Fler delar som kan gå sönder.MP skrev: Vad är det för mer nackdelar med en TVA förutom att den är dyr och inte så bra när man har kalkrikt vatten?
Värmeförluster.
mvh
Jag vet också svaret och du kommer att få höra det av mig. Så fort som jag tappar vv från beredaren så rörs bottet skiktets temp om i tekniktanken, detta märks inte när det shuntas in svalt vatten i tankbotten när det blir kallare ute. Och är det mild temp ute som nu så pyttsar slavtanken in i botten på tekniktanken och lyfter skiktet.Shakespeare skrev:Det är en smaksak på så sätt att man får tycka vad man vill men faktum är att en högt placerad beredare eller slinga förstör skiktningen. Du säger att den inte förstör bottenskiktet men det är pga att du hela tiden shuntar in kallt vatten och det är kanske därför du vill har -20° innan du kan visa perfekt skiktning? Vad händer med vattnet mellan beredarens botten och bottenskiktet (jag vet svaret men jag vill gärna höra det från dig)?
Med en bra slingtank kan man få ut 50% mer varmvatten än med en förrådsberedare och med en TVA ungefär dubbelt så mycket. Och det beror uteslutande på bättre skiktning. En bra källa är "ackumulatorsystem" av Peter Kovács.
mvh
Fel. Svaret är att skiktningen suddas ut. När sedan nytt kallt vatten pytsas in i botten bildas ett nytt kallt skikt under det.Ved Profilen skrev: Jag vet också svaret och du kommer att få höra det av mig. Så fort som jag tappar vv från beredaren så rörs bottet skiktets temp om i tekniktanken, detta märks inte när det shuntas in svalt vatten i tankbotten när det blir kallare ute. Och är det mild temp ute som nu så pyttsar slavtanken in i botten på tekniktanken och lyfter skiktet.
..
Ditt system är bra. Men det är INTE perfekt skiktning!Ved Profilen skrev:Shakespeare ! Vad är din teori om att mina 2*750 L Tankar räcker så länge efter eldning. Är det flödena som gör detta? Eller dålig isolering ? Eller är det att jag har beredare i stället för slinga ? Eller är det min koppling som gör att tankarna är varma så lång tid efter avslutad eldning ? och vv finns i tankarna till att dom är helt urladdade.
Jag vill gärna höra din förklaring ang mitt värmesystem.
P,s Det behöver inte vara -20 grader för att visa det här. Det räcker med - 5![]()
Hur dåligt är mitt system egentligen enl dig![]()
Ved Profien..
Det är EXAKT det som är perfekt skiktning och det så man får ut maximalt ur tankarna. Är det någon som håller med VP? Snälla, kom in i tråden så vi får reda ut detta.Ved Profilen skrev: Många tror att perfekt skiktning är att botten temperaturen skall dala som en stenOch mitten tempen skall också dala som en sten
Samt att topptemperaturen
Att även den skall dyka som en sten
Med vissa tids skillnader narurligt vis
![]()
Ni som tror detta förstår inte innebörden med skiktning. Det gäller även att tankarna håller sin lagrade energi så länge som möjligt![]()
Exakt! Det finns en gräns för hur mycket energi man kan stoppa in i tanken innan det kokar. Men det finns också en gräns för hur mycket man kan ta ur tankarna. Det är skilnaden mellan max och min som ska vara så stor som möjligt för att utnyttja tankarna bäst. Är det inte perfekt så får man elda lite oftare och får lite större förluster. Ingen katastrof men det är inte perfekt.Gasellkungen skrev:
Det går ju inte in mer energi i vattnet hur man än försöker, är vattnet varmt så är det. Det måste väl bero på pannan, inte tanken...
Tanken kan ju förståss tappa en massa energi i onödan. Men om tanken står inne i huset så borde den värmen i alla fall komma huset tillgodo.
Du missförstod. Jag ville att någon skulle hjälpa dig. Du står rätt ensam med dina åsikter.Ved Profilen skrev:ShakespeareMåste du ta hjlälp av andra på forumet för att reda ut detta
![]()
Vill du veta specifik värmekapacititet för vatten?Ved Profilen skrev:Svara på mina tidigare frågor i ställetHur kan mina tankars lagrade energi räcka så länge efter avslutad eldning