren. Någon typ av nivåreglering krävs. Våg? Induktiv givare?
Dessa är de två problem som måste lösas och dom kan (bör) lösas helt oberoende av varandra. Egenligen är det bara första delen man behöver fokusera på till att börja med.
Några ideer ... Det finns ju ganska många möjligheter eftersom pelletsarna bara ska 'ramla ner' efter doseringen.
* Kort matarskruv typ Janfire, problemet är att hitta lämplig skruv.

* Typ av 'doserhjul' som säkert är enklare att bygga själv. I botten på förrådet monterar man ett vattenhjul som när det roterar släpper ner 'fickor' fyllda med pellets i brännaren. Vattenhjulet görs lämpligt stort och med sådan passning att pellets inte kan ramla ner om hjulet står still.

* En annan variant är ett horistontellt hjul typ sandspridare som portionerar ut en mängd pellets varje gång en kam passerar under förrådets öppning.

* Någon typ av transportband.
Jag tror att ett kort horisontellt transporband kanske 3-4 cm under mellanförrådets öppning skulle kunna fungera bra. Transportbandet ska vara bredare än öppningen så att det bildas en sträng av pellets mitt på när transportbandet sakta rör sig. Pellets trillar sedan ner i en tratt och ner i brännaren.
1) Detta 'något' ska styras av befintlig signal från brännaren och ta pellets från något litet internt förråd.
2) Detta 'något' ska i sin tur styra externskruven från förrådet helt oberoende av signalen från brännaren. Någon typ av nivåreglering krävs. Våg? Induktiv givare?
Dessa är de två problem som måste lösas och dom kan (bör) lösas helt oberoende av varandra. Egenligen är det bara första delen man behöver fokusera på till att börja med.
Några ideer ... Det finns ju ganska många möjligheter eftersom pelletsarna bara ska 'ramla ner' efter doseringen.
* Kort matarskruv typ Janfire, problemet är att hitta lämplig skruv.

* Typ av 'doserhjul' som säkert är enklare att bygga själv. I botten på förrådet monterar man ett vattenhjul som när det roterar släpper ner 'fickor' fyllda med pellets i brännaren. Vattenhjulet görs lämpligt stort och med sådan passning att pellets inte kan ramla ner om hjulet står still.

* En annan variant är ett horistontellt hjul typ sandspridare som portionerar ut en mängd pellets varje gång en kam passerar under förrådets öppning.

* Någon typ av transportband.
Jag tror att ett kort horisontellt transporband kanske 3-4 cm under mellanförrådets öppning skulle kunna fungera bra. Transportbandet ska vara bredare än öppningen så att det bildas en sträng av pellets mitt på när transportbandet sakta rör sig. Pellets trillar sedan ner i en tratt och ner i brännaren.
Jonas Bylund
1500-2000 kr. Kanske de som har omoderna brännare med osäkra potentiometerinställningar vill betala mer. Blir ju i så fall en värdefull förbättring att kunna ställa in matningen på ett vettigt sätt.Rol-bi skrev: Om Matene i Norge gör en externdoserare med nogrann matning, finns det interesse för en externdoserare?
Vad tror ni marknaden är villig att betala i så fall.
Vad kostade Degermans? Kommer det upp i prisklass ned norska skruven är det liksom ingen mening att skaffa en pelletsdoserare.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
(tidigare Janfire flex)
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Tck för inlägg, Abene.
1500-2000...
Har inte gjord full kalkyl på produktionskostnader men har fått in ett ca. pris på kapacitiv givare. Tror att en externdoserare blir dyrare att producera än en lutande skruv då man måste ha extra kontakter, kabel, givare, rele, monteringsarbete.
Kanske Degerman inte tjänade pengar på den?
Det tror jag Baxi gör men min skall nog inte kosta så mycket.
Frågan är om man enkelt och säkert kan styra nivå utan kapacitiv givare?
PS: Vertikalskruv till bulkförråd ligger vesäntligt lägre i pris än vakuumsystem från tex Mafa och Effecta.
1500-2000...
Har inte gjord full kalkyl på produktionskostnader men har fått in ett ca. pris på kapacitiv givare. Tror att en externdoserare blir dyrare att producera än en lutande skruv då man måste ha extra kontakter, kabel, givare, rele, monteringsarbete.
Kanske Degerman inte tjänade pengar på den?
Det tror jag Baxi gör men min skall nog inte kosta så mycket.
Frågan är om man enkelt och säkert kan styra nivå utan kapacitiv givare?
PS: Vertikalskruv till bulkförråd ligger vesäntligt lägre i pris än vakuumsystem från tex Mafa och Effecta.
Kapacitiva givare är dyra.... nivån borde väl gå att indikera med två stycken ir-dioder (en sändare och en mottagare).
Det har iallafall fungerat i min brännare i över 10 år nu.
Det har iallafall fungerat i min brännare i över 10 år nu.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Enklaste typen av nivågivare är de där en vibbrerande "pinne" eller en roterande propeller sticker in genom väggen på behållaren. Tror propellern skulle bli bäst för våra behov. När behållaren fylls upp till propellern bromsas den och bryter upptransporten, när nivån sjunker så proppellern kan rotera så startas transporten igen. Vi andvänder "pinnen" till många vackumtransportsytem och det fungerar bra men våra pellets är betydligt midre och hårdare(PE och PP). Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
ronald:
Somliga gånger är du i klass med "Flöjto"
Kolla Flöjtos fråga till producer.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=8663
Nu snackar vi humor på bästa nivå
Jag har exakt en sådan (ångmaskin) och har länge undrat hur jag ska kunna ha någon nytta av den. Nu vet jag
http://www.youtube.com/watch?v=6HH-tgH8rbw
Bästa och gladaste hälsningar:
Rayyan
Somliga gånger är du i klass med "Flöjto"
Kolla Flöjtos fråga till producer.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=8663
Nu snackar vi humor på bästa nivå
Jag har exakt en sådan (ångmaskin) och har länge undrat hur jag ska kunna ha någon nytta av den. Nu vet jag

http://www.youtube.com/watch?v=6HH-tgH8rbw
Bästa och gladaste hälsningar:
Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Som jag ser det var väl själva grejen att doseraren skulle sitta en bit ovanför brännarens matningsrör och med jämna mellanrum (10 sekunder) släppa ned en pelltsdos till brännaren.Rol-bi skrev:Frågan är vart man skall ta doseringen till brännaren;
Matningsproblem från veckoförråd och långa matningsskruvar från bulkförråd skulle då försvinna.
Kan du inte försöka få överta tillverkningsrätten på Degermans doserare?
Han håller ju ändå på med något annat.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.