Puffar från brännaren

Skriv svar
Herr Brun
Frö

Puffar från brännaren

Inlägg av Herr Brun »

Jag har problem med "puffar" från min brännare. När brännaren tänder så kan det ibland smälla till ordentligt, vilket ibland också leder till att tillförselslangen blåser av brännares rör. Detta i sin tur leder till driftsstopp som sedan resulterar i akut brist på varmvatten och slutresultatet är en fru som är fly förbannad.

Min fråga är nu vilken av parametrarna i styrenheten jag kan ändra (och hur mycket) för att minska risken för dessa puffar?
Pellfan
Stor entusiast!

Inlägg av Pellfan »

Vilken brännare?
Har det börjat plötsligt?
Hur är din skorsten?

//P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

För min del fixade jag det genom ökad startdos. Startdosen var för liten då jag gick över till Vestmarkas mer svårtända pellets och då tände den inte alltid på första. När den sen gick över till andra tändningen small det till då jag gissar att dosen blev på tok för stor och en del rökgaser kanske nte var tillräckligt utvädrade.
Jag ökade startdosen från 3 till närmare 4 dl, sen hart det gått fint med starterna.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Herr Brun
Frö

Inlägg av Herr Brun »

Jag har en Baxi eurofirebrännare på en gammal CTC-panna från 60-talet.

Skorstenen är uppskattningsvis 6 m hög och nyligen slammad.

Problemet dök inte upp plötsligt utan har väl funnits i varierande grad sedan brännaren installerades i december.
I början hade jag stora problem med driftstopp på brännaren, detta berodde dock på felaktig programvara och denna är nu utbytt.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Antar att du inte kan byta ut frun ? :D så då får du pilla på brännaren då istället alltså.

Det bästa är om du sitter och tittar på brännaren när den startar och ser vad som händer.

Startdosen kan behöva ökas (eller minskas), har du mätt upp så att den är 3 dl som dom rekommenderar i manualen ?

Vad som händer är att fläkten går på låg effekt och tändelementet försöker få fyr på pelletsen, du ser när det börjar brinna om du plockar fram det värde i displayen där man ser fotocellens värde (10 räknas som att det brinner på nyare brännare).

När värdet på fotocellen har legat på 10 eller högre i 10 sekunder så anser den att det brinner.

Här finns då lite parametrar att pilla på.

1. Startdosen
2. Fläkten vid uppstart
3. Uppstartläget som går i 35 sekunder har jag för mig att det är

Det verkar som fotocellen är väldigt känslig jag är kanske helt ute och reser nu men har fått uppfattningen att värdet sjunker våldsamt när det trillar ner en ny dos pellets, detta skulle ju i så fall kunna bero på att de nya pelletsen hamnar mellan fotocellen och elden så att de skymmer, det är ett rätt litet hål som fotocellen "ser" genom.

Bästa uppfattningen om uppstarten får du om du kollar på fotocellen och ser hur den uppför sig.

En nackdel med Eurofire är att den inte har någon form av renblåsning vid uppstart så att den hamnar i ett känt läge så att säga, detta gör att om den misslyckas vid uppstart så kan det ligga pellets och glöda där inne som genererar massor med rökgaser inne i pannan, när brännaren sen försöker göra en omstart så kan dessa rökgaser förbännas snabbt och du kan få en rätt ordentlig smäll i pannan, detta är tyvärr inte så mycket man kan göra åt förrutom att se till att det tänder varje gång.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
olle svensson
Gallringsobjekt

Inlägg av olle svensson »

Kontakta tillverkare eller leverantör ! Så ska det inte behöva vara !!
Olle Svensson i Skåne
Äldre villa med en Egnahemspanna (kombipanna från 60-talet). Värmer sedan 2005 med en sverigebrännare och kompletterar med ved i vedkaminen.
Skriv svar