Janfire spottar ut pellets

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tronci skrev:Problemet är inte löst - nya lågriktaren minskar men eliminerar ej pellets som hoppar ur koppen...

Har kört med det "nya" plåten i nästan 2 månader och har fortfarande samma problem med pellets som hoppar ur koppen.
Har ändrat olika inställningar: vikt och energivärde på uppmaning av Janfire tekniker men... samma problem.
Det är mindre antal pellets bitar som hoppar ur koppen nu än tidigare men PROBLEMET ÄR INTE LÖST.

Jag har kört NH brännarna sedan jan. 06 och har haft samma problem som Ni... ett tag trodde jag att det var bara jag som har problem och klagade med... det finns flera med samma problem

En fråga - är pannans vägar hos Er sotiga, dvs svart sot?
Det problemet har jag alltid haft med NH brännaren men inte med Flex-A brännaren. Jag tror att svarta sotet bildas pga oförbrända pellets bittar...

Ha en bra dag!
Önskar
Olyklig, ledsen ARG Janfire NH anv. som har kämpat med problem i 8 månader!!!
:twisted:
Jag nämde att problemet inte skulle vara löst o då sa killen hos janfire på nolia att "är det den där tronic som skriver på nättet som sagt de"
Jag sa att det va så men han hävdade att det skulle vara löst o du skulle nog aldrig bli nöjd vad dom än gjorde..
Tyckte de va dåligt att säga så men hörde iaf att tillverkarna/säljarna läser o följer vad som skrivs på olika forum..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Hej André!

Tack för Ditt svar!

Mycket dåligt från Janfire sidan att säga att "det skulle vara löst o du skulle nog aldrig bli nöjd vad dom än gjorde.."

Jag har skickat till dem rädan från början många foto och senaste även film som kan bevisa att brännaren fungerar ej bra!
Det har rört sig om: fläkt som fungerade dålig, motor till askkrapningen som vill ej fungera, pellets som spotas ut i pannan, felmed. som kunde ej hitas i manualen men som stoppade brännaren, etc....
Jag har tillbringat många sömnlösa nätter framför brännaren!

Det jag vill är att brännare skall fungera enligt det reklam som dem har kört redan för 1 år sedan!
Alltså NH - No Hands!

Jag vill ej acceptera halvmått, speciellt när vintern har att erbjuda många dagar med 20-30 grader kylla här i Kiruna.

Jag känner mig ledsen och arg samatidigt! :evil:
Janfire NH pelletspanna och brännare + Pellistore förådd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Tronci skrev:Hej André!

Det jag vill är att brännare skall fungera enligt det reklam som dem har kört redan för 1 år sedan!
Alltså NH - No Hands!

Jag vill ej acceptera halvmått, speciellt när vintern har att erbjuda många dagar med 20-30 grader kylla här i Kiruna.

Jag känner mig ledsen och arg samatidigt! :evil:
Det ska den göra oxå o naturligtvis ska du inte vara nöjd om den inte funkar som den ska.. Har dom gjort rökgasanalys hos dej??

Om inte annat får dom väl dra bort priset för nh brännaren o du får köpa en ctc brännare själv för 16800:- hos t.ex rinkaby rör.. Den behöver du iof rengöra 1 gång/år säger reklamen men jag tycker det känns lämpligt efter 2-3 tons förbrukning el varje asktömning av pannan.. Du öppnar ju hela luckan så brännaren kommer ut o då är det bara att hacka lite med en skruvmejsel o suga bort slaggen/sintringen med grovisen el dammsugaren..

Tycker synd om dej o vet hur det är att ha en brännare som inte fungerar.. :(

I värsta fall får du byta brännare till en thermia/ctc så får jag komma upp o justera in den om ingen uppe hos dej vill/kan göra det..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Kallvattnet är nu fullt utskruvat, men det verkar inte göra ngn skillnad, skumt, mkt hett varmvatten.
Ledsen om jag tjatar men jag är en envis jäkel...
Du skriver "fullt utskruvat" det gör mig fundersam på om vi pratar om samma ventil. Jag menar nedan inringade:
Bild
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Rävhed
Ungskog

Ventiler

Inlägg av Rävhed »

Hoppsan wertog, jag har nog pillat på fel. Den jag skruvade ut står det avstängning på och den sitter på själva blandningsventilen (skruvar jag in den helt försvinner tappvarmvattnet). Den ventil som jag nu föstår att du menar, verkar fylla på expansionskärlet.

Trycket verkar ligga på max, eftersom ventilen löser ut om man fyller (går inte att avgöra exakt eftersom klockan på kärlet inte funkar). VVS killen var här för en vecka sedan och vred på nämnda ventil, med följd att det blev en hel del vatten i pannrummet. Sedan dess har de inte hört av sig.

Har däremot pratat med JAnfire som skickar ny flamriktare, anledningen till problemet skulle vara att ovanligt "hårt pressade" pellets studsar ut koppen, jag vet inte. Han rekommende även att backa effekten till 6 kW (från 9 kW) för att minska startdoseringen. Janfirekille tyckte att värmeanläggningen skulle ligga utanför jfb då den totala anläggningen i vissa stunder ger toppar i effektuttag.

Janfire tyckte även att rökgasanalys/inställning skulle göras i höst så tempförhållande ger riktigare värden.
Janfire Integral, Pellistore-förråd
138 kvm, byggår 1944, två plan + källare, tillbyggd övervåning -01
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

"Han rekommende även att backa effekten till 6 kW (från 9 kW) för att minska startdoseringen"...

*ljudligt suck*

Startdoseringen är förvisso ställbar (via serviceprogrammet) men den är HELT oberoende på vilken effektläge som är vald! Tro mig, jag (om någon) vet!

Rörande stutsande pellets: jag har svetsat en plåtbit på min flamriktare eln. muntliga instrukser från Janfire och jag hör(!) när den stoppar pelletsen med känguru-ambitioner. Jag har efter det testat att lägga en plåtbit in som skyddar evt. stusande pellets (litet brännkammare = stutserna blir brända ändå) men jag har inte hittat några efter modifikationen.

Jag kan inte bevisa det men jag tror inte på att det är stutsande pellets som sotar pannan! Om vi säger att det är 1% (bara ett tal utan förankring i verkligheten då ingen vet) som stutsar kommer matningen ändå att vara 100% under förutsättningen att dessa pellets träffas av nog värmestrålning till att förgasas/bränna. Denna 1% vill förvisso ha en fördröjd förbränning men mängden kommer inte att ställa till allvarliga problem tror jag.

På en Janfire HN panna med stort förbränningsrum räcker värmestrålningen knappast till att pelletsen som stutsar längst bort ska tändas, alltså kan de knappast bidra till sot i pannan.

Det enda jag har märkt är en större sotbildning under sommaren där jag har kört brännaren utan underhållsdrift (bara VV), detta får mig att tro att det är starten i sig som ger sot, detta borde också vara ganska troligt med tanka på att brännkammerytorna osv. är kalla.

Jag har testat med olika pelletshårdheter, diametra osv men det är ung. det samma ändå.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Earbay
Prima virke

Spottar pellets

Inlägg av Earbay »

Har följt denna tråd ett tag och tänkt att "det där kommer ju inte gälla mig". Vart jag nu fick den tanken ifrån :-)

Fick så min NH installerad igår. Provkörde den ca 30-45min. När istallatören åkt öppnade jag och kollade efter oförbrända pelletsbitar och jag hittade 12 stycken!!! På bara en dryg halvtimme! Kommer inte att köra igång systemet på några veckor då jag inte bor där än. Jag får väl hoppas att janfire hittat en bättre lösning än den nya plåten tills dess för den fungerar ju uppenbarligen inte.

Jag jobbar till vardags som kvalitetsansvarig i en annan branch och jag skulle vilja prata med den kvalitetsansvariga på janfire och ge honnom/henne en del tips hur en testprocess går till. Det hade ju varit mycket intressant att sitta med då deras tester utfördes och när resultaten presenterades för produktchefen.

Det ska ju sägas att jag inte har någon erfarenhet av någon annan brännare och bara en halvtimme men Janfiren så jag vet ju inte hur vanligt det är med oförbrända pelletsbitar. Min installatör sa att det förekom hos andra märken med. Han sa även att Janfire var medveten om problemet och jobbade på att försöka hitta vad det beror på.

Är det någon som hört nått om de lägger någon tid på detta, om det prioriteras hos Janfire? Skulle vara bra om denna tråd får vara levande och att ni som har samma problem skriver när/om ni hör något.
CTC171 -66
Janfire NH
Spånhus från 30-talet, tilläggsisolerat 90mm, nya 3 glasfönster.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag tycker det är skumt att det skulle vara ett problem med pellets som far ut på en Janfire, att det händer på en vanlig övermatad brännare kan jag ha viss förståelse för med tanke på att pelletsen kommer farande med en rätt stor hastighet ner i fallröret, men Janfire har ju en skruv som fångar upp dom och som sedan doserar ut pelletsen i brännaren, då borde ju detta problem inte uppstå tycker man.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Rörande sot i pannan:
Nu har jag testat en hel del under sommaren och jag tror att jag äntligen har fattat vad som händer i mitt fall. Jag körte i lång tid på 6KW helt enkelt för att min panna ju är "mindre perfekt" till pellets.

Men jag testade till slut exakt hur mycket pellets det gick åt en uppvärmning av VV utan att man belastade det. Döm om min förvåning att det var lika mycket pellets oberoende av om det var 3, 6, 9 eller 12KW läge!

Alltså verkar fläkten ha svårt att "trycka" igenom luft på sommaren (alltså få drag nog i skorstenen) och det jag förlorar i högre rökgastemperatur i de höga lägen vinner jag i bättre förbränningverkningsgrad verkar det som om. Jag har inte hunnit kolla sot osv efter denna test men jag låter nu brännaren köra 12KW ett tag innan, det har varit en del annat att göra.

Earbay: på flamriktarens underdel.... finns det en plåtbit svetsat på?

Funderar: 12 pellets på 30 minuter. Utgår vi från att du körde 9KW läget skulle det totalt sett vara mata ut ca: 938 gram pellets (9KW / 4,8KWh/g = 1,875Kg/h = 938g på ½ timme).

Till detta ska vi lägga startdos så låt os säga 1kg jämt för enkelthetens skull. 12 pellets.... jag vägde 12 st medellånga Vestmarka och det blev 14g. Då en NH-panna har så lång avstånd mellan brännkoppen och nerfallande pellets kan det inte brinna och därmed bidra till sot men skulle de göra det rör det sig alltså om 1,4% av pelletsen som hamnar bredvid.

Detta betyder att matningen i koppen är 98,6% och förbränningseffektivt sett tror jag att den magring som sker av förbränningen är mindre än den variation som pelletsens kvalitet i sig ger. Magrare förbränning ger ju inte sot heller efter vad jag vet.

Så jag tror inte ett dyft på att det är stutsande pellets som sotar pannan! och nej, det är inte från Janfire jag har den inställning, det är helt enkelt logiken bakom som jag ser på.

Men att det är dumt att pelletsen hoppar ut är vi överens om! Och åtgärden fungerar perfekt i mitt fall.
Är inte PK!
Earbay
Prima virke

Spottar pellets

Inlägg av Earbay »

Icecap: Är inte i samma by som brännaren står nu så jag kan inte verifiera plåtbiten. Jag frågade min installatör om det var den nya lågriktaren som Janfire sagt skulle fixa problemet med urhoppande pellets och han sa att det var det. Kollade aldrig om det var ditsvetsat någon plåtbit dock men antar det då han sa så.

Så du har inga oförbrända pellets men den nya plåten, verkar ju som du är den enda, eller?

Angående om de orsakar sot eller inte har jag ingen kunskap om än då jag körde så kort tid och kollade inte efter något sot. Det låter ju som att det inte bör göra det, håller med dig i det resonemanget.
CTC171 -66
Janfire NH
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

"Så du har inga oförbrända pellets men den nya plåten, verkar ju som du är den enda, eller?"

Det är lite svårt för mig att veta faktisk, jag har inte koll hos så många andra annat än vad jag läser här.

Min plåtbit är en bit syrafast stål som jag hade liggande och om den har exakt de mått som janfire använder vet jag faktisk inte, jag fick veta det på telefon och glömte att skriva ner måtten och exakt lokation så jag tog mellan tummen o pekfingern ;-)
Är inte PK!
Earbay
Prima virke

Spottar pellets

Inlägg av Earbay »

Icecap: Det är sant, du kan ju bara tala för dig själv. Det är bara dig jag sett skriva att plåten hjälpt här på forumet, därav den kanske för hastigt dragna slutsatsen. Men jag håller mig fast till den tills motsatsen är bevisad :-)

Du borde kanske kasta in en patentansökan på din version :wink: ! Annars skulle en bild och måttangivelser nästa gång du sotar ur uppskattas jättemycket!
CTC171 -66
Janfire NH
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det blir nog tokigt om jag patentansöker, Janfire skulle nog bli ganska upphetsade (på ett dåligt sätt alltså!) om jag gjorde det.

Sen har jag inte kommit på det själv, jag blev tipsat om denna lösning av en kunnig.

Plåtbiten är väl 20mm hög, 40-50mm bred och sitter vinkelrätt ut på undersidan, ca 30-40mm från bakkanten på flamriktaren. Jag ska se om jag kan fixa ett bild men just som det är håller brännaren att elda på och det blir så varmt då.....
Är inte PK!
Jomil
Entusiast!

Inlägg av Jomil »

Jag tror att det går att utveckla plåtens mått och placering ännu mer för bästa resultat utan att påverka matningen till brännarkoppen.

Jag har bara kasta en kort blick på den modifierade lågriktaren
men jag har för mej att plåten inte var så bred som din Icecap
däremot kanske lite högre ( går djupare ner i brännarkoppen)
om nu inte minnet sviker mej.

Icecap du får köra brännaren i olika effektsteg utan eld med öppen lucka så får du en vägledning om vad som händer.
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

OK, flamriktaren i handen.

Plåtbiten är 100mm bred, 30mm hög och svetsat fast 45mm från bakkanten av flamriktaren, alltså kanten mot fläkt och elektronik.

Jag tog som sagt en bit jag hade liggande o svetsade den fast på "godtyckligt" placering
Är inte PK!
Skriv svar