Ved Profilens flöden 2

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Ved Profilens flöden 2

Inlägg av Ved Profilen »

Nu är min flödesmätare bortkopplad som äventyrade mitt värmesystem som satt som en strypning på returen mellan tankarna och laddomaten.
Perfekt skiktning när mätaren togs bort. Detta fenomen har jag vetat hela tiden.
Har man ett labb så har man..

http://www.afabinfo.com/baxilogg.asp [fixat direktlänk /Admin] loggning Baxi Panna.

Ved Profilen..
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Gaselle-pannan verkar ha hyfsad skiktning men BAXI-pannan har i princip ingen skiktning alls. Topp-givaren och mitt-givaren dalar samtidigt. Kanske blir bättre till vintern när huset behöver lite mer värme?
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

:lol:
Here we go again

Och jag håller givetvis med Shakespear om än jag kan tycka att Gasellen inte heller har någon vidare skiktning då dennes givare i mitten och botten faller samtidigt när värmen drar igång.
Till skillnad från förra året har jag nu mina egna kurvor att kolla på och med ett smile kan jag säga att jag har näst intill perfekt skiktning där varje givare en efter en faller ner till tankens lägsta temperatur innan nästa börjar att falla(och då har jag 3 givare på en halv 750l tank). 8)
Under september har givarna dalat ungefär 20-25°K/timme när dom börjat att falla . Din botten givare Vedis tar ca 6 timmar på att göra samma sak.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Hello ! Jag har själv ritat och konstruerat bägge vv konstruktionerna på pannorna vi loggar på hemsidan. Både Gasellen och Baxin . Laddnings kopplingen är edentiskt lika.Tror ni att Baxi loggningen blir bättre om jag öppanar kranen till tank nr 2 / Dvs. slavtanken ) :?:
Kör bara tekniktanken nu :?:

Ved Profilen..
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Det ser ju onekligen ut som om du har lite hög hastighet in i tanken så varför inte.(förutsatt att flödet fördelas in på dessa 2.) Och be döttrarna duscha hos grannen så dom inte stör skiktningen :wink:
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Wodda skrev::lol:
Here we go again

Och jag håller givetvis med Shakespear om än jag kan tycka att Gasellen inte heller har någon vidare skiktning då dennes givare i mitten och botten faller samtidigt när värmen drar igång.
Till skillnad från förra året har jag nu mina egna kurvor att kolla på och med ett smile kan jag säga att jag har näst intill perfekt skiktning där varje givare en efter en faller ner till tankens lägsta temperatur innan nästa börjar att falla(och då har jag 3 givare på en halv 750l tank). 8)
Under september har givarna dalat ungefär 20-25°K/timme när dom börjat att falla . Din botten givare Vedis tar ca 6 timmar på att göra samma sak.
Som det ska va med andra ord... :wink: :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Jag brukar alltid att eftersträva att värma upp mina tankar till 80 grader i botten vid varje eldnings tillfälle. Vintertid kan det bli 95.
Om man tittar på Gasselpannans sista eldning så ser man att bottentemperaturen inte blev speciellt hög. Om jag också skulle elda upp mina tankar till ex. 90 i topp 80 i mitten och avsluta min eldning vid en temp på ca 35-40 grader i botten , så skulle min skiktning också bli lika dan som Gaselle pannans skiktning.
Nu får ni tänka lite själva vad jag menar.

Trevlig tråd tycker jag.

Ved Profilen.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Två givare t.ex. botten och mitten ska inte röra sig samtidigt gör dom det så är det inte skiktning. Sen förstår jag att det är svårt i ditt system eftersom varmvattnet sitter högst upp i en behållare om jag minns rätt.

Har du druckit en B52 nån gång? Om inte ta en ikväll och fundera på hur tanken ska se ut vid skiktning :D

http://www.cocktailguiden.com/drink/b52
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Wooda du borde lära dig hur grafer ser ut när man kör el. Samt hur grafer ser ut när man stänger av elen och öppnar avstängningskranarna på slav tanken. André tycker tydligen samma sak som dig.

Ved Profilen..
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ved Profilen skrev:Wooda du borde lära dig hur grafer ser ut när man kör el. Samt hur grafer ser ut när man stänger av elen och öppnar avstängningskranarna på slav tanken. André tycker tydligen samma sak som dig.

Ved Profilen..
Ok då har jag fattat helt fel.
Men då måste jag fråga varför du kör elpatronen upp i 90C och sedan springer och öppnar kranen till slaven(minst 6 ggr sedan den 4/9). Har du problem med elpatronens givare kanske :?

Och jag har glömt att hålla med dig om att detta är en trevlig tråd.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Det är vedeldningen som värmer upp tanken till 90 grader sedan när tankens temp dalar ned till 60 grader så tar elpatronen över i tanken. Du och André har fattar helt fel hela tiden. Lär er och förstå loggning.
Ved Profilen..
Senast redigerad av Ved Profilen den fre 03 okt, 2008 20:34, redigerad totalt 1 gånger.
Wodda
Pannrumsnisse!
Inlägg: 918
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 21:51
Ort: Ösmo/Södertörn
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

:lol:
I like you too.
Det ändrar inte förhållandet att alla tre givare dalar samtidigt, men som jag sagt tidigare så med din typ av tank för vv så blir det väl så.

Sen kanske du ska titta på varför gasellens panngivare visar 10 grader lägre än det som kommer in i tankarna.

Eftersom vi inte fattar er loggning( kan mycket väl vara sant).
Lägg ut texten så att vi förstår, för om inte vi förstår som spenderar större delen av våra liv i pannrummet hur ska då en vanlig icke så insatt person förstå? Ni är ju ett kunskapsföretag så detta borde ligga er varmt om hjärtat.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Vid perfekt skiktning pumpas kallt vatten in i botten och påverkar inte det varma vattnet ovanför på annat sätt än att det flyttar skiktet mellan varmt och kallt uppåt. Alltså påverkas bara en givare i taget.

När mer än en givare i taget dalar i temp så är det inte perfekt skiktning.

mvh
Senast redigerad av Shakespeare den lör 04 okt, 2008 22:05, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ved Profilen
Pannrumsnisse!
Inlägg: 996
Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06

Inlägg av Ved Profilen »

Vid perfekt skiktning laddas kallt vatten in i botten :?:

Vid perfekt skiktning står vattnet helt stilla i tankarna utan omrörning av vattnet. Iaf när shunten är stängd.

Ved Profilen ..
Shakespeare
Pannrumstomte!
Inlägg: 1225
Blev medlem: tis 17 okt, 2006 10:13
Ort: Malmöhus Län

Inlägg av Shakespeare »

Om det bara är när du har shunten stängd som du får perfekt skiktning så är det väl inte mycket att skryta med? Skiktningen uppstår när den kalla returen skiktas in under det varma vattnet utan att blanda om i tanken. Perfekt skiktning är när man utnyttjar värmelagret maximalt.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Låst