Bästa metod för att löda ihop kopparrör i pannrummet?
Det är som sagt enormt viktigt med rengöring/infettning/passform i skarvarna, men är skrarvarna runda å fina som dom e från fabrik, och man har putsat rejält (jag föredrar grovt scotchbrite...typ) fettat in å sedan INTE eldar direkt på lödstället (det oxiderar då och blir skit...bokstavligen) och fyller fogen med lod så blir det en fin skarv.
Man kan ju öva lite först med några billiga skarvbitar å kapade kopparörbitar tills man ser hur man skall göra för att fogen skall se likadan ut inuti röret som på utsidan.
Men sedan är det skitlätt.
kontrollera passformen, rengöra, fetta in , elda BREDVID lödstället.
Jag föredrar klämringskopplingar för högtrycksdelen faktiskt. Kanske är överdrivet men det känns bättre än mjuklödning om man inte har tillgång till gassvets.
Man kan ju öva lite först med några billiga skarvbitar å kapade kopparörbitar tills man ser hur man skall göra för att fogen skall se likadan ut inuti röret som på utsidan.
Men sedan är det skitlätt.
kontrollera passformen, rengöra, fetta in , elda BREDVID lödstället.
Jag föredrar klämringskopplingar för högtrycksdelen faktiskt. Kanske är överdrivet men det känns bättre än mjuklödning om man inte har tillgång till gassvets.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Personligen känner jag det som att det vet vi om cirka 20år...har inte varit kommersiellt så stort förrän de sista 5-10 åren.Doc skrev:Vad tycker ni om presskopplingar istället? Man kan ju låna pressapparat. Det verkar vara det säkraste i den händige lekmannens hand. Inte minst för att man inte eldar.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Det finns naturligtvis för och nackdelar med olika sätt att skarva cu-rör.
För en amatör är presskopplingar troligtvis det bästa alternativet. när det gäller livslängden på dessa ska vi veta att i bla tyskland har man använt presskopplingar sedan böjan av 70-talet utan problem.
Mjuklödning eller klämringskoppling?
Båda två är väl fungerande alternativ, men en mjuklödd skarv är mindre/smidigare och enligt min erfarenhet säkrare. En lödd skarv som är tät idag kommer att vara tät så länge du lever.
För en amatör är presskopplingar troligtvis det bästa alternativet. när det gäller livslängden på dessa ska vi veta att i bla tyskland har man använt presskopplingar sedan böjan av 70-talet utan problem.
Mjuklödning eller klämringskoppling?
Båda två är väl fungerande alternativ, men en mjuklödd skarv är mindre/smidigare och enligt min erfarenhet säkrare. En lödd skarv som är tät idag kommer att vara tät så länge du lever.
CTC EcoFlex.
Stämmer men mer än så vet jag inteelvis skrev:Jag har för mig att presskopplingar med O-ring sedan nyår har fått restriktioner på användning pga kort livslängd på o-ringen i vissa fall.
Någon som vet mer om detta ?

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
- Inlägg: 1185
- Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
- Ort: Norra Sörmland
Jag kan rapportera att jag nu lött ihop radiatorkretsen och det var inga problem. Inte den minsta läcka när jag kopplade på vattnet igen. Det var stor skillnad när jag nu använde lödfett
Tips försök inte mjuklöda utan lödpasta/fett!! 


CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 163
- Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
- Ort: Stockholm, Mälarhöjden
- Kontakt:
Tar mig friheten att ställa en fråga som jag även ställt på Byggahus.se (länk till tråden, kanske är ni alla där också och redan har sett den...)
Eldar på med gasol och min Powerjet med 8706-munstycke (som klarar hårdlödning upp till 18mm, http://www.sievert.se/sv/powerjet.htm) i mina försök att bygga upp mitt värme- och tappvattensystem.
Prövar att hårdlöda med Rinkaby's fosforkopparlod 3955. För att jag ska få lodet att flyta ut (inte bara bli som klister) måste jag värma kopparn tills den - i mina ögon - blir ljuuusröd...
Från koppar.com
"Arbetstemperaturen (700-720C) kännetecknas av att kopparn blir mörkt röd. Överhettning (>800C) försämrar kopparns egenskaper, varvid röret kan spricka och åstadkomma vattenskador"
Att delarna efter min hårdlödning blir mjuka är ju en sak, men har jag förstört dem enligt ovan?!
Gör jag något fel, försöker jag värma upp allt för snabbt och istället borde värma upp "rör och rördel försiktigt" som koppar.com säger eller är det tvärtom, det borde gå snabbare?
Och efter rengöring av all j-vl- sot så ser det ut så här, inte går det att se att det flutit lod genom hela muffen vilket det väl borde göra...?!

I det här fallet test med 28/22mm vilket väl är lite mer än utrustningen ska klara av, men i alla fall... Har erhållit samma resultat på mindre dimensioner.
Eldar på med gasol och min Powerjet med 8706-munstycke (som klarar hårdlödning upp till 18mm, http://www.sievert.se/sv/powerjet.htm) i mina försök att bygga upp mitt värme- och tappvattensystem.
Prövar att hårdlöda med Rinkaby's fosforkopparlod 3955. För att jag ska få lodet att flyta ut (inte bara bli som klister) måste jag värma kopparn tills den - i mina ögon - blir ljuuusröd...
Från koppar.com
"Arbetstemperaturen (700-720C) kännetecknas av att kopparn blir mörkt röd. Överhettning (>800C) försämrar kopparns egenskaper, varvid röret kan spricka och åstadkomma vattenskador"
Att delarna efter min hårdlödning blir mjuka är ju en sak, men har jag förstört dem enligt ovan?!
Gör jag något fel, försöker jag värma upp allt för snabbt och istället borde värma upp "rör och rördel försiktigt" som koppar.com säger eller är det tvärtom, det borde gå snabbare?
Och efter rengöring av all j-vl- sot så ser det ut så här, inte går det att se att det flutit lod genom hela muffen vilket det väl borde göra...?!

I det här fallet test med 28/22mm vilket väl är lite mer än utrustningen ska klara av, men i alla fall... Har erhållit samma resultat på mindre dimensioner.

MVG:UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Lödning
Hej o hå,,
Jag slog mej in på lödningsbanan för ngt år sedan,, efter en viss "övertalning" av farsgubben som har mångårig erfarenhet "40 år" av rörmokeriet.
Han visade mej då hur man lödde med gasol och ett så kallat koppar- fosforlod.
Jag har nu dragit om hela vattenstammen i huset samt byggt en egen solfångare på detta viset,,,
Att tänka på som amatör är
1. Renligheten på koppar rören+skarvar, dom ska vara riktigt gnussade.
2.Koppar röret ska bli riktigt "glödgat" innan man lägger dit lodet, (man får värma ett par minuter på ett 12 mm rör).
3.Kapilärverkan inträffar när man lägger dit lodet och det riktigt syns hur det drar in i skarven.
4.Om man är osäker så prova på ngn bit o skarv då innan man går på i skarpt läge,, övning gerfärdighet.
jag trodde aldrig att jag skulle klara att löda kopparn, men där överbevisade man sig själv.
Jag slog mej in på lödningsbanan för ngt år sedan,, efter en viss "övertalning" av farsgubben som har mångårig erfarenhet "40 år" av rörmokeriet.
Han visade mej då hur man lödde med gasol och ett så kallat koppar- fosforlod.
Jag har nu dragit om hela vattenstammen i huset samt byggt en egen solfångare på detta viset,,,
Att tänka på som amatör är
1. Renligheten på koppar rören+skarvar, dom ska vara riktigt gnussade.
2.Koppar röret ska bli riktigt "glödgat" innan man lägger dit lodet, (man får värma ett par minuter på ett 12 mm rör).
3.Kapilärverkan inträffar när man lägger dit lodet och det riktigt syns hur det drar in i skarven.
4.Om man är osäker så prova på ngn bit o skarv då innan man går på i skarpt läge,, övning gerfärdighet.
jag trodde aldrig att jag skulle klara att löda kopparn, men där överbevisade man sig själv.
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
Den som har mest pryttzlar vinner
Det är hur enkelt som helst. Har själv hårdlött hela mitt solfångarsystem plus lite ändringar på värmesystemet i övrigt. Rengör man bara ordentligt och har bra fart på lågan, i mitt fall acetylen+syrgas, så blir det tätt och bra. Innan jag gjorde detta så hade jag aldrig hårdlött.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.