köpa brännare
köpa brännare
hej! jag skulle vilja ha lite synpunkter på brännar val just nu så väger det mellan kmp px21 och baxi eurofire brännaren skall sitta i en euronom ved panna med underförbränning.
Jag har ingen av dessa brännare men grannen har en Eurofire som funkar bra, jag skulle nog valt den av den enkla anledningen att jag tycker KMP'n verkar vara halvtaskig, det är usla strömbrytare som glappar, känsliga tändelement och annat konstigt om du tittar runt här på forumet, men det är bara den uppfattning jag fått, jag kanske har helt fel där.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Har nog samma uppfattning som ovanst talare.Har heller inte
någon av dom nämnda brännarna .Men vet om folk som haft trubbel
med KMP.Om det är brännaren eller den som satt dit den kan jag inte
svara på.Men kolla som micke_932 föreslog här på forumet.
Wepe
någon av dom nämnda brännarna .Men vet om folk som haft trubbel
med KMP.Om det är brännaren eller den som satt dit den kan jag inte
svara på.Men kolla som micke_932 föreslog här på forumet.
Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
-
- Entusiast!
Måste säga att jag tycker att min gamla KMP PX20 har skött sig mycket bra genom åren. Nu har jag ju iofs uppdaterat den nån sväng, men det har inte berott på på några egentliga problem, utan helt enkelt att KMP har ju naturligtvis utvecklat sin produkt genom åren! Visst, det här med att envisas med att använda sig av potentiometrar för inställningar är väl idag en tveksam lösning jämfört de andra tillverkarnas digitala lösningar. Sen så har ju en del tydligen haft dålig passform med dom nya brännarrören av gjutjärn. Inget som jag har drabbats av, då jag har den senaste modellen av dom rostfria rören som gjordes. Ser fortfarande ut som nytt!!!
Sen måste jag bara nämna KMP´s support. Helt suveräna!
Sen måste jag bara nämna KMP´s support. Helt suveräna!
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Ja min px-21 Den bara går och går och går...
Hoppas den går i många år
Har aldrig gjort nåt än askat ur den...
Lycka till !
ronald

Hoppas den går i många år

Har aldrig gjort nåt än askat ur den...
Lycka till !

ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jag är inne på femte året i april och kan säga att det fanns problem med PX20 förr men dom problemen finns ej kvar längre och min brännare funkar utan problem och har inga sånna problem som en del som ej har brännaren påstår.
Och supporten från KMP kan ingen klå
Och supporten från KMP kan ingen klå
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
De flesta av oss verkar mer eller mindre nöjda med den lösnign vi valt från början. Jag tror inte så många av oss provat så många varianter då brännarna tack och lov varar ett tag.
Visst har det varit lite fix med min PX-21, men största problemet har nog installatören varit.
KMP:s support kan jag bar instämma i kören om. Kanon!
Någon som har erfarenhet av olika märken? skulle vara intressant att höra!
/NRG
Visst har det varit lite fix med min PX-21, men största problemet har nog installatören varit.
KMP:s support kan jag bar instämma i kören om. Kanon!
Någon som har erfarenhet av olika märken? skulle vara intressant att höra!
/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Men frågan man ställer sig, varför skall man över huvud taget köpa något som krånglar så mycket om man kan slippa. En brännare som inte klarar att tända startdosen ordentligt e väl inget att rekommendera. Det är ju fler än en som pga. detta fått en kmp-smäll och hela källaren full med aska och sot. För en stackare sprack väl hela skorsten vid smällen vad jag minns.
Att supporten är bra e ju ett plus men ändå bättre är väl om brännarn e så bra att ingen support behövs.
Man behöver ju inte köpa en Janfire NH
för 28000:- för att få en brännare fom fungerar "right out of the box".
Att supporten är bra e ju ett plus men ändå bättre är väl om brännarn e så bra att ingen support behövs.
Man behöver ju inte köpa en Janfire NH

Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Eurofire lider i och för sig av samma problem, av någon anledning så har dom gjort ett hjärddött program i PLC'n som inte har någon renblåsning vid uppstart vilket medför att om uppstarten misslyckas och ligger och småpyr och någon ser detta och slår av brännaren och direkt på den igen så kan det blir en sjuhelsikes smäll (jag har provat....)
Du som är kunnig i PLC programmering får göra ett nytt bättre program och sälja till Baxi. Är nog en skaplig marknad för Baxi finns både i Danmark och England. Ett par tre hundra för varje såld brännare kan du väl fåmicke_932 skrev:Eurofire lider i och för sig av samma problem, av någon anledning så har dom gjort ett hjärddött program i PLC'n som inte har någon renblåsning vid uppstart vilket medför att om uppstarten misslyckas och ligger och småpyr och någon ser detta och slår av brännaren och direkt på den igen så kan det blir en sjuhelsikes smäll (jag har provat....)

Tror det är Millenium III så det finns minne till en del extra finesser också.
Vet inte om jag skall tolka det som sarkastiskt på något vis, i alla fall så kvarstår det faktum att den brännare som bara drar igång utan att ha någon form av renblåsning efter strömbortfall är rätt korkat, så länge man är medveten om det så är det inget större problem, men de flesta är nog inte medvetna om det.
man kommer inte ifrån det faktum att om man drar igång fläkten på fullt blås en stund innan man låter programmet köra igång som vanligt efter strömbortfall så förbättrar man säkerheten avsevärt.
Detta har inget med minneutrymme i PLC eller kunnighet utan ett val som man gjort när man programmerat PLC'n, fråga mig inte varför, men det är inte speciellt smart i vilket fall som helst, sen får givetvis du tycka vad du vill.
man kommer inte ifrån det faktum att om man drar igång fläkten på fullt blås en stund innan man låter programmet köra igång som vanligt efter strömbortfall så förbättrar man säkerheten avsevärt.
Detta har inget med minneutrymme i PLC eller kunnighet utan ett val som man gjort när man programmerat PLC'n, fråga mig inte varför, men det är inte speciellt smart i vilket fall som helst, sen får givetvis du tycka vad du vill.
Näe inte alls sarkastiskt! Vad jag förstod någon gång så var du hemma på programmering av PLC. Det är mycket inom det här området som kan förbättras och det är i praktiken och inte vid skrivbordet man upptäcker fel och problem. Allvarligt sett så borde väl Baxi kunna ändra på det här och i slutändan få en bättre brännnare. Du kanske kan ge dem ett tips om det.micke_932 skrev:Vet inte om jag skall tolka det som sarkastiskt på något vis
Hur fungerar det? Kan man själv programmera ett kort och stoppa in i Crouzet enheten och få sin egen styrning eller är det mer komplicerat än så?
Programmet som ligger i brännaren är normalt skyddat av ett lösenord för att inge ska "sno" programmet för dom eller ändra i det, men man kan alltid radera programmet som finns i PLC'n och lägga in ett eget istället, men då är ju originalprogrammet borta så det är väl kanske inget att rekommendera om du inte har en kopia.
Nu är det inte så mycket att sno, de flesta brännarstyrningarna är busenkla och man smäller ihop ett nytt på en timme eller två, det som tar tid är att få till displayhanteringen så att värdena visas snyggt och prydligt där och kan ändras osv.
Det finns olika sätt att komma runt sådant i och för sig beroende på vilken PLC det är, men om man verkligen vill så kan man sno programmet som sitter i (fast då tummar man nog på lagen lite....)
Många PLCer kan programmeras direkt i displayen via ladder/reläschema stuk, rätt trist och knöligt men det funkar.
Normalt så har man ett program på PC'n som man använder och sen skickar ner programmet via serieporten.
Att skriva ett program på en Millenium kräver egentligen ingen programmeringskunskap, det består i att man placerar ut olika "legobitar" och drar anslutningar mellan dom, det enda som behövs är lite grundläggande kunskap om hur digitala AND,OR,XOR,NOT funktioner används.
Nu är det inte så mycket att sno, de flesta brännarstyrningarna är busenkla och man smäller ihop ett nytt på en timme eller två, det som tar tid är att få till displayhanteringen så att värdena visas snyggt och prydligt där och kan ändras osv.
Det finns olika sätt att komma runt sådant i och för sig beroende på vilken PLC det är, men om man verkligen vill så kan man sno programmet som sitter i (fast då tummar man nog på lagen lite....)
Många PLCer kan programmeras direkt i displayen via ladder/reläschema stuk, rätt trist och knöligt men det funkar.
Normalt så har man ett program på PC'n som man använder och sen skickar ner programmet via serieporten.
Att skriva ett program på en Millenium kräver egentligen ingen programmeringskunskap, det består i att man placerar ut olika "legobitar" och drar anslutningar mellan dom, det enda som behövs är lite grundläggande kunskap om hur digitala AND,OR,XOR,NOT funktioner används.
Så mycket krånglar inte KMP som du víll få det att låta ..och dessa gengaspoffar kan jag få till med Ivabo med (har erfarenhet av det) och så har jag sett grannens Ecotec skjuta lågor och sot genom skorstenen och en förbannad granne komma ut från pannrummet svärande ..och jag tror att det kan även hända Janfire i fel kombination ..mycket ofta monteras px brännare i trånga pannor eller EJ klarar av andra fabrikat av brännare och sen är det ju så att folk jagar Kw på ett sånt sätt så som att hindra rökgaser med allt för många turbolarorer extra hemsnickrade bafflar och även stänger rökgasspjäll eller att någon kommit åt element eller elementhyllsan vid rengöring så att den inte träffar hålet ..ja inte undra på att det poffar ..jag har aldrig haft poffar mer än dom gånger jag lekt och labbat med min PX20 ..och jag kan framställa en poff redan vid nästa start om jag vill ..bara att feljustera element och dra ner startdos samt stänga spjället i min CTC Total ..garanterat poff vid andra startförsöket.Holger skrev:Men frågan man ställer sig, varför skall man över huvud taget köpa något som krånglar så mycket om man kan slippa. En brännare som inte klarar att tända startdosen ordentligt e väl inget att rekommendera. Det är ju fler än en som pga. detta fått en kmp-smäll och hela källaren full med aska och sot. För en stackare sprack väl hela skorsten vid smällen vad jag minns.
Man behöver ju inte köpa en Janfire NHför 28000:- för att få en brännare fom fungerar "right out of the box".
Själv funderar jag på hur man överhuvudtaget kan klaga på en brännare som man inte själv har erfarenhet av mer än det man läst ..men men

KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
Så länge det framgår tydligt att personen som "klagar" inte själv har den brännaren och att man framför vad man baserar den informationen på så ser jag inte detta som ett problem, i mitt fall så framförde jag detta tydligt och jag talade även om att det här på detta forum fanns ett hyfsat antal personer som råkat ut för komponenter (strömbrytare osv) av tvivelaktig kavlitet på KMP.
I övriga fall så framgår det tydligt av signaturen vilken brännare dom har.
Vad det gäller dom små rökmolnen så är det till stor del "dom gula" brännarna som råkat ut för detta på grund av väldigt känslig placering av tändelementen och låg effekt på elementet, givetvis kan detta hända andra brännare också, men faktum kvarstår ju att det är dom gula som verkar vara mest känsliga för det, i alla fall om man ska utgå från vad som läses här, men sånt fick man visst inte berätta.
Sen om detta är ett problem som finns med äldre brännare och kanske inte existerar alls med nyare kodeller är ju alltid svårt att avgöra.
Jag ser inget fel i detta, så länge personen som läser det kan avgöra vad man fått informationen ifrån så får man ju förutsätta att den som läser det är i besittning av tillräckligt med hjärnkapacitet för att själv avgöra hur han eller hon ska värdera det.
Eller ska man i fortsättningen helt enkelt vägra kommentera eller besvara frågor eftersom man tyvärr inte har jusst den brännaren ?
För att undvika missförstånd så har jag ingen gul brännare och är kanske därför helt ute och reser detta är upp till läsaren att avgöra.
I övriga fall så framgår det tydligt av signaturen vilken brännare dom har.
Vad det gäller dom små rökmolnen så är det till stor del "dom gula" brännarna som råkat ut för detta på grund av väldigt känslig placering av tändelementen och låg effekt på elementet, givetvis kan detta hända andra brännare också, men faktum kvarstår ju att det är dom gula som verkar vara mest känsliga för det, i alla fall om man ska utgå från vad som läses här, men sånt fick man visst inte berätta.
Sen om detta är ett problem som finns med äldre brännare och kanske inte existerar alls med nyare kodeller är ju alltid svårt att avgöra.
Jag ser inget fel i detta, så länge personen som läser det kan avgöra vad man fått informationen ifrån så får man ju förutsätta att den som läser det är i besittning av tillräckligt med hjärnkapacitet för att själv avgöra hur han eller hon ska värdera det.
Eller ska man i fortsättningen helt enkelt vägra kommentera eller besvara frågor eftersom man tyvärr inte har jusst den brännaren ?
För att undvika missförstånd så har jag ingen gul brännare och är kanske därför helt ute och reser detta är upp till läsaren att avgöra.