köpa brännare

Holger
Entusiast!

Inlägg av Holger »

Ingen är betjänt av något "Burner Wars". Däremot är hela pelletsområdet betjänt av att "garagemecket" försvinnet från marknaden och tillförlitliga, lättanvända och lättinställda produkter kommer fram istället.
Har försökt provocera fram misslyckat startförsök på min brännare, har provat med 0,75 dl, 1,2dl, 1,8,dl och 2,6 dl pellets i startdos. Alla gångerna har den startat vid första försöket. Fungerar det såpass bra behöver man inte vara rädd för misslyckade startförsök och därpå följande smällar. Det kallar jag teknikutveckling.
Tänk bara när kineserna börjar tillverka pelletsbrännare! Hur svårt är det egentligen. En 12 volt skruvdragare kostar 79:- . En 5 kW luftvärmepump kostar 4000:-. Gissningsvis en pelletsbrännare 1200:- :?:
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Det vore ju häftigt med en fjärrkontroll alla tv ..sappning...
Jag tror jag ställer brännaren på 12kw idag..tryck in vips 12kw
Uppgraderingssatster på Claes ohlsson 22kr :idea:
Men vem vet kanske det snart är här :?: för luftluftvärmepump är det väl
bara att ställa temp man vill ha... 8)
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
pppp
Ungskog

Inlägg av pppp »

Tack för alla svar såhär långt, men ingen som äger en baxi som svarat.
Är dom brännarna så bra så att ägarna inte behöver "hänga" på sådana här forum?
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Det är nog snarare så att det finns väldigt få baxi jämfört med många andra fabrikat.
De har sina tekniska begränsningar Baxi, men funkar helt ok för att vara av den typen.
Läs i trådarna om Baxi och bilda din egen uppfattning om problemen är av lindrig eller allvarligare karaktär.
Läs om alla brännarna så hittar du nog snart vilka du ska satsa på respektive undvika.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

En koll på Baxi sidan ger väl vid handen hur vanlig den är.

Det finns ju rätt så många brännare av en liknande konstruktion, så varför funderar du på just desa två? Kanske ligger svaret redan i den frågan.
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
pppp
Ungskog

Inlägg av pppp »

anledningen till frågan är att min far hade siktat in sig på px21 men när han skulle beställa så blev han inte någe vidare bemött av den leverantör han bestämst sig för. så han ringer för att beställa den av ett annan
försäljningsställe där man undrar om han inte ska köpa den lite dyrare( ca 100kr) men bättre baxi eurofire i ställe.
Erik
Energiprofet!

Inlägg av Erik »

Okey, och outtalat känns det som att du frågar; tjänar de mer på baxin än på PX21 och kan man lite på installarörens ord.

Du får nog kolla på baxi sidan och se vilka problem de haft. De "gula" brännarna valde jag bort på ett tidigt stadium för de verkade krångla för mycket, men jag vill minnas att jag sett en med problem med eurofire.

Försök att prata lite mer med installatören, ofta blir det bäst om de får välja en produkt som de gillar.
Kan jämföra med mig själv, jag har snöat in på vatette, men kan inte bevis att kutterlit är sämre. Det är "känslan".
CTC Bio i gammal Exoverken panna.
10 meter tegelskorsten med 110 mm 2XHR rör.
Motdragslucka 20 Pa.
Mafa mini med en baxi 2,2 m degkrok.
Förut ca 3,5-4,5 m^3 olja, nu Laxå pellets.
pppp
Ungskog

Inlägg av pppp »

ok tack för svaren. 1000 kr dyrare är baxi, såg att jag skrivit 100. men men det är ju egentligen dom pengarna det sitter i, utan i att man vill att det ska funka bra med det man köper.
pppp
Ungskog

Inlägg av pppp »

ok tack för svaren. 1000 kr dyrare är baxi, såg att jag skrivit 100. men men det är ju egentligen INTE dom pengarna det sitter i, utan i att man vill att det ska funka bra med det man köper.
pppp
Ungskog

Inlägg av pppp »

ok tack för svaren. 1000 kr dyrare är baxi, såg att jag skrivit 100. men men det är ju egentligen dom pengarna det sitter i, utan i att man vill att det ska funka bra med det man köper.
sunkman
Entusiast!

Inlägg av sunkman »

jag har en baxi o är hel nöjd med den jag har eldat i c:a 1½ år med den har inte haft några större problem. väldigt lätt skött brännare
Vedex3300 brännare Px21a med universal styrning bor i 1 1/2 plansvilla 74m2 boyta 124m2 biyta
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Min brännare har jag haft i 3år ....
Och den bara går och går......
Nu har dom väl gjort den ännu bättre....mera lättinställd mm
Den borde ju då bara gå och gå och gå och gå... :) 8)
Alla andra brännare är ju ochså bra förstås :)

Lycka till.. ronald
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Skriv svar