Anledningen att jag frågat om självcirkulationen genom pannan är att jag funderar på att det kanske är den som är förklaringen till att kurvorna ser ut som de gör, perfekta enligt vissa, kass enligt andra. Om vi kan bortse från denna dispyt en stund och bara testa min teori?
Jag tänker så här, och nu pratar jag bara om urladdning... Pannan innehåller ganska lite vatten och kommer att svalna fortare än tankarna. Låt säga att det är 100 grader i nästan hela tankarna men 80 i hela pannan. Då står det alltså kallare=tyngre vatten i pannan på samma höjd som varmare=lättare vatten. Detta skapar ett tryck som startar självcirkulation, vatten sugs in i pannans topp (från ack-topp) och går ut igenom bottenanslutningen. Du skriver att din strypning förhindrar självcirkulation men jag är tveksam till det. Ett laddflöde på 2-300l/h går att trycka igenom strypningen så för ett flöde på ca10-20l/h ger det inte stort motstånd. Förklaringen till de flacka kurvorna beror i så fall på att i punkten som jag markerat med 'A' blandas den kalla returen med det betydligt varmare pannvattnet.
Jag har slaktat din ritning, färglagt och satt in flödespilar. Det blev inte så snyggt men jag tror att alla fattar ändå. Rött vatten är varmt och rött/blått är blandat eller svalnat vatten av olika temperatur.

Du skriver att ditt pannrum är ett laboratorium, är det möjligt att göra följande experiment: När efterglöden svalnat så pass att det inte finns risk för kokning så stäng ventil i punkt B eller punkt C. Bara du kan säga om det finns en lämplig ventil att stänga som säkerställer att det inte kan gå vatten från pannan in i punkt A på det vis jag beskriver ovan. Men stäng nu för tusan inte av för mycket så att säkerhetsventil eller expkärl kopplas bort, jag vill inte ha en sprängd panna på mitt samvete

Skulle du ställa upp på detta även om du kanske tror jag är ute och cyklar?
Jag tror att du skulle kunna få betydligt brantar kurvor. Men jag kan ha fel
Ett annat sätt kunde vara att flytta en givare och sätta den mitt på pannan för att se hur den svalnar men det förstår jag om du inte vill för då måste det väl ändras på websidor mm.
mvh