taskig pelletsmatning

Jarina
Stor entusiast!

taskig pelletsmatning

Inlägg av Jarina »

Jag har en fundering på det här med noggranheten av skruvmatningen av framförallt övermattade brännare
Med min px21 med orginalskruv, varierar doserna med +- 100%, vilket gör att temperaturen varierar mycket och därmed är det inte lönt att titta på lambda sonden.

Jag vet att den norskaskruven sägs vara exaktare, men den är dyr.
Är det någon som byggt något själv?
kanske en liten våg som släpper igenom lagom exakta doser.
eller en liten exakt skruv mellan brännare och "stor"skruv.
kanske ett litet band med skopor...
ja hur skall man göra?
Kmp Uno, PX21 7.3 med 20graders hysteres, 170m2 + källare.
samma brännare sedan 2007
JoBy
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Alla dina förslag funkar säkert men det kräver ett extra steg i matningen samt ett litet mellanförråd, typ 1 liter.

Befintlig skruv fyller på det lilla mellanförrådet vid behov och brännarens matning tar pellets från mellanförrådet.

Så fungerar t.ex Janfire Flex brännaren jag har. I den sitter det en kort skruv på kanske 3 dm och externskruven ser till att den inbyggda skruven har pellets.
Jonas Bylund
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Degermans doserare. Har slutat tillverkas. Men här säger man annorlunda, kanske inte seriöst.
http://www.novator.se/online/reader2.html
Verkar lite konstig eadress där överst.
Måste annars vara en bra grej för dem som har problem med matningen.
Så visst går det att ordna till matningen utan internskruvar och växellådor men viljan har inte funnits någonstans.
Senast redigerad av Torsten den tis 09 dec, 2008 21:33, redigerad totalt 1 gånger.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Jarina
Stor entusiast!

Inlägg av Jarina »

Hur ser en sådan doserare ut?
Jarina
Stor entusiast!

Inlägg av Jarina »

Var kan man köpa en sådan liten 3dm skruv
jag antar att den är rätt så exakt i måtten (mellan skruv och rör)
LoonQ
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av LoonQ »

Skruven är inbyggd i brännaren.
Nu: Nibe Fighter 310p,

Tidigare: Ariterm Biomatic 20+, MAFA Mini Mellanförråd, MAFA Villa Ute Bulkförråd, Automatisk fyllning av mellanförrådet (MAFA Systemlösning 2), Thermomatic ERA 10

080531 - 090531 5500kg
Jarina
Stor entusiast!

Inlägg av Jarina »

Är det någon som har en bild på Degermans doserare?
eller kan beskriva hur den funkar?

Jag har googlat, men jag kanske e kass på det... :(
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag vet hur det fungerar i en Janfire och har sett andra märken som erbjuder den funktion som tillbehör.

Från "stora" förrådet matas pelletsen upp till ett rör, i Janfires fall är det ett rör på ca: 11 cm i diameter och ca: 15 cm långt. Under detta "internförråd" finns det en mindre och kortare skruv (Doseringsskruven) i en rörbit (fyrkantig) som matar in i brännaren vid lämpliga tillfällen, den har en sträcka på ca: 15cm innan pelletsen faller ner i fallschakten till brännkoppen.

En bit uppe på röret finns en sensor som känner av pelletsen, i Janfire NH's fall matas det in totalt 24 sekunder från det att den sensor anger att pelletsen är borta till det att brännaren fyller på igen.

Det ger en motor mer men en stabil matning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jarina
Stor entusiast!

Inlägg av Jarina »

Vilken diameter har den lilla internskruven samt "fyrkantsröret" samt stigning?
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Re: taskig pelletsmatning

Inlägg av Rol-bi »

Jarina skrev: Jag vet att den norskaskruven sägs vara exaktare, men den är dyr.
Anledningen till att den norska skruven kostar lite mer är att den består av två skruvar, 1 stk som doserar exact från mafa mini eller bulkförråd, sen en vertikal skruv. Skall man köpa Baxi sin externdoserare + en standardskruv, så kostar ju det ännu mer.
Sen kan norska skruven användas till ett framtidig bulkförråd, tex Mafa 345, då med direkt dosering till brännare utan intern dosering.

Bilder viser installation i Borås. Ulma brännare/panna+mafa 345+norsk matning med takskruv till slut.

Bild
Free file hosting from File Den!
Bild
Free file hosting from File Den!
Bild
Free file hosting from File Den![/img]
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Jarina skrev:Är det någon som har en bild på Degermans doserare?
eller kan beskriva hur den funkar?

Jag har googlat, men jag kanske e kass på det... :(
Fanns en liten bild på Degermans hemsida http://www.energifirman.com
Måste vara en windowsserver för den sidan är så långsam så jag kan inte få upp den.
Kul se en bild på Rol-bi förresten.
Baxi:s externdoserare var överprissatt och lär ha gått ur tiden rätt oförbemärkt. Då tror jag mer på Degermans doserare om den nu går att få tag på.
Degermans tror jag fungerade så att doseraren som satt vid matningsskruvens utlopp styrde matningsskruven. Pelletsmatningen ställdes in på doseraren och därifrån föll pellets ned i fallröret på brännaren.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Kikade oxå efter den sidan , verkar vara nedlagd ? Rätt intressant ämne tycker jag. Borde ju gå att göra en , som inte kostar så mycket om man är lite händig :roll: Borde ju gå att använda en bit vanlig spiral till matarskruven , sätta ´dit ett rör som passar i mitten , sedan en axel i där så man kan sätta ett lager i varje ände. Sedan ha det i ett litet mellanförråd . Som fylls med hjälp av matarskruven , som styrs via en
givare som känner av när mellanförrådet behöver fyllas .Skruven i mellanförrådet skulle kunna styras med hjälp av en 12V motor med en omvandlare från brännaren . Sedan montera en varvtalsregulator för att
kunna ställa hastigeten på 12V motorn för rätt dosering . Borde ju funka ?? Kan tyvärr inte testa och göra en nu , pga personliga skäl . Men
vore intressan och kolla , borde ju funka :roll: Får se när vädret blir bättre , om det skulle gå att styra till något ?? Har c:a hälften gjort ligger på is sä länge . Alltid kul och testa , sedan om det funkar är en annan sak :wink:

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Håkan S
Lärjunge!

Inlägg av Håkan S »

Personligen tycker jag att enklast är bäst, med en enda matar/doserskruv finns det bara en enhet som kan krångla. Att matningen svänger lite upp och ned ger ingen märkbar merförbrukning av pellets. Om man vill styra sin förbränning via en labasond blir det en annan sak, det bästa er då den typen av doserutrustning vi andvänder på jobbet där en behållare med matarskruv står på lastceller. Sedan matar man in önskat börvärde för output samt övre och undre refillgränser och ungefär desitet för att ge doseraren ett bra startvarvtal. Sedan räknar den på viktminskningen och styr in ärvärdet mot börvärdet. Noggrannhet på pellets handlar om bättre än 0,5%. Med ett sådant system kan man styra noggrant men våra doserare kostar runt 200K sek styck.Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Jarina
Stor entusiast!

Inlägg av Jarina »

ja det är kanske inte i den prisklassen vi privatister letar.

Men annars verkar det som om vi kommer igång med ideer
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Håller nog inte med riktigt , men var och en har sin åsikt . Tycker själv
att huvudproblemet med brännare utan typ internförråd brukar just
vara matningsproblem , annars kan brännarna vara hur bra som helst. Kunde man få en doserare för ett hyfsat pris , eller göra en . Slipper
tänka på lutning på skruv , jämn pellets inmatning , störs inte lika lätt
av kanske olika pellets , kan köra med vllken skruv som helst från förrådet. då uppgiften för den är att bara fylla mellanförrådet . Menar om det går att fixa till utan att det kostar skjortan . Tycker jag nog det skulle
vara värt det .

Kommer visst inlägg imellan , pekfingret :oops:

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Skriv svar