Ved Profilens flöden

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ursäkta att jag dröjt med mitt svar. Jag ville låta det smälta in lite och så växlar jag mellan att tro att jag ha rätt och att jag kanske tänker fel. Det är lätt att säga att något är fel men svårare att säga vad det beror på.

Anledningen att jag frågat om självcirkulationen genom pannan är att jag funderar på att det kanske är den som är förklaringen till att kurvorna ser ut som de gör, perfekta enligt vissa, kass enligt andra. Om vi kan bortse från denna dispyt en stund och bara testa min teori?

Jag tänker så här, och nu pratar jag bara om urladdning... Pannan innehåller ganska lite vatten och kommer att svalna fortare än tankarna. Låt säga att det är 100 grader i nästan hela tankarna men 80 i hela pannan. Då står det alltså kallare=tyngre vatten i pannan på samma höjd som varmare=lättare vatten. Detta skapar ett tryck som startar självcirkulation, vatten sugs in i pannans topp (från ack-topp) och går ut igenom bottenanslutningen. Du skriver att din strypning förhindrar självcirkulation men jag är tveksam till det. Ett laddflöde på 2-300l/h går att trycka igenom strypningen så för ett flöde på ca10-20l/h ger det inte stort motstånd. Förklaringen till de flacka kurvorna beror i så fall på att i punkten som jag markerat med 'A' blandas den kalla returen med det betydligt varmare pannvattnet.

Jag har slaktat din ritning, färglagt och satt in flödespilar. Det blev inte så snyggt men jag tror att alla fattar ändå. Rött vatten är varmt och rött/blått är blandat eller svalnat vatten av olika temperatur.

Bild

Du skriver att ditt pannrum är ett laboratorium, är det möjligt att göra följande experiment: När efterglöden svalnat så pass att det inte finns risk för kokning så stäng ventil i punkt B eller punkt C. Bara du kan säga om det finns en lämplig ventil att stänga som säkerställer att det inte kan gå vatten från pannan in i punkt A på det vis jag beskriver ovan. Men stäng nu för tusan inte av för mycket så att säkerhetsventil eller expkärl kopplas bort, jag vill inte ha en sprängd panna på mitt samvete :?

Skulle du ställa upp på detta även om du kanske tror jag är ute och cyklar?
Jag tror att du skulle kunna få betydligt brantar kurvor. Men jag kan ha fel

Ett annat sätt kunde vara att flytta en givare och sätta den mitt på pannan för att se hur den svalnar men det förstår jag om du inte vill för då måste det väl ändras på websidor mm.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Nu när det är kallare ute börjar faktiskt dina grafer visa något som liknar skiktning. Nu tog det endast 6-7h(istället för 11-12h) för botten givaren att nå RR temp.
Och vedis! Glöm att du har förluster som är mätbara genom din isolering. där kan vi andra bara gratulera till extremt bra isolerade tankar!
Grattis!
Din shunt koppling är också gudabenådad! Grattis där också!

men.........

(Skrev detta samtidigt som shakespear la in sin ovanstående text och teori därav detta inlägg i min egen text. Har ännu inte läst shakespears text blev mest förvånad att det låg ett nytt inlägg där)

Faktum är att dina grafer visar på förluster. då pratar jag om den temperatur sänkning som gradvis sker längs den röda linjen.
En teori kan vara följande:
Att förlusterna endast kan förklaras genom att din varmvattenbehållare i tank nr 1 kyler dom övre lagren.
Men detta förklarar ju inte att inte botten tempen når sin rätta temperatur eller hur?
Gjorde lite spartanska tester och jag ska försöka beskriva det jag såg.
Ett cylindriskt glas rör(innehåll ca 10l) fylldes med kokande vatten som sedan färgades rött. Stack ner en slang(ca 3mm) till botten som sakta matades med droppande kallt vatten. efter ca 40 min syntes ett genomskinligt klart skikt i botten. Fyllde ända tills ca 1/3 av röret var genomskinligt i botten.
En märklig känsla att hålla handen mot en kall yta i ett glas för att bara nån centimeter längre upp känna hur det bränns.
Än så länge inga konstigheter. Helt enkelt skiktning.
Efter en stund när det stått på bordet var helt plötsligt hela glaset rött igen och ingen skiktning fanns kvar. :shock:
Vad jag tror hände var att den övre delen svalnade så mycket att förhållandet mellan kallt och varmt kom för nära varandra så att en Naturlig omrörning kunde ske. Inte speciellt vetenskapligt men jag tycker ändå att det visar på vad som kan hända.

Och jag tror att det är precis det här vi ser i din tank bara att det sker på flera nivåer under ett mer utjämnat sett. Och detta gör att du inte kan få till skiktningen i botten.

Men det har ju ingen större betydelse för dig för du har ju inga riktiga förluster att tala om vilket pekar på ett bra system. Din värme räcker ju till även när det är kallt och alla kan ju duscha varmt. Men perfekt skiktning har du inte och ett system utan beredare hade nog varit att föredra. En tappvatten automat hade nog gjort ditt system till en liten Diamant i system världen.

Gilla läget, systemet är bra men kunde vara bättre eller hur?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Shakespeare!! Du förstår inte min koppling hur jag än förklarar. Det gör nog inte andra heller????????

Din fundering är käpp rätt åt pipan???? Kontakta mig som vi har kommit överens om...... Så reder vi ut alla konstigheter....

Jag får till och med skiktning i pannan. Topp tempen i pannan är 60 grader och botten är 30.. Dagen efter jag har eldat.

Eller så kontaktar du Andrè han kan det här,, Dessutom svarar han på frågor som andra ställer till mig om min koppling samt flöden!!!!!
Detta tycker jag Andrè gör mycket bra ???
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det är lite synd att ingen annan förstår hur bra grejer du har, bara du själv, jag förstår att det måste kännas ensamt på toppen :roll: trevlig helg på er allihop.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev: Din fundering är käpp rätt åt pipan???? Kontakta mig som vi har kommit överens om...... Så reder vi ut alla konstigheter....
Nu börjar det igen... PM/telefonsamtal - så rededer vi ut allt??? Jag har försökt men du vill inte lyssna. Berätta istället vad som är fel! Du kan ju börja med att lägga upp en ritning på DITT system.

Du tycker att är bra att pannan är 60 grader dagen efter eldningen :shock:
Total katastrof säger jag (och använder ditt eget ordval). FÖRLUSTER! Dessutom stämmer det precis med min teori, pannan fylls på med varmt vatten från ackarna och energi går förlorad ut genom skorstenen.

Du förstår inte heller vad skiktning innebär och nu är jag trött på att stryka dig medhårs för att kanske få dig att lyssna. Så länge din mellersta givare börjar falla innan den nedre nått ner till samma temp som din framledning har så har du inte skiktat din tank. Du har blandat vatten i ett skikt som sträcker sig mellan dessa givare och lite till. Det är ingen katastrof men eftersom du hävdar att ingen kan göra det lika bra som du så måste jag protestera. Jag är övertygad om att det finns 1000-tals vedeldare som har precis lika bra "skiktning" som du! Skiktning innebär att returen går in under det varma vattenet och 'pressar' det uppåt. Att du har varmt vatten i toppen betyder inte att resten av tanken är skiktad.

Du har lovat flera gånger att lägga ner den här tråden. Gör det då! Jag tänker i alla fall inte lägga mer tid på kontruktiva förslag och frågor men jag fortsätter gärna att påpeka att du har fel. Och jag kommer att göra det i det öppna forumet för det tycker jag är mer rakryggat.

/Shakespeare
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Vi kommer inte längre i denna tråd.

Vi alla har olika teorier.

Jag har min...

Ved Profilen
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:
André skrev:Du förstår/vet inte vad skiktning är :shock:

Tankarna hos mina kompisar laddas ur snabbt från botten JA, Men det gör dom inte hos dej då tanken inte har tempen i botten/mitten i samma temp som radiatorreturen först då HELA tanken är tom på värme..

En har faktiskt kopplat in RR på returen mellan tankbotten o laddomat 21:an samt till stigaren/shunten mellan panna/tank (samma koppling som du men laddomat 21)

Din temp i botten ligger 47° då tempen i mitten börjar sjunka fast RR 37°, Tanken skulle blivit 37° i botten först med bibehållen temp i mitten i flera timmar innan mitt tempen skulle börjat sjunka (med/utan vv uttag)
Tempen i toppen börjar sjunka hos dej redan då tanken forfarande är 55° i mitten fast du har en RR på 37°, Så det är inte bara botten tempen det gäller..
TANKEN SKA BLI KALL I BOTTEN FÖRST SEDAN I MITTEN O SIST I TOPPEN....

Sen hur lång tid det tar innan tanken är kall i mitten/toppen beror endast på värmebehovet som huset har...
Hos kompisen där jag gav exemplet tidigare så tog det 9 tim för 750 l tanken att bli 27° i mitten från 97° då tempen va -4° ute (huset drog med andra ord ca 3,4 kW), Tempen i toppen va 90° i toppen då mot 98° vid avslutad eldning...
Vad skriver du egentligen???

En har faktiskt kopplat in RR på returen mellan tankbotten och laddomat - 21an. Samt till stigaren/ shunten mellan panna och tank???? Samma koppling som jag har :?:Denna man vet ingenting om vad jag försöker att förklara i denna tråd...

Jag tycker att Andrè tar över denna tråd som kan detta bäst :!:

Det är min åsikt..

Ved Profilen..
:lol: :lol: :lol: :lol:

Kanske va ja otydlig, Radiator returen (RR) går in på röret mellan tankbotten o laddomat 21:an samt shunten på röret som går mellan pannan o tanktoppen men mellan bypass röret o tanken vilket jag förstått att du oxå har??

Såg att även din panna skiktar sej genom att sjunka till 30° i botten o 60° i toppen.. :lol:
Som shakespeare skriver är det katastrof, Särskillt då du hela tiden påpekar att du inte har nån självcirkulation genom pannan men om du därimot haft självcirkulation så hade det gått till radiatorerna istället för kråkorna...
Jag förstår exakt vad shakespeare menar då han tycker du ska kolla om du har självcirkulation via pannan, Varför brusa upp utan att testa det han skriver??
Det kanske beror på att du inte vill för då kanske det inte är som du hela tiden tjafsat om o påståt att så inte är fallet...

Mmmm man blir inte förvånad då man ser att du kallar ditt pannrum för lab herr expert men inte vet vad skiktning är, Är det dessa kunskaper ni använder då ni testar på äfab blir man lite fundersam över resultaten ni får fram... :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

André skrev:
Mmmm man blir inte förvånad då man ser att du kallar ditt pannrum för lab herr expert men inte vet vad skiktning är, Är det dessa kunskaper ni använder då ni testar på äfab blir man lite fundersam över resultaten ni får fram... :roll:
Du ska inte blanda in och svartmåla ÄFAB i detta läge för det har inget med detta sammanhang att göra. Det är ett av landets främsta företag inom bioenergibranschen och har gjort både tester åt myndigheter och företag, även varit med och konstruerat produkter ända sedan början av 80-talet. Vart tror du man går först för att testa en produkt för att som exempel få en pelletsbrännare godkänd för P-märkning eller miljömärkning före den tas till SP för godkännande. Du har ju en själv i din panna som ett exempel.

Jag tror nog att panntillverkare och andra inom branschen som kollat igenom Vedprofilens system samt loggresultat vet bra mycket bättre om flöden och skiktning än vad du gör André. :shock: Sorry!

Du har ju själv inte kommit med en förklaring hur skiktning skall vara, om jag missat detta så visa mig gärna din förklaring vart den ligger. Hur borde hans kurvor som exempel se ut på loggningen på hemsidan om du kan komma med en förklaring? Vad är felet med hans system om du skall gå efter temperaturkurvorna?

Det är också konstigt att dom som tagit och lyft på luren och fått en förklaring muntligt förstår hur han kopplat, och vissa förstår även av texten i tråden. Ibland kan text vara svårtolkad, och är man intresserad och vill veta mer men inte kan tyda text, så varför mara vidare med skitsnack, ta kontakt via PM och ring. Sedan kan man väl gå ut och skriva något vettigt som gör att en bättre förklaring kanske kommer fram i denna tråd. Han är inte farlig att prata med. Kanske femkronan ramlar i rätt läge!
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Karla1 skrev:
André skrev:
Du ska inte blanda in och svartmåla ÄFAB i detta läge för det har inget med detta sammanhang att göra. Det är ett av landets främsta företag inom bioenergibranschen och har gjort både tester åt myndigheter och företag, även varit med och konstruerat produkter ända sedan början av 80-talet. Vart tror du man går först för att testa en produkt för att som exempel få en pelletsbrännare godkänd för P-märkning eller miljömärkning före den tas till SP för godkännande. Du har ju en själv i din panna som ett exempel.

Jag tror nog att panntillverkare och andra inom branschen som kollat igenom Vedprofilens system samt loggresultat vet bra mycket bättre om flöden och skiktning än vad du gör André. :shock: Sorry!

Du har ju själv inte kommit med en förklaring hur skiktning skall vara, om jag missat detta så visa mig gärna din förklaring vart den ligger. Hur borde hans kurvor som exempel se ut på loggningen på hemsidan om du kan komma med en förklaring? Vad är felet med hans system om du skall gå efter temperaturkurvorna?

Det är också konstigt att dom som tagit och lyft på luren och fått en förklaring muntligt förstår hur han kopplat, och vissa förstår även av texten i tråden. Ibland kan text vara svårtolkad, och är man intresserad och vill veta mer men inte kan tyda text, så varför mara vidare med skitsnack, ta kontakt via PM och ring. Sedan kan man väl gå ut och skriva något vettigt som gör att en bättre förklaring kanske kommer fram i denna tråd. Han är inte farlig att prata med. Kanske femkronan ramlar i rätt läge!
Trodde inte att du läste tråden längre eftersom du inte svarat på dom frågor jag ställt till dig. JAG har däremot gjort som du sa och beskrivit hur Vedprofilens Grafer skulle sett ut om skiktning finns.
Var det inte detta du begärde? Saknar fortfarande din kommentar ang detta.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Karla1 skrev:
André skrev:
Du ska inte blanda in och svartmåla ÄFAB i detta läge för det har inget med detta sammanhang att göra.

Du har ju själv inte kommit med en förklaring hur skiktning skall vara,

Utger man sej som "Aktiv inom bioenergibranschen" o "Skorstensfejaringenjör" samt jobbar just på detta företag samt länkar detta "lab" till Äfab så kan jag gott nämna det.. 8)
Om man då ser till detta så undrar man ju om karln är involverad i testerna hur bra dessa är, Är dom nått att lita på??

Tja panntillverkar som rakomenderar för små tankar o ej optimala inkopplingar vet jag väl inte om det säger så mycket, Kan lika väl va att Vedprofilen är lika "expert" mot dessa o då håller dom bara med för att ta sej därifrån..
Vad jag sett så är det väl istort bara du som håller med???????????
Vart va de du jobbade????:shock: :wink:

Har väl tjafsats/beskrivits om hur en bra skiktning ska va väldans många ggr nu... :roll:

Det spelar ingen roll vad nån gör/skriver då dessa antingen blir obesvarade el så tjafsas det om vad man kan om detta...

Simplast är att låsa en tråd med kontakts info till er så får dom som vill kontakta er om dom vill ha hjälp av "experter" el amatörer som inte vet ett dugg som är på forumet... Kan ju finnas pengar att tjäna där.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Inte för att jag ska lägga mig i experternas diskussioner men en sak måste jag hålla med om...
Du tycker att är bra att pannan är 60 grader dagen efter eldningen
Total katastrof säger jag (och använder ditt eget ordval). FÖRLUSTER! Dessutom stämmer det precis med min teori, pannan fylls på med varmt vatten från ackarna och energi går förlorad ut genom skorstenen.
Om man har 60 gradigt vatten i pannan dagen efter att man eldat så måste ju värme ha tillförts pannan i en eller annan form, vad jag vet så existerar det ingen panna som kan hålla tempen uppe på 60 grader dagen efter att man eldat, för i så fall vill jag ha en sådan panna om vi nu inte pratar om några timmar efter att man eldat (dagen efter kan ju betyda mycket).
Jag får till och med skiktning i pannan. Topp tempen i pannan är 60 grader och botten är 30.. Dagen efter jag har eldat.
Jag måste säga att det är lite våldsamt att påstå att man har skiktning i pannan genom att påstå att det är 60 grader i toppen och 30 grader i botten, givetvis är det kallare i botten på en panna men detta indikerar inte någon som helst form av skiktning, definitionen av skiktning är att det finns ett väl avgränsat "skikt" där temperaturen snabbt stiger, och detta är praktiskt omöjligt att påstå genom att läsa av tempen på två ställen i pannan.

Dessutom ska ju en laddomat se till att blanda kallvattnet från tanken med varmvatten för att man inte ska få kondens i pannan om jag förstått funktionen korrekt (då man tillför värme till pannan eller....)

Nu ska jag egentligen inte lägga näsan i blöt för jag kan för lite om ämnet men jag vet så mycket som att det finns inget som heter perfekt skiktning, så fort det finns ett flöde in i en tank så sabbar man siktningen mer eller mindre, man kan förbättra genom att planera noga var alla in/utlopp placeras och med plåtar i tanken som minskar inflödets "stråle" så att säga, "skiktet" (termoklin om man vill imponera :lol: ) är inte papperstunt på något vis utan handlar alltid om åtminstone 10-20cm där tempen snabbt stiger från bottentempens kanske 35 grader till överdelens 85 grader eller vad det nu är.

Så några perfekta lösningar existerar nog inte, oavsett vilka blygsamma påståenden som ens framförs om detta.

Men det är rätt underhållande i alla fall....... :lol:
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Wodda skrev:
Karla1 skrev:
André skrev:

Trodde inte att du läste tråden längre eftersom du inte svarat på dom frågor jag ställt till dig. JAG har däremot gjort som du sa och beskrivit hur Vedprofilens Grafer skulle sett ut om skiktning finns.
Var det inte detta du begärde? Saknar fortfarande din kommentar ang detta.
Du har väl redan fått svar ifrån vedprofilen. Därför har jag ej svarat dig.
Varför ge dubbla budskap.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

André skrev:
Karla1 skrev:
André skrev:
Du ska inte blanda in och svartmåla ÄFAB i detta läge för det har inget med detta sammanhang att göra.

Du har ju själv inte kommit med en förklaring hur skiktning skall vara,

Utger man sej som "Aktiv inom bioenergibranschen" o "Skorstensfejaringenjör" samt jobbar just på detta företag samt länkar detta "lab" till Äfab så kan jag gott nämna det.. 8)
Om man då ser till detta så undrar man ju om karln är involverad i testerna hur bra dessa är, Är dom nått att lita på??

Tja panntillverkar som rakomenderar för små tankar o ej optimala inkopplingar vet jag väl inte om det säger så mycket, Kan lika väl va att Vedprofilen är lika "expert" mot dessa o då håller dom bara med för att ta sej därifrån..
Vad jag sett så är det väl istort bara du som håller med???????????
Vart va de du jobbade????:shock: :wink:

Har väl tjafsats/beskrivits om hur en bra skiktning ska va väldans många ggr nu... :roll:

Det spelar ingen roll vad nån gör/skriver då dessa antingen blir obesvarade el så tjafsas det om vad man kan om detta...

Simplast är att låsa en tråd med kontakts info till er så får dom som vill kontakta er om dom vill ha hjälp av "experter" el amatörer som inte vet ett dugg som är på forumet... Kan ju finnas pengar att tjäna där.. :roll:
Vad menar du med att det bara är jag i stort sett som håller med :?:

Hur försvarar du dig när du kritiserar ett företags kunskap, när man i stort sett är ledande på marknaden inom detta område, tror du företaget varit kvar på marknaden då? Skrattretande André, du vet inte vad du ska ta till för ord för att vara negativ i ditt agerande.

Det är ju du som kritiserar och inte kan komma med en förklaring vad som är fel på hans skiktningstemperaturer i loggningen. Hur ska dom se ut enligt din uppfattning?

Jag kallar ingen här på forumet amatörer, och jag ser mig inte som någon expert, är inte heller här för att försöka tjäna pengar så kom inte med beskyllningar du inte kan stå rakryggad för, för då är du ute på hal is där uppe i norr. Jag är här som privat utanför på min fritid. Har det här som ett intresse, om man nu får ha det även fast man jobbar inom området.

Vill du ha bort branschfolket från forumet? Det verkar så på ditt resonemang. Vi kanske ska ta upp det med moderatorerna igen och be om en röstning. Får du som du vill så kan du ju leka härran på täppan själv sedan och jaga inlägg.

Tack & Bock
Karla.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Karla1 skrev:Vill du ha bort branschfolket från forumet? Det verkar så på ditt resonemang. Vi kanske ska ta upp det med moderatorerna igen och be om en röstning. Får du som du vill så kan du ju leka härran på täppan själv sedan och jaga inlägg.

Tack & Bock
Karla.
Hej, hej hopp.... nu får vi ta och lugna oss lite. Inga personangrepp (gäller alla) lugn och sansad diskussion önskas !!!

Ingen vill att någon slutar att skriva här på forumet, oberoende vilken åsikt personen har, plus eller minus, rätt eller fel, alla skall ha rätt att skriva sin/sina åsikter.

Att dessa sedan inte "stämmer" med vad andra tycker är ju ett av forumets fördelar. Det skapar diskussioner som ger kunskap till de som läser resp. skriver. Olika syn på saker och ting är ju bästa sättet att få till en diskussion och, jag säger kanske, få fram en lösning på problemet eller vad det nu var som diskuterades.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Byggsmén
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Byggsmén »

Karla1 skrev: Jag tror nog att panntillverkare och andra inom branschen som kollat igenom Vedprofilens system samt loggresultat vet bra mycket bättre om flöden och skiktning än vad du gör André. :shock:
Men om nu detta systemet är så kanon, varför finns inte lösningen ute på marknaden ?? Bara nyfiken. Jag tror ju inte heller att allt fungerar så perfekt i hans anläggning heller. Med tanke på att accvärmen smyger sig in i pannan igen så verkar det ju inte så bra. Jag har inte så mycket erfarenheter av acctankar och vedpannor. Men däremot så har jag många års erfarenhet inom den mekaniska branschen, så en del olika loggar har man ju sett med åren.
- Är i återvinningsbranschen - Sista anhalten i pannans liv
- 1½ plans tegelvilla från -37 med 133m² bostadsyta
- Focus PE20 - IWABO Villa S2
- MAFA Mini Förråd - Pellets ifrån Byggmax, innan PellBri Ek/Bok
- ThermOmatic CBJ - Tigex 25
Låst