Ved Profilens flöden 2

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev: Så strålningsförluster från en dåligt isolerad tank. Kommer alltså inte att tillgodose huset :wink:
Det beror helt på var du har tanken och om du behöver värme där. Sommartid behöver du kanske egentligen ingen värme i pannrummet (även om det kanske är bra för att torka ut källaren). Vissa har pannrum och tankar i en separat byggnad osv. Förlusterna är små i sammanhanget men glöms ofta bort. Jag tog bara med dem för att du inte skulle anmärka på det, men det gjorde du ändå istället för att svara på de viktiga frågorna.

Du säger att du har stor vv-förbrukning. Ungefär hur mycket tror du att ni förbrukar på ett dygn?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Man kanske skall ha tanken och pannan i källaren i huset vintertid och flytta ut panna och tank i ett fristående pannrum sommartid :D Förlusterna är så små så det speler nog ingen större roll :wink:
Det har jag inte ens tänkt på :D
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Missade du denna fråga.

Du säger att du har stor vv-förbrukning. Ungefär hur mycket tror du att ni förbrukar på ett dygn?

Jag ber om ursäkt att jag stressade dig tidigare idag men jag trodde eftersom du hade dom inkopplade att du även förde bok/logg över detta.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:
Jag har iaf en normal villa som förbrukade ca:3,2 till 3,5 kubik olja / År innan jag köpte huset. Kan väl också vara en tanke eller fingervisning när man jämför. Här vet man ju i princip husets totala energi förbrukning. 3 kubik olja är ca: 24000 kWh el.
Har bestämt för mej att du tidigare skrivit att du tilläggsisolerat huset mm o att det bara behöver 15000 kWh/år nu.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Läste av mätaren i går prick kl 15:00 Läste även av mätaren samma tid idag.

Resultat = Mitt hus har förbrukat 29 kWh / dygn vid denna milda utomhus temperatur. Alltså bara på radiatorreturen..

VV håller jag på att kolla.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Det var tur eller otur att ni frågade om min vv förbrukning.
Jag ser med denna fråga att det inte går att mäta vv på det sätt jag gör. :oops: Därför är svaret från mig avvaktande.

Jag fick orimliga siffror. 43 kubiks vv förbrukning sedan jag installerade mätaren 16 Mars -07 och detta skall motsvara 5700 kWh :cry: 43 kubik stämmer nog, men inte kWh.

Felet är att givarna som mäter Delta-T är plaserade på fram vv / retur vv på rörena, då mäter givarna tempdiffen lång tid efter att vv tappning avslutats pga.Värme ledning. När inte flöde finns. Då blir mätningen fel..

Vem f..n tänkte på det!
Jag kommer iaf att försöka lämna korrekta uppgifter på min vv förbrukning.. Jag vet att min vv är hög Pga.. Tre st.. Tonåringar......
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

5700 kWh för vv på 1 år o 7 mån gör ca 3800 kWh/år vilket inte behöver misstäma alls, Ca 10,4 kWh/dygn är det många som har..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev: Jag fick orimliga siffror. 43 kubiks vv förbrukning sedan jag installerade mätaren 16 Mars -07 och detta skall motsvara 5700 kWh :cry: 43 kubik stämmer nog, men inte kWh.
Nej, det är väl inte helt rimligt? 5700kWh höjer 43m3 114° (om jag räknat rätt). Tror inte du har vv-temp på över 100° ;)

Men jag förstår inte varför det blir fel? Du har en givare på "retur vv", v.v. förklara :scratch:
Du borde ha en givare på inkommande kallvatten och en på utgående vv och en flödesmätare för att kunna mäta vv-förbrukning i kWh.
Ved Profilen skrev:...då mäter givarna tempdiffen lång tid efter att vv tappning avslutats"
Efter avslutav vv-tappning är flödet är noll och då ska inte tempdiffen spela roll, effekten är ändå noll. :scratch:

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev:Resultat = Mitt hus har förbrukat 29 kWh / dygn vid denna milda utomhus temperatur.
Det blir ca 35l/h vid en tempdiff på 30° (mellan stig och retur). Eller...?
Har du koll på om det är ett konstantflöde eller varierar det mycket? Jag har en känsla av att min shunt "pulsar" ut värmen. Speciellt vid hög tanktemp och låg förbrukning har den svårt att hitta perfekt blandningsförhållande så den går lite upp och ner och framledningen varierar 2-3 grader.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Braxsele
Gallringsobjekt

Inlägg av Braxsele »

han menar väl att kopparrören är varma än fast inte varmvatten tappas, ska man mäta vv förbrukning så skulle nästan givarna måsta kopplas bort helt så fort man slutar att tappa vatten.

Resten som man mätar efter att vattnet slutat tappas e ju endast förlust ut i luften.
Molle panna, 2 Kubiks dunk, laddomat 21, CBJ thermomatic, kulvert till hus, 156 kvm golvvärme + garage 70 kvm element, isokern skorsten, egen byggd rökgasfläkt och styrning, loggning på temperatur.airfoto.se
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Helt rätt!
Du kan endast mäta förbrukningen under den period du tappar vattnet.
Resten är varmvatten som blir kvar och då blir det missvisande.

Jag ser samma tendens då jag har givare från loggningen sitter efter värmeväxlaren, den visar ett antal grader mer en bra lång stund efter, så frågan är om beräkningen verkligen blir rätt.

Jag tror man måste sätta givarna en bra bit ifrån systemet för att få en någorlunda bra tempdiff. Frågan är om det kommer att visa helt rätt ändå då allt har sin tröghet.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Nu har jag löst problemet till slut, med mycket tänkande :?

Att mina siffror inte stämmer beror på att förbrukningen i kubikmeter inte stämmer med kWh. Hittade en gamal vv utbildningspärm från en utbildning jag gick i mitten på 80-talet i min källaren. Där vi hade en lärare som är eller varit sk expert på varmvatten förbrukning. Han påstog där att 70 kubik vv / År i en vanlig villa är ca:5500 till 7000 kWh :?:

Det är denna text som fick mig att börja fundera. ( Stämmer verkligen detta :?: ) Jag började min test med att kolla mätaren samtidigt som jag öppnade vv kranen, då märkte jag att efter ca: 7 sekunder startade mätaren :?: Väntade och gjorde samma test igen , då startade mätaren direkt :?:

Väntade igen Ca: en halv timme gjorde samma sak igen då startade mätaren efter ca: 6 sekunder :?: Då förstog jag problemet att det inte var Delta- T utan flödet som var problemet. Detta blir nog tjatigt för er att läsa ,men vid nästa test när jag öppnade vv kranen mätte jag vv i en mindre hink, då kom det ca: 3 Liter vv vatten i hinken innan mätaren började ge indikering :?: Här är problemet med att mätaren visar fel.

När jag visste detta kontaktade jag ( Tekniker på Eon ) och frågade ang. detta. Då visade det sig att joniska mätare som jag har behöver ett start flöde för att börja mäta.
Detta är säkert förklaringen till att första Ved Profilen tråden spårade ur.
Jag laddade säkert mera energi i tankarna innan mätaren började mäta.

Det är därför som min andra mätare som mäter husets förbrukning visar rätt som har ett konstant flöde :D Jag stänger aldrig av cirkpumpen till radiator kretsen.

Shakespeare undrade om mina flöden ligger konstant och det gör dem.
Pendlar mellan 680 L/ timme och 700 L /h beroende på hur shunten står.

Ved Profilen
Braxsele
Gallringsobjekt

Inlägg av Braxsele »

Joniskamätare......du har alltså inte paddlar på flödesmätaren? mäter den joner som passerar i vattnet?
Molle panna, 2 Kubiks dunk, laddomat 21, CBJ thermomatic, kulvert till hus, 156 kvm golvvärme + garage 70 kvm element, isokern skorsten, egen byggd rökgasfläkt och styrning, loggning på temperatur.airfoto.se
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Jag tror också att min förklaring spelar in farbror vedis.
Givarna hinner heller inte med, enkelt förklarat.

I radiatorsystemet så har du ett konstant flöde och då reagerar givarna korrekt, dom får sin tid på sig att jobba som dom ska.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Karla1 skrev: Jag ser samma tendens då jag har givare från loggningen sitter efter värmeväxlaren, den visar ett antal grader mer en bra lång stund efter, så frågan är om beräkningen verkligen blir rätt.
Är det inget flöde så ska det inte spela någon roll om tempdiffen är för hög eller för låg. Eller hur?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Låst