Bästa metod för att löda ihop kopparrör i pannrummet?

Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1185
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Bästa metod för att löda ihop kopparrör i pannrummet?

Inlägg av Stugsittaren »

Någon som vet något om fördelar och nackdelar med att löda med elverktyg typ det Clas i Sjön har (30-7823 med 500 grader) eller köra med gasbrännare (1300 grader).

De lödstänger Rinkaby rör säljer har en arbetstemp på 700 grader och förutsätter då gas antar jag. Deras mjuklod nöjer sig med 300 grader. Blir det lika bra med mjuklodet?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:12, redigerad totalt 1 gånger.
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) Det har alltid med materialets smält punkt att göra det är helt solklart att gaslödning o kopparlod med 5-10%silver är bättre än expl lågtemplödning med tenn som förvisso är relativt ok i sammanhanget och enklare. men förstnämda är utan tvekan överlägset allt annat är bullshit
MVH:UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1185
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Tack för era inlägg. Det är kul att även proffsen delar med sig av sin kunskap. :)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:11, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1185
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Det var inte så lätt att löda som jag trodde. Försökte först med rinkabys hårdlödningslod och med en lite gasolbrännare "typ jula". Det blev för liten värmeeffekt. Det gick knappt att smälta lodet än mindre att få in det mellan rören. Lyckades dock löda en koppling som är tät men inte ser så snygg ut. Försökte sedan löda på en avslutningshatt på ett 28mm rör och för det inte tätt. Jag fick inte tag i lödpasta så tennet uppförde sig lite konstigt det hoppade fram skarven till röret en bit från skarven (det var väl varmare där). Detta kräver mer övning innan jag vågar lita på att jag kan använda denna metod.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Pellfan
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: mån 04 okt, 2004 22:50
Ort: Östergötland

Inlägg av Pellfan »

Nja det kräver lite knep ...
En kompis hade en Biltema brännare men de ger för lite.

Har själv en Primus med slang & liten flaska.

Prova med att isolera röret med stenull brevid löd stället & "plugga röret i ändarna.
Detta bruka hjälpa om effektet är litet för låg

Try & error...

Mvh/Pellfan
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:14, redigerad totalt 1 gånger.
Eld
Entusiast!
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 03 dec, 2004 00:54

Inlägg av Eld »

Hårdlöder gör man med svets (=acetylen och syrgas) propan duger inte till detta. Har men bara propan så får man nöja sig med att mjuklöda.
CTC Easyflex -11 med Viking Bio -03 i Älvsjö
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Eld skrev:Hårdlöder gör man med svets (=acetylen och syrgas) propan duger inte till detta. Har men bara propan så får man nöja sig med att mjuklöda.
Vilket iaf för synliga skarvar i lågtrycksystem är helt ok i min mening. Temperaturen är väl knappast ett bekymmer i ett vanligt värmesystem då mjuklod inte smälte förrän över 200 grader.

Inte ens om de är nära heta panndelar eller så då det ju normalt sett är VATTEN i rören 8)
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Brukar man mjuklöda även synliga skarvar i högtryckssidan ? (Dvs kommunalt vatten ca 9 bar)
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:18, redigerad totalt 1 gånger.
Flurken
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 04 maj, 2006 22:36
Ort: Östergötland

Inlägg av Flurken »

Brukar man mjuklöda även synliga skarvar i högtryckssidan ? (Dvs kommunalt vatten ca 9 bar)
Ja, det fungerar utmärkt, arbetade som rörmokare mellan 85-99 och har nog mjuklött flera tusen skarvar med bra resultat.

Några för/nackdelar med mjuklödning/hårdlödning.

Mjuklödning (tenn/silverlod)
+Rören blir inte glödgade/mjuka = stadigare montage
+Enkla billiga verktyg (gasolbrännare eller ellödtång)
+Inte så brandfarligt (jämfört med hårdlödning med gassvets)
+Enkelt, även en amatör får till 100%-iga skarvar
-Kräver noggrann rengöring både på röret och i muffen (tar tid)
-Tar längre tid än hårdlödning (rengöring, infettning)
-Kräver bra passning i skarven, skadade/deformerade rör/rördelar kan ej mjuklödas

Använd endast lödtenn med min 3% silver inte vanligt lödtenn för elektronik den innehåller bly.
Rengör röret utvändigt och muffen invändigt noggrant
Lägg på ett tunt lager lödfett på röret på hela den yta som ska lödas
Sätt ihop skarven
Värm med gasol eller ellödtång på både röret och muffen tills lodet smälter, du ska inte smälta lodet med lågan/lödtången, skarven skall bli så varm att lodet smälter.
Värm lite efter och kontrollera att lodet har sugits runt hela skarven
Ta bort värmen och låt lodet stelna utan att röra skarven
När lodet stelnat kan röret kylas med vatten
När allt är klart tar man bort lödfettet med en trasa med tex diskmedel på, det kan annars oxidera rören lite.
CTC EcoFlex.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4204
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Flurken skrev:
Brukar man mjuklöda även synliga skarvar i högtryckssidan ? (Dvs kommunalt vatten ca 9 bar)
Ja, det fungerar utmärkt, arbetade som rörmokare mellan 85-99 och har nog mjuklött flera tusen skarvar med bra resultat.

Några för/nackdelar med mjuklödning/hårdlödning.

Mjuklödning (tenn/silverlod)
+Rören blir inte glödgade/mjuka = stadigare montage
+Enkla billiga verktyg (gasolbrännare eller ellödtång)
+Inte så brandfarligt (jämfört med hårdlödning med gassvets)
+Enkelt, även en amatör får till 100%-iga skarvar
-Kräver noggrann rengöring både på röret och i muffen (tar tid)
-Tar längre tid än hårdlödning (rengöring, infettning)
-Kräver bra passning i skarven, skadade/deformerade rör/rördelar kan ej mjuklödas

Använd endast lödtenn med min 3% silver inte vanligt lödtenn för elektronik den innehåller bly.
Rengör röret utvändigt och muffen invändigt noggrant
Lägg på ett tunt lager lödfett på röret på hela den yta som ska lödas
Sätt ihop skarven
Värm med gasol eller ellödtång på både röret och muffen tills lodet smälter, du ska inte smälta lodet med lågan/lödtången, skarven skall bli så varm att lodet smälter.
Värm lite efter och kontrollera att lodet har sugits runt hela skarven
Ta bort värmen och låt lodet stelna utan att röra skarven
När lodet stelnat kan röret kylas med vatten
När allt är klart tar man bort lödfettet med en trasa med tex diskmedel på, det kan annars oxidera rören lite.
Du skriver ju inget om hårdlödning bara om mjuklödning trots rubiken "Några för/nackdelar med mjuklödning/hårdlödning."
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Du skriver ju inget om hårdlödning bara om mjuklödning trots rubiken "Några för/nackdelar med mjuklödning/hårdlödning."


Om du läser hela inlägget så ser att det även står om hårdlödning.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar