Ved Profilens flöden

Här diskuteras allt kring vedeldning
Låst
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev:Ritning på min koppling finns redan i tråden. Självcirkulation efter eldning som skall tömma min panna på temp finns ej det är bara stilleståndsförluster. Det måste ni kunna se på min loggning om ni förstår er på temperaturer. Stängd termisk ventil efter eldning och backventil hur skall då själv cirkulation kunna ske iaf inte hemma hos mig.
Ritning på din koppling har du inte visat. Du har lagt upp en bild på en standardkoppling som du trodde var samma som din men det visade sig senare att den skiljde sig på flera punkter.

Om jag inte fattat fel så öppnar backventilen på laddomat 21 för självcirkulation så fort pumpen stannar oavsett hur termoventilen står. Självcirkulation borde uppstå då tanken börjar tömmas och det kalla skiktet flyttas uppåt i acken, dvs kallt vatten i acken står högre än det varma i pannan. Hur hindrar du denna självcirkulation?

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Den ritningen som jag visat i denna tråd är exakt den koppling jag har.
Självcirkulatins flödet förklarade jag ovan...

Men vi gör så här Karla1 och jag lägger ut ett kopplingschema på hur jag gjort,men det blir ingen skillnad från det tidigare :?: :?: ...

Men kanske enklare att förstå......

Ved Profilen....
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Ved Profilen skrev:Den ritningen som jag visat i denna tråd är exakt den koppling jag har.
Förutom att returen från radiatorerna satt fel
Och att din strypningar inte är inritade
Och placering av flödesmätare och givare inte finns med
....
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Sorry! Blev lite fel här. :oops: Kom på mig själv.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Shakespeare skrev:
Ved Profilen skrev:Den ritningen som jag visat i denna tråd är exakt den koppling jag har.
....
Var har du fått uppgifterna i från att radiatorreturen är fel ritad den är placerad exakt som ritningen.Dessutom är det 3 st strypningsventiler på alla rör till laddomaten in ritade. Samt även 2st inritade på framledning och retur :?:
Du har iaf rätt i att flödesmätarna inte är inritade och T1 och T2 givarna. En mätare tog jag faktiskt bort som mätte interna flödet i laddomaten..

Shakespeare det är nog du som fattar mig fel: Men jag kan hålla med om att när man skriver kan det lätt bli miss förstånd...
Senast redigerad av Ved Profilen den lör 26 jan, 2008 00:22, redigerad totalt 1 gånger.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Ved Profilen skrev:
Ni har inte ens kopplat som jag beskrivit i tråden..

Ingen av er har kopplat in returkylningen från radiatorsystemet före laddomaten. Så att laddomaten och pannan får kylning denna väg. Detta innebär perfekt kylning till laddomaten. Tänk lite själva så länge jag eldar och laddomaten är öppen och pumpen går, då kommer allt returflöde från radiatorena att styras in till laddomaten och kyla pannan samt värmas upp till laddningsvatten till acktanktoppen i stället genom pannan. Inte en enda liter av flödet går då in i acktankarnas botten och rör om i tankarna under laddning. Men däremot så fort laddningspumpen eller laddomaten stänger då kan inte radiator flödet gå in i laddomaten eller pannan längre då ändras det omtalade flödet till att gå in i botten till tankarna i stället.

Förstår ni detta nu då???

Andreas hur skall du lyckas med det jag skriver om du eldar mot stängd shunt samt inte ens ha kopplat som jag visat i denna tråd. Var hamnar retur flödet från radiatorena mot stängd shunt? Hur jag än skriver förstår inte många vad jag menar ändå.

Jag blir matt i lacken...
Vedprofilen. Förstå.Tror du verkligen att någon skulle bygga om sitt system efter "din" "bengts" ritning?

Jag kan fortfarande inte förstå vad du får ut av att tok ladda dina tankar? Om man gör det bör man bo i pannrumet för att ha koll så man inte lägger i en ved bit för mycket!

Jag hoppas du förstår att dit system är inget jag strävar efter? Men det borde du ju kunna räkna ut själv?

Jag förstår faktiskt inte varför du startade den här tråden?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Andreas Hansson skrev:
Ved Profilen skrev:
Ni har inte ens kopplat som jag beskrivit i tråden..

Ingen av er har kopplat in returkylningen från radiatorsystemet före laddomaten. Så att laddomaten och pannan får kylning denna väg. Detta innebär perfekt kylning till laddomaten. Tänk lite själva så länge jag eldar och laddomaten är öppen och pumpen går, då kommer allt returflöde från radiatorena att styras in till laddomaten och kyla pannan samt värmas upp till laddningsvatten till acktanktoppen i stället genom pannan. Inte en enda liter av flödet går då in i acktankarnas botten och rör om i tankarna under laddning. Men däremot så fort laddningspumpen eller laddomaten stänger då kan inte radiator flödet gå in i laddomaten eller pannan längre då ändras det omtalade flödet till att gå in i botten till tankarna i stället.

Förstår ni detta nu då???

Andreas hur skall du lyckas med det jag skriver om du eldar mot stängd shunt samt inte ens ha kopplat som jag visat i denna tråd. Var hamnar retur flödet från radiatorena mot stängd shunt? Hur jag än skriver förstår inte många vad jag menar ändå.

Jag blir matt i lacken...
Vedprofilen. Förstå.Tror du verkligen att någon skulle bygga om sitt system efter "din" "bengts" ritning?

Jag kan fortfarande inte förstå vad du får ut av att tok ladda dina tankar? Om man gör det bör man bo i pannrumet för att ha koll så man inte lägger i en ved bit för mycket!

Jag hoppas du förstår att dit system är inget jag strävar efter? Men det borde du ju kunna räkna ut själv?

Jag förstår faktiskt inte varför du startade den här tråden?
Synd att du också är en sådan som inte förstår dig på värmesystem.

Men vi kan väl lägga ned tråden då med hjälp av Andreas Hanssons inlägg.. Det blir inga ritningar det blir inga mera flödes rapporter..

Jag tänker i alla fall göra det pg av Andreas Hansson.

Synd bara att du förstör för andra.Bara för att du börjar fatta vad jag menar. Nu har du iaf hackat färdigt på Ved Profilen......
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Ved Profilen skrev:
Wodda skrev:Tack Andreas du har precis gjort mitt system 20-25% större :D

Lite frågor till Vedprofilen:
Har kikat lite på dina trender och du har ju sagt att du ska trimma radiatorreturen. Har du någon ide hur?
Om man tittar på din bottentempkurva så tar det ca 10 timmar innan den når rätt nivå :shock: Här verkar det vara rätt rejäl omrörning annars skulle väl den ha sjunkit lika snabbt som den stiger?
Måste inte du sänka flödet på radiatorreturen och därmed höja framledningstempen?
Vilken variant räcker längst av "skiktad tank" eller låg tempskillnad mellan fram och retur?
Andrè hadde ett klokt svar på din fråga. Strypning / injustering av flödena hur jag gjort har jag också förklarat.

Titta på mitten och topptemperaturena i stället. Dvs hur bra! skiktet flyttas uppåt i tanken under i från utan omrörning..
Jodå det ser snyggt ut när du kommit upp en bit. Men jag kan berätta hur det ser ut hos mig där botten tempen efter ca 1,5 timme efter slutladdning visar 30°(för att sedan sjunka till 24-25°). Din visar 85-90°.
Och då frågar jag igen, din fundering över trimmning av radiatorretur hur skulle den kunna se ut?
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ved Profilen skrev:
Shakespeare skrev:
....
Var har du fått uppgifterna i från att radiatorreturen är fel ritad den är placerad exakt som ritningen.Dessutom är det 3 st strypningsventiler på alla rör till laddomaten in ritade. Samt även 2st inritade på framledning och retur :?:
Du har iaf rätt i att flödesmätarna inte är inritade och T1 och T2 givarna. En mätare tog jag faktiskt bort som mätte interna flödet i laddomaten..

Shakespeare det är nog du som fattar mig fel: Men jag kan hålla med om att när man skriver kan det lätt bli miss förstånd...
Skärpning nu Ved Profilen... Det är nog dax att du stannar upp och tittar tillbaka lite på vad du själv har skrivit. :wink:

I texten ovan säger du att din radiatorretur sitter exakt som på ritningen. OK
Om man då går in och tittar på ritningen så är radiatorreturen ansluten till botten av acktanken. OK
Då är alltså din radiatorretur kopplad till acktanksbotten. OK

Sedan skriver du i ett inlägg den 25/1 kl 21:00 (finns nog på fler ställen)
Ved Profilen skrev:Inte ens du förstår Då är dett illa.. Jag kan inte förklara detta på ett annat sätt än jag har gjort.. Returflödet som kommer från radiatorena blandas först in med returtempen från acktankarnas botten innan Laddomaten......
Och då är plötsligt radiatorreturen kopplad på röret mellan acktanken och laddomaten. :shock: :shock: :shock:

Ursäkta mig men man undrar vem som inte riktigt vet vad han skriver ......

Men som "vanligt" när herr Ved Profilen får mothugg så vänder han alla taggarna utåt och kryper in i sitt skal och skyller på någon annan och skall sluta skriva mer här på forumet eftersom alla inte kan se hur bra hans system egentligen är. Det systemet som är kopplat enligt redovisad standardkoppling men ändå inte... :shock:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Roli skrev:
Ved Profilen skrev:
Shakespeare skrev: Förutom att returen från radiatorerna satt fel
....

Skärpning nu Ved Profilen... Det är nog dax att du stannar upp och tittar tillbaka lite på vad du själv har skrivit. :wink:

I texten ovan säger du att din radiatorretur sitter exakt som på ritningen. OK
Om man då går in och tittar på ritningen så är radiatorreturen ansluten till botten av acktanken. OK
Då är alltså din radiatorretur kopplad till acktanksbotten. OK

Sedan skriver du i ett inlägg den 25/1 kl 21:00 (finns nog på fler ställen)
Ved Profilen skrev:Inte ens du förstår Då är dett illa.. Jag kan inte förklara detta på ett annat sätt än jag har gjort.. Returflödet som kommer från radiatorena blandas först in med returtempen från acktankarnas botten innan Laddomaten......
Och då är plötsligt radiatorreturen kopplad på röret mellan acktanken och laddomaten. :shock: :shock: :shock:

Ursäkta mig men man undrar vem som inte riktigt vet vad han skriver ......

Men som "vanligt" när herr Ved Profilen får mothugg så vänder han alla taggarna utåt och kryper in i sitt skal och skyller på någon annan och skall sluta skriva mer här på forumet eftersom alla inte kan se hur bra hans system egentligen är. Det systemet som är kopplat enligt redovisad standardkoppling men ändå inte... :shock:
Inte ens du Roli kan läsa en enkel ritning.

Ser inte ens du att returen går ned på höger sida om första tanken så att returflödet blandas in undrer ifrån i laddomaten då vet inte jag.

Till och med värmen tas ut före första tanken :?: :?: :?:
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Ved Profilen skrev:Inte ens du Roli kan läsa en enkel ritning.

Ser inte ens du att returen går ned på höger sida om första tanken så att returflödet blandas in undrer ifrån i laddomaten då vet inte jag.

Till och med värmen tas ut före första tanken :?: :?: :?:
På denna ritningslänk http://www.beautytowncruisers.se/pictures/stdkopp.gif (redovisad av dig) finns det endast EN tank redovisad. Och hur du kan få till att värmereturen kommer ner på höger sida och inte in i tanken, ja det vet då inte jag.

Väntar med stor entusiasm på en skiss över "din egna" systemkoppling och inte en massa hänvisningar till standardkopplingar som modifierats med textförklaringar. Det blir så lätt fel då. Se ovan, där du säger att returen är kopplad på ledningen medans skissen visar inkoppling på acktanken.

Så fram med skissen nu, så det går att diskutera utan att bli osams :wink:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Ok det fattas ett streck på ritningen längst ned på tankens retur mellan laddomat retur och tank retur.
Min retur kommer mitt fram på tankarna. Inte på sidan .

Detta är också förklarat i tråden..

Seda är det vida känt att jag har 2 tankar det blir iaf ingen skillnad på ritningen jag lagt ut... Tank Nr 2 skall ju bara kopplas parallelt med den första..
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:
En fråga ? Är det någon av er som har 90 grader i toppen på tanken dagen efter ni eldat vid -15 grader kallt ???
Det har då definitivt inget med laddflöde att göra, Det påverkas endast av hur bra tanken är isolerad + att skiktningen är bra vid uttag..

Är hela tanken 100° efter eldning o returtempen från radiatorerna är 25° så ska det skiktas så att 25° skiktet går uppåt i tanken, Skiktet mellan 100° o 25° ska inte vara mer än ca 10 cm..
Då blir det tvärt slut när tanken är tom, Så skulle tanken inte ha några förluster så skulle tanken va 100° i toppen tills den är tom...

Sen så har inte laddflödet/skiktningen nån betydelse vid laddning om man laddar hela tanken full/till 100°, Då är det bara vid uttag som det är viktigt o att man har justerat radiatorerna så att returtempen är så låg som möjligt o att man har grova rör in i tanken så man får låg flödeshastighet in i tanken..

Igentligen är det faktiskt bättre om man bara ska ladda halva/lite i tanken att ladda hela till t.ex 65° än bara halva 100° då det bara ger mer förluster som Roli nämnt tidigare...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ved Profilen skrev:Jag kan även tillägga att när värme systemet är full laddat allså 100 grader i tankarna och pannan lika så har man inget självcikulations flöde alls genom laddomat och panna. Det ser jag på mätarna. flödet = 0
Så sant så men då radiator returen kommer tömms även pannan på värme, Det bästa vore om tanken stod våningen ovanför pannan för då skulle radiator returen kyla pannan först men det hjälper ändå till om man har en laddomat med självcirkulation..
Roli t.ex måste ju har laddomaten på rökgastermostat för annars startar inte laddomaten pga självcirkulationen..

Hur ser det ut roli om du bara laddar toppen på tanken (ovan för pannan) blir det självcirkulation då så pannan tömms på värme??

Du kanske inte har så fantastiskt system när det kommer till kritan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Ved Profilen
Pannrumsnisse!

Inlägg av Ved Profilen »

Inte ens Andrè förstår vad jag menar :?:

När returen kommer töms pannan på värme va dåå :?: . Retur från rad har man nästan hela tiden iaf denna årstid :?:

Jag har förklarat i denna tråd att, när min laddning har börjat från pannan och skall ladda tankarna SÅ TAR RADIATOR KRETSEN SIN VÄRME FÖRE ACKTANKARNA OCH RETUREN GÅR TILL RETURLEDNINGEN TILL ACKTANKARNAS BOTTEN: MEN FÖRE LADDOMATEN MEN I MELLAN FÖRSTA TANKEN OCH LADDOMATEN.

Då kommer radiator returen att blandas in i laddomaten med kallt vatten även från botten tempen från tankarna. Så länge laddningen är i gång kan inte flödet från radiatorena gå in i botten på tankarna. Detta flöde går då in i laddomaten och pannan och värms upp i stället. Ingen omröring alls från radiatorretur i Tankarna vid laddning i detta fall..

Efter eldning när laddpumpen stannar via rökgastermostaten eller att laddomatens termiska ventil stänger. Då kan inte returflödet från radiatorkretsen gå in i pannan utan går då till botten på tankarna i stället.. Då börjar skiktningen vid urladdning.. Än en gång NÄR RADIATORRETUREN KOMMER TÖMS PANNAN.. Vissa förstår inte vad dom begriper. Jag har inte en deciliter i flöde när laddomaten stänger som skall tömma min panna. Det är bara strålningsförluster som gör att min panna svalnar av under dygnet efter eldning.. Däremot är pannan kanske 60 grader när jag skall tända den på nytt dygnet efter..

Nu förklarar jag inte min koppling en enda gång till .Nu får ni som vill fortsätta tråden. Jag tänker inte förklara detta en gång till. Det är huvud saken att jag iaf är nöjd med mitt system....

Ved Profilen
Låst