Ved Profilens flöden 2

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

MP skrev: Vad är det för mer nackdelar med en TVA förutom att den är dyr och inte så bra när man har kalkrikt vatten?
Fler delar som kan gå sönder.
Värmeförluster.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Shakespeare skrev:Det är en smaksak på så sätt att man får tycka vad man vill men faktum är att en högt placerad beredare eller slinga förstör skiktningen. Du säger att den inte förstör bottenskiktet men det är pga att du hela tiden shuntar in kallt vatten och det är kanske därför du vill har -20° innan du kan visa perfekt skiktning? Vad händer med vattnet mellan beredarens botten och bottenskiktet (jag vet svaret men jag vill gärna höra det från dig)?

Med en bra slingtank kan man få ut 50% mer varmvatten än med en förrådsberedare och med en TVA ungefär dubbelt så mycket. Och det beror uteslutande på bättre skiktning. En bra källa är "ackumulatorsystem" av Peter Kovács.

mvh
Jag vet också svaret och du kommer att få höra det av mig. Så fort som jag tappar vv från beredaren så rörs bottet skiktets temp om i tekniktanken, detta märks inte när det shuntas in svalt vatten i tankbotten när det blir kallare ute. Och är det mild temp ute som nu så pyttsar slavtanken in i botten på tekniktanken och lyfter skiktet.

Ved Profilen..
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

:cry: Shakespeare ! Vad är din teori om att mina 2*750 L Tankar räcker så länge efter eldning. Är det flödena som gör detta? Eller dålig isolering ? Eller är det att jag har beredare i stället för slinga ? Eller är det min koppling som gör att tankarna är varma så lång tid efter avslutad eldning ? och vv finns i tankarna till att dom är helt urladdade.
Jag vill gärna höra din förklaring ang mitt värmesystem.

P,s Det behöver inte vara -20 grader för att visa det här. Det räcker med - 5 :wink:

Hur dåligt är mitt system egentligen enl dig :?:

Ved Profien..
Senast redigerad av Ved Profilen den tis 21 okt, 2008 20:30, redigerad totalt 1 gånger.
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Med den skiktningen så kan det bara betraktas som uselt. Har betydligt bättre skiktning utan att shunta ut ett dugg till radiatorslingan och upprepade duschar med vvb i 500 liters tank. Bara att gratulera mig då! :lol:
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Strunta i skiktningen just nu ! Se helheten.

Du har säkert 4* 500 Liter parallelt kopplade tankar. Som bottentempen ligger på ca 30 grader i botten på tanken längst bort. Denna temp har väl aldrig varit uppe i 95 grader. Som min :?: Innan skiktningen började .
Då blir väl skiktningen perfekt eller hur :?:

Ved Profilen..
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Bara 1'a tanken med vvb inkopplad nu när jag kör med pellets.
Vid vedeldning använder jag 4 tankar kopplade i serie, skiktar sig bättre än din anläggning iaf, jag är nöjd och trygg med det.
Varför inser/accepterar du inte att du är tvåa? Jobba på och du kanske får bra anläggning till slut! :wink: :wink:
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Kanske denna tråd inte innebär att vi bara talar om skiktning, Vi diskuterar även flöden kanske isolering av tankar. Dvs: Hur länge håller tankarnas temperatur efter eldning :?: Serie koppling av tankar har jag tyckt till om tidigare.

Många tror att perfekt skiktning är att botten temperaturen skall dala som en sten :?: Och mitten tempen skall också dala som en sten :?: Samt att topptemperaturen :!: Att även den skall dyka som en sten :?: Med vissa tids skillnader narurligt vis :!:
Ni som tror detta förstår inte innebörden med skiktning. Det gäller även att tankarna håller sin lagrade energi så länge som möjligt :!:

Visa gärna logg på din anläggning!

Ved profilen..
Rayyan
Pannrumsnisse!

Inlägg av Rayyan »

Du är så söt "vedis"
Men.
Syftet är väl att med acceptabel komfort (dusch mm) klämma ut så många timmar som möjligt mellan eldningarna? Och naturligtvis utnyttja energin i bränslet på bästa sätt?

Om man har perfekt skiktning misstänker jag att bottentempen sjunker som en sten och sedan (obs sedan) sjunker mitten som en sten och efter det (obs efter det) sjunker toppens temp som en sten.
Är det skiktning eller?

Loggen tillför ingen energi. :wink: :wink:
Baxi Innova 30.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev: Jag vet också svaret och du kommer att få höra det av mig. Så fort som jag tappar vv från beredaren så rörs bottet skiktets temp om i tekniktanken, detta märks inte när det shuntas in svalt vatten i tankbotten när det blir kallare ute. Och är det mild temp ute som nu så pyttsar slavtanken in i botten på tekniktanken och lyfter skiktet.
..
Fel. Svaret är att skiktningen suddas ut. När sedan nytt kallt vatten pytsas in i botten bildas ett nytt kallt skikt under det.

Ved Profilen skrev::cry: Shakespeare ! Vad är din teori om att mina 2*750 L Tankar räcker så länge efter eldning. Är det flödena som gör detta? Eller dålig isolering ? Eller är det att jag har beredare i stället för slinga ? Eller är det min koppling som gör att tankarna är varma så lång tid efter avslutad eldning ? och vv finns i tankarna till att dom är helt urladdade.
Jag vill gärna höra din förklaring ang mitt värmesystem.

P,s Det behöver inte vara -20 grader för att visa det här. Det räcker med - 5 :wink:

Hur dåligt är mitt system egentligen enl dig :?:

Ved Profien..
Ditt system är bra. Men det är INTE perfekt skiktning!

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Gasellkungen
Ungskog

Inlägg av Gasellkungen »

Nu är jag ju helt ny på det här, men jag anser ju att tanken med en massa vatten bara finns där för ett syfte. Att buffra energi. Som en kondensator eller ett batteri.
Bara så att man kan elda när man har tid eller lust :shock:
Det går ju inte in mer energi i vattnet hur man än försöker, är vattnet varmt så är det. Det måste väl bero på pannan, inte tanken...
Tanken kan ju förståss tappa en massa energi i onödan. Men om tanken står inne i huset så borde den värmen i alla fall komma huset tillgodo.

Själv är jag mest intresserad av att få varmt vatten och varmt inne till en låg kostnad och hyffsat bekvämt.
Exakt hur ? Njae, spelar det någon roll ? Nope...
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev: Många tror att perfekt skiktning är att botten temperaturen skall dala som en sten :?: Och mitten tempen skall också dala som en sten :?: Samt att topptemperaturen :!: Att även den skall dyka som en sten :?: Med vissa tids skillnader narurligt vis :!:
Ni som tror detta förstår inte innebörden med skiktning. Det gäller även att tankarna håller sin lagrade energi så länge som möjligt :!:
Det är EXAKT det som är perfekt skiktning och det så man får ut maximalt ur tankarna. Är det någon som håller med VP? Snälla, kom in i tråden så vi får reda ut detta.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Shakespeare :wink: Måste du ta hjlälp av andra på forumet för att reda ut detta :?:
Svara på mina tidigare frågor i stället :?: Hur kan mina tankars lagrade energi räcka så länge efter avslutad eldning :?:

Ved Profilen..
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Gasellkungen skrev:
Det går ju inte in mer energi i vattnet hur man än försöker, är vattnet varmt så är det. Det måste väl bero på pannan, inte tanken...
Tanken kan ju förståss tappa en massa energi i onödan. Men om tanken står inne i huset så borde den värmen i alla fall komma huset tillgodo.
Exakt! Det finns en gräns för hur mycket energi man kan stoppa in i tanken innan det kokar. Men det finns också en gräns för hur mycket man kan ta ur tankarna. Det är skilnaden mellan max och min som ska vara så stor som möjligt för att utnyttja tankarna bäst. Är det inte perfekt så får man elda lite oftare och får lite större förluster. Ingen katastrof men det är inte perfekt.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev:Shakespeare :wink: Måste du ta hjlälp av andra på forumet för att reda ut detta :?:
Du missförstod. Jag ville att någon skulle hjälpa dig. Du står rätt ensam med dina åsikter.
Ved Profilen skrev:Svara på mina tidigare frågor i stället :?: Hur kan mina tankars lagrade energi räcka så länge efter avslutad eldning :?:
Vill du veta specifik värmekapacititet för vatten?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Nej :!: Jag brukar räkna med att det går åt ca 4,2 kJ för att värma en liter vatten en grad. Dvs: 4.2 *1 / 3,6= 1.163 kWh.

3,6 kommer ifrån att det är 360 sekunder / timme.

Ved Profilen..
Senast redigerad av Ved Profilen den tis 21 okt, 2008 22:44, redigerad totalt 1 gånger.
Låst