Ved Profilens flöden
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Ved Profilens flöden
Kommer snart!!!
Är under uppdatering. Resultat kommer i morgon..
Vid nästa eldning.......... Kolla min eldning / loggning av en vedpanna på www.afabinfo.com/loggbilder/log.htm [EDIT: fixat direktlänk till loggningen /Admin] Har svårt att tro att någon kommer att lyckats med mina temperaturer i ett värmesystem vad gällande skiktning och temperaturer. Lite skryt skall ni eller du på forumet tåla.
Kan kortfattat beskriva hur flödesmätaren fungerar.
Dessa mätare mäter flödet på vattnet som kontrar temperatur skillnaden mellan två olika punkter eller rör. Formeln är Flödet i Liter / timme * 1.163 * temperatur skillnad / med 1000 för att få detta i kW. Eller i kWh vilket man vill..
Ett exempel: Framledningen till elementerna från shunten till huset är 40 grader och returen tillbaka är på 35 grader och vi har ett flöde på 680 Liter / timme. Då har vi en temperatur differans på 5 grader. Då blir beräkningen så här..
680 L /h *1.163*5= 3954 / 1000 för att få det i kW = 3,9 kW
Huset förbrukar då ca; 3.9 kw
Man måste alltså veta flödet för att kunna beräkna eller uppskatta husets energi förbrukning.
P.s Det inte många tänker på. Är att man kan ligga på 5 graders diff mellan fram ledning och retur även vid 25 grader kallt utomhus.
Ved Profilen..
Är under uppdatering. Resultat kommer i morgon..
Vid nästa eldning.......... Kolla min eldning / loggning av en vedpanna på www.afabinfo.com/loggbilder/log.htm [EDIT: fixat direktlänk till loggningen /Admin] Har svårt att tro att någon kommer att lyckats med mina temperaturer i ett värmesystem vad gällande skiktning och temperaturer. Lite skryt skall ni eller du på forumet tåla.
Kan kortfattat beskriva hur flödesmätaren fungerar.
Dessa mätare mäter flödet på vattnet som kontrar temperatur skillnaden mellan två olika punkter eller rör. Formeln är Flödet i Liter / timme * 1.163 * temperatur skillnad / med 1000 för att få detta i kW. Eller i kWh vilket man vill..
Ett exempel: Framledningen till elementerna från shunten till huset är 40 grader och returen tillbaka är på 35 grader och vi har ett flöde på 680 Liter / timme. Då har vi en temperatur differans på 5 grader. Då blir beräkningen så här..
680 L /h *1.163*5= 3954 / 1000 för att få det i kW = 3,9 kW
Huset förbrukar då ca; 3.9 kw
Man måste alltså veta flödet för att kunna beräkna eller uppskatta husets energi förbrukning.
P.s Det inte många tänker på. Är att man kan ligga på 5 graders diff mellan fram ledning och retur även vid 25 grader kallt utomhus.
Ved Profilen..
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Ok i dok!!! Jag tänder min panna kl 14 00..
Min flödes rapport kommer senare när pannan brunnit ut. Man kan även nu se på min loggning att jag även har 45 gradigt varmvatten fast tankarna är helt urladdade
Min baxi pannas loggning finns på www.afabinfo.com/loggbilder/log.htm [EDIT: fixat direktlänk till loggningen /Admin]
Kan väl lägga ut min koppling av tankarna även här. http://www.beautytowncruisers.se/pictures/stdkopp.gif
Ved Profilen.
Min flödes rapport kommer senare när pannan brunnit ut. Man kan även nu se på min loggning att jag även har 45 gradigt varmvatten fast tankarna är helt urladdade

Kan väl lägga ut min koppling av tankarna även här. http://www.beautytowncruisers.se/pictures/stdkopp.gif
Ved Profilen.
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Nu skall jag försöka förklara hur mitt värmesystem fungerar. Hur jag har kopplat mina ackumulatortankar från pannan har jag lagt ut ett mycket bra kopplingschema på. ( Kanske det bästa ) Kan nog bara optimera mitt värmesystem med att välja en bättre panna med mindre vattenvolym och finslipa flödena på radiator kretsen. Mera än så kan jag inte göra.
Här förklaras hur jag har gjort...
Det jag har gjort är att placera radiatorkrets och shunt uttaget direkt på laddningsledningen från pannan före första tanken. Jag har alltså inte placera värme uttaget till huset mellan acktankarna som många gör. Med denna installation kommer returtemperaturen från radiatorkretsen som kan ha en temp på kanske 30 grader att blanda sig med ackumulatortankanas botten temperatur. Dessa två temperaturer blandar sig alltså före laddomaten och ger pannan bättre kylning via laddomaten. Märk väl att när laddomaten stänger eller pumpen stängs av som styrs av rökgasgivare då styrs eller vänder även radiatorretursflödet till att gå in i acktankens botten i stället. Flödet kan då inte gå in i pannan eller laddomaten. Varav bättre skiktning kan erhållas. Dessutom med min installation får huset ( shunten) värme direkt från laddningen från panna innan tankarna laddas om dessa är helt urladdade. Detta kan ses på min loggning i dag. Jag har även skapat så låga laddningsflöden som möjligt från laddomaten och pannan tack vare mina flödesmätare. Mina acktankar laddas med ett flöde på 70 Liter / timme som max..
Om man tittar på mitt kopplingsalternativ hur jag har gjort, så ser man att ovan för laddomaten på det vertikala röret har jag placerat en by pass kran ( Strypning ) Här stryper jag flödet för att uppnå dessa temperaturer jag skryter om. Stryper jag på min by pass kran går det mera laddning in i acktank toppen men å andra sidan så får laddomaten och pannan mera kylning från botten från tankarna samt även från radiatorteturens temperatur. ( Hoppas att alla är med i mitt resonemang ) Tänk om alla hadde kopplat så här!!
Jag kan visa hur jag menar. Om man går in och tittar på min loggning.
Titta på acktanks topp strax efter 18. 00 och kolla in acktank bott. Här ser man temperaturskillnaden vid laddning. Jag har 93 grader i toppen och 25 i botten utan att pannan kokar. Vem har det?? Det är det här jag vill framföra som är bra skiktning vid laddning med mitt kopplingsalternativ. Jag kan även tillägga att med mina låga laddningsflöden kan jag mot slutet av eldningen ha 60 grader i det nedersta termometer uttaget på tanken men på retur ledningen från tankarna till laddomaten som ligger 10cm under kan det vara 30 grader allting bottnar i att ha låga laddnings flöden.
Det är även därför min gula linje från laddomaten inte kommer upp i mera än 70 grader.
Nu till mina utlovade flöden.
Mitt laddnings flöde ligger nästan konstant i snitt på 70 L/h till acktankarna från pannans laddning via laddomat. Temdiffen ligger på ungefär 70 grader. Alltså ligger laddningsflödet på ca: 5.5 kW ungefär konstant under hela eldningen. Mot slutet av eldningen blir ju temp diffen mindre.
Interna flödet i panna och laddomat ligger på 190 L/h ochså ganska konstant med en temp diff på 70 grader. Intern flödet ligger då i snitt på ungefär 15.5 kW.
Husets förbrukning har jag värre flöden på skall fin justeras.
Radiatorkretsen ligger på vid -5 grader som det är nu på 670 L/h tempdiff på 4 grader ger mitt hus förbrukning ca:2.8kW
Läste även av 2 flödesmätare innan eldning.
Laddningen till tankarna visade att jag hadda laddat dessa med 72 kWh.
Interna flödet i pannan och laddomat var under denna eldnings cykel 91 kW.
Jag har 4 st flödesmätare.
1. Är placerad på returen från radiatorkretsen. För att se husets förbrukning
2. Är placerad på tappvarmvatten ledningen. För att se varmvatten förbrukningen
3. Är placerad på returen från acktankarna före laddomat och panna för och se laddad energi till acktankarna.
4. Är placerad på returen så nära pannan som möjligt för att mäta flödet genom pannan och laddomaten..
Hoppas att många tar lärdom av detta! Det har varit mycket frågr och svar på hur man skall koppla eller installera tankar på detta forum. Jag har haft mina kommentarer i vissa trådar men ingen verkar tro på vad jag försöker att förklara.
Ved Profilen..
Här förklaras hur jag har gjort...
Det jag har gjort är att placera radiatorkrets och shunt uttaget direkt på laddningsledningen från pannan före första tanken. Jag har alltså inte placera värme uttaget till huset mellan acktankarna som många gör. Med denna installation kommer returtemperaturen från radiatorkretsen som kan ha en temp på kanske 30 grader att blanda sig med ackumulatortankanas botten temperatur. Dessa två temperaturer blandar sig alltså före laddomaten och ger pannan bättre kylning via laddomaten. Märk väl att när laddomaten stänger eller pumpen stängs av som styrs av rökgasgivare då styrs eller vänder även radiatorretursflödet till att gå in i acktankens botten i stället. Flödet kan då inte gå in i pannan eller laddomaten. Varav bättre skiktning kan erhållas. Dessutom med min installation får huset ( shunten) värme direkt från laddningen från panna innan tankarna laddas om dessa är helt urladdade. Detta kan ses på min loggning i dag. Jag har även skapat så låga laddningsflöden som möjligt från laddomaten och pannan tack vare mina flödesmätare. Mina acktankar laddas med ett flöde på 70 Liter / timme som max..
Om man tittar på mitt kopplingsalternativ hur jag har gjort, så ser man att ovan för laddomaten på det vertikala röret har jag placerat en by pass kran ( Strypning ) Här stryper jag flödet för att uppnå dessa temperaturer jag skryter om. Stryper jag på min by pass kran går det mera laddning in i acktank toppen men å andra sidan så får laddomaten och pannan mera kylning från botten från tankarna samt även från radiatorteturens temperatur. ( Hoppas att alla är med i mitt resonemang ) Tänk om alla hadde kopplat så här!!
Jag kan visa hur jag menar. Om man går in och tittar på min loggning.
Titta på acktanks topp strax efter 18. 00 och kolla in acktank bott. Här ser man temperaturskillnaden vid laddning. Jag har 93 grader i toppen och 25 i botten utan att pannan kokar. Vem har det?? Det är det här jag vill framföra som är bra skiktning vid laddning med mitt kopplingsalternativ. Jag kan även tillägga att med mina låga laddningsflöden kan jag mot slutet av eldningen ha 60 grader i det nedersta termometer uttaget på tanken men på retur ledningen från tankarna till laddomaten som ligger 10cm under kan det vara 30 grader allting bottnar i att ha låga laddnings flöden.
Det är även därför min gula linje från laddomaten inte kommer upp i mera än 70 grader.
Nu till mina utlovade flöden.
Mitt laddnings flöde ligger nästan konstant i snitt på 70 L/h till acktankarna från pannans laddning via laddomat. Temdiffen ligger på ungefär 70 grader. Alltså ligger laddningsflödet på ca: 5.5 kW ungefär konstant under hela eldningen. Mot slutet av eldningen blir ju temp diffen mindre.
Interna flödet i panna och laddomat ligger på 190 L/h ochså ganska konstant med en temp diff på 70 grader. Intern flödet ligger då i snitt på ungefär 15.5 kW.
Husets förbrukning har jag värre flöden på skall fin justeras.
Radiatorkretsen ligger på vid -5 grader som det är nu på 670 L/h tempdiff på 4 grader ger mitt hus förbrukning ca:2.8kW
Läste även av 2 flödesmätare innan eldning.
Laddningen till tankarna visade att jag hadda laddat dessa med 72 kWh.
Interna flödet i pannan och laddomat var under denna eldnings cykel 91 kW.
Jag har 4 st flödesmätare.
1. Är placerad på returen från radiatorkretsen. För att se husets förbrukning
2. Är placerad på tappvarmvatten ledningen. För att se varmvatten förbrukningen
3. Är placerad på returen från acktankarna före laddomat och panna för och se laddad energi till acktankarna.
4. Är placerad på returen så nära pannan som möjligt för att mäta flödet genom pannan och laddomaten..
Hoppas att många tar lärdom av detta! Det har varit mycket frågr och svar på hur man skall koppla eller installera tankar på detta forum. Jag har haft mina kommentarer i vissa trådar men ingen verkar tro på vad jag försöker att förklara.
Ved Profilen..
Senast redigerad av Ved Profilen den ons 02 jan, 2008 20:29, redigerad totalt 1 gånger.
En liten undran.... med ett laddflöde på 70 l/h. Hur lång tid behöver du då för att ladda dina tankar ?? 1500/70 = 21,4 timmar ??????
För mig låter det som om det inte stämmer någonstans ?? Eller har jag "kola i knoppen".
För mig låter det som om det inte stämmer någonstans ?? Eller har jag "kola i knoppen".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Pannrumshärskare!
- Inlägg: 2046
- Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56
Re: Ved Profilens flöden
Ved Profilen skrev:Kommer snart!!!
Är under uppdatering. Resultat kommer i morgon..
Vid nästa eldning.......... Kolla min eldning / loggning av en vedpanna på www.afabinfo.com/loggbilder/log.htm [EDIT: fixat direktlänk till loggningen /Admin] Har svårt att tro att någon kommer att lyckats med mina temperaturer i ett värmesystem vad gällande skiktning och temperaturer. Lite skryt skall ni eller du på forumet tåla.
Kan kortfattat beskriva hur flödesmätaren fungerar.
Dessa mätare mäter flödet på vattnet som kontrar temperatur skillnaden mellan två olika punkter eller rör. Formeln är Flödet i Liter / timme * 1.163 * temperatur skillnad / med 1000 för att få detta i kW. Eller i kWh vilket man vill..
Ett exempel: Framledningen till elementerna från shunten till huset är 40 grader och returen tillbaka är på 35 grader och vi har ett flöde på 680 Liter / timme. Då har vi en temperatur differans på 5 grader. Då blir beräkningen så här..
680 L /h *1.163*5= 3954 / 1000 för att få det i kW = 3,9 kW
Huset förbrukar då ca; 3.9 kw
Man måste alltså veta flödet för att kunna beräkna eller uppskatta husets energi förbrukning.
P.s Det inte många tänker på. Är att man kan ligga på 5 graders diff mellan fram ledning och retur även vid 25 grader kallt utomhus.
Ved Profilen..
Hej
Uträkn.0,07 *11,3 L min.*5 g =3,95
Häls.Kenneth
Eldat med pellets sen Dec.1994.
Pelletsinstallatör Janfire 94-97/ 97-Iwabo /08-Biocomfort
Iwabo Villa S2 med uraskning fläktkont.skruvkont.pelletsbroms.
Panna Combifire
Solfångare sen Aug.1995. 20 kv Hus.300 kv
varav 100 kv verkstadsdel.golvvärme.
Pelletsinstallatör Janfire 94-97/ 97-Iwabo /08-Biocomfort
Iwabo Villa S2 med uraskning fläktkont.skruvkont.pelletsbroms.
Panna Combifire
Solfångare sen Aug.1995. 20 kv Hus.300 kv
varav 100 kv verkstadsdel.golvvärme.
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Mitt laddningsflöde ligger på 70 L/ timme.
Interna flödet i Laddomaten och pannan ligger på 190 L/h.
Jag fyller väl inte tankarna med detta flöde, Det är ju flödet / eller hastigheten på vattnet på laddnings ledningen som ligger på ca95 grader som har detta flöde. Detta flöde blir ca 5,5kwh. Det är jämförbart med att ha 2 st elpatroner i tankarna på 5,5 kw.
Ved Profilen
Interna flödet i Laddomaten och pannan ligger på 190 L/h.
Jag fyller väl inte tankarna med detta flöde, Det är ju flödet / eller hastigheten på vattnet på laddnings ledningen som ligger på ca95 grader som har detta flöde. Detta flöde blir ca 5,5kwh. Det är jämförbart med att ha 2 st elpatroner i tankarna på 5,5 kw.
Ved Profilen
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
-
- King Pinne!!!!!
- Inlägg: 7177
- Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
- Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
- Kontakt:
Så har det då sett ut hos alla jag vet som har laddomat oxå..Andreas Hansson skrev:Jag ligger oxå runt 93-94 grader i toppen vid laddning...Ved Profilen skrev: Jag har 93 grader i toppen och 25 i botten utan att pannan kokar. Vem har det??
En panna på 35-40 kW, laddomat 21 med 78° termostat o pumpen på 2:an ska ha en laddtemp på ca 93°.. Så ser det ut tills tanken är fylld o det spelar ingen roll om tempen är 20 el 40° i botten på acktanken...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Hej Ved Profilen
Får inte riktigt ihop din text med din ritning. Saknas det inte ett streck mellan röret från laddkrets mot tankbotten, från kanten av tanken och till där returen från radiatorkreten gör en 90 graders sväng för att sen gå in i tankbotten? Gissar att denna 90 graders sväng är ett T-rör och att strecket från kopplet skall gå ända fram till T-röret.
MVH/Mats
Får inte riktigt ihop din text med din ritning. Saknas det inte ett streck mellan röret från laddkrets mot tankbotten, från kanten av tanken och till där returen från radiatorkreten gör en 90 graders sväng för att sen gå in i tankbotten? Gissar att denna 90 graders sväng är ett T-rör och att strecket från kopplet skall gå ända fram till T-röret.
MVH/Mats
-
- Pannrumsnisse!
- Inlägg: 996
- Blev medlem: tis 21 nov, 2006 20:06
Hej och välkommen till forumet.uabmep skrev:Hej Ved Profilen
Får inte riktigt ihop din text med din ritning. Saknas det inte ett streck mellan röret från laddkrets mot tankbotten, från kanten av tanken och till där returen från radiatorkreten gör en 90 graders sväng för att sen gå in i tankbotten? Gissar att denna 90 graders sväng är ett T-rör och att strecket från kopplet skall gå ända fram till T-röret.
MVH/Mats
Jag förstår hur du menar. Du har helt rätt! Kopplins chema har jag själv inte ritat det är en standard bild på ett mycket bra koppel som jag brukar använda. Trodde i min värld att detta var självklart

Det är fullt i fa..n det här

Ved Profilen..