Pelletstillverkare

Producer
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 19 okt, 2008 09:30

Pelletstillverkare

Inlägg av Producer »

Hej alla

Jag jobbar på en mellanstor pelletsfabrik, vågar inte nämna vilken. Så har ni några frågor kring processen så fråga på!
Flöjto
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 20:24
Ort: byhåla

Inlägg av Flöjto »

Vad har ni för lastmaskin? Jag har kört en skit stor L 50 8) är eran större? hur många meter pellets har ni i era säckar?


Den som inte frågar får inget veta. :D
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Flöjto:
Vad får du allt ifrån? Det var länge sedan jag skrattade så mycket, det tog en bra stund innan jag kunde förklara för hustrun vad som hände! :lol: :lol:

Nu en lite seriösare fråga.
Det är ofta skiftande kvalitet på pellets från samma leverantör/fabrik Är det något mekaniskt som slits och genererar sämre pellets tills grejerna är renoverade eller är det dålig koll på processen i allmänhet?

Alltså det känns som ett lotteri när man beställer t,ex 6 pallar småsäck.

MVH/Rayyan
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Producer
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 19 okt, 2008 09:30

Inlägg av Producer »

Kvalitetsskillnader från samma leverantör har väldigt sällan orsaken i dåligt underhållna eller slitna pressar. Den främsta orsaken är ingående fukthalt på spånet i pressen, för blöt spån ger smulig pellets och dålig hårdhet. Hårdheten skall ligga på 97,5% för att vara godkänt.
I vissa vall är det nästan att ju torrare spån in, desto hårdare pellets ut. Dock brukar det komma till en gräns när det är så torrt att pressen inte orkar trycka ut spånet. En fin balansgång alltså.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Nästa fråga:
Jag jobbar i gas-branschen där vi tillverkar CO2-pellets (koldioxid, kolsyresnö) En av metoderna vi använder är en cylinder och en rotor, råvaran lastas in i centrum av cylindern och rotorn pressar råvaran genom en cylindrisk matris ut i periferin.

Annan metod är en fram och återgående press som pressar det hela genom en plan matris ungefär som en platta rostfri 40 mm tjock med lämpligt stora hål. Utanför matrisen finns en "kniv" som kapar pelletsen till lämplig längd.

Finns båda metoderna för eldningspellets? Om så är fallet, vilken metod är bäst för träpellets?

Vad innebär hårdhet 97,5 %
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
NICJON
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 09:00

Inlägg av NICJON »

Det du säger om att ju torrare materialet är desto hårdare pellets.
Det stämmer, men samtidigt får men en väldigt dammig pellets som är hård och mjölar lite.
Detta slipper man ifrån vid rätt fukthalt.

Det är mycket förödande att pressa torrt material, det gär även väldigt illa åt pressen, vilket gör att slitaget på lager mm ökar.
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Har ni inte ånga i förblandaren,som vid fodertillverkning eller använder ni bara ligninet som bindemedel?
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
NICJON
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 09:00

Inlägg av NICJON »

Det går att pressa både med och utan ånga.
Pelletsen blir dock bättre med förvärmning av ånga.
Mindre dammig bland annat.
Producer
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 19 okt, 2008 09:30

Inlägg av Producer »

Förvärmning med ånga gör att pelletsen liksom binder ihop sig bättre, fukten som ångan pressar in, dunstar dock efter ca 2 veckor. Därför skall all nyproducerad pellets lagras i drygt 2 månader innan packning och leverans. Under den tiden hårdnar pelletsen. Torrt material sliter oerhört på alla lager och framför allt på matriserna. Har bara erfarenhet av matrispressar. Alltså stora hjul med en herrans massa hål i där pelletsen trycks ut.

Hårdhet 97,5. Jo man tar pellets, och kör i en maskin som trumlar runt pelletsen i en förbestämd tid, sedan vägs kvarvarande pellets, alltså hur mycket damm och spån som släppts från pelletarna. Gränsvärdet där är 97,5% detta är enligt min uppfattning eu bestämmelser.
Producer
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 19 okt, 2008 09:30

Inlägg av Producer »

Ursäkta, den skall lagras i veckor inte 2 månader.. sorry
Flöjto
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 22 nov, 2006 20:24
Ort: byhåla

Inlägg av Flöjto »

Rayyan skrev:Flöjto:
Vad får du allt ifrån? Det var länge sedan jag skrattade så mycket, det tog en bra stund innan jag kunde förklara för hustrun vad som hände! :lol: :lol:

Nu en lite seriösare fråga.
Det är ofta skiftande kvalitet på pellets från samma leverantör/fabrik Är det något mekaniskt som slits och genererar sämre pellets tills grejerna är renoverade eller är det dålig koll på processen i allmänhet?

Alltså det känns som ett lotteri när man beställer t,ex 6 pallar småsäck.

MVH/Rayyan

Glööögen :clown:
NICJON
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 09:00

Inlägg av NICJON »

Varför skulle det ta 2 veckor för fukten från ångan att lämna pelletsen ??
Producer
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 19 okt, 2008 09:30

Inlägg av Producer »

2v är en allmänt vedertagen regel i pelletslagring. Ångan lämnar ju till viss del pelletsen redan i kylaren men för att säkerhetsställa att ingen ånga/fukt finns kvar så brukar man låta den "vila" 2 v
NICJON
Prima virke
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 16 aug, 2006 09:00

Inlägg av NICJON »

Är mycket tveksam till detta. Vissta pelletsen härdar en del vid lagring.
Men att den skulle avge fukt under två veckors tid stämmer ej. Det är i kyltornet den torkar till sin rätta fukthalt.

Om pelletsen tex skulle lagras i en hög och den avger fukt under två veckors tid, så skulle pelletsen i toppen se ut som popcorn, då den pelletsen skulle ta åt sig den avgivna fukten.
Producer
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 19 okt, 2008 09:30

Inlägg av Producer »

Det är möjligt, jag kan bara berätta hur det ser ut i verkligheten, pelletsen går via en kylare där den ligger i snitt 2 timmar. Sedan hamnar den i stora högar i ett förråd där en luftavfuktare tar hand om dels den ånga/fukt som går ur, dels själva kondensen i förrådet.
Skriv svar