Proppen går direkt Hjälp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Icecap skrev:Om det är kastat om på fas och nolla hjälpar hängsäkringen inte alls! Detta verkar hända lite då och då.
När man installerar en hängsäkring på en Flex-a som eftermarknadsåtgärd så ska man mäta så att den hamnar på fasen.
Man måste alltså strömsätta styrenheten och mäta sig fam till vilken som är fas rep nolla.
En del folk har inte förstått det och sätter den på nollan.
Man kan då skjuta styrenheten vilket blir en reparation på ca:1100 kr för en utbytesbox.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skantz
Ungskog

Inlägg av Skantz »

Icecap skrev:Om det är kastat om på fas och nolla hjälpar hängsäkringen inte alls! Detta verkar hända lite då och då.

Elementet "brukar" gå sönder vid att antingen få avbrott eller smälta ut på röret vilket sedan kortsluter till skyddsjord.

Då ena sidan av elementet konstant är ansluten till noll (ska vara noll alltså) och hängsäkringen sitter på fasen som styrs av elektroniken, kommer en omkastning av fas och noll att strunta totalt i säkringen då fasen plötsligt är på vad som skulle vara noll.

Så kasta om på fas och noll och testa, då kommer hängsäkringen att gå direkt. Smartast är dock att kasta om i samband med lagningen, det sparar en säkring.
Hej nu är det fixat :)
Spiralen var av tydligen , Repratören märkte det då han skulle ta ur den ur själva "höljet"
Så nu har man en nya spiral som man fick på garantin.
Men ska jag flytta hängsäkringen eller byta poler ?
Hur kan jag mäta mig fram att den sitter på fasen?

/Fredrik
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om du mätar mellan skyddsjord och nollan ska du få mycket lite utslag, mätar du mellan skyddsjord och fas får du ca: 230V.

Jag har ingen upplysningar om hur en Flex-A ska kopplas, jag håller mig ju till NH.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

På den långa plinten går kontakt 3 och 4 till elspiralen, säkringen skall sättas på ledningen till den 4:e kontakten.
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Skantz
Ungskog

Inlägg av Skantz »

Tack för de snabba svarena , ska kolla upp detta innom kort.
Återkommer om hur det låg till
Janfire Flex A Exonom kombi panna 1964, litet "veckoföråd"
1½ plans villa från 1909 115kvm.
Skriv svar