Bästa metod för att löda ihop kopparrör i pannrummet?

snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Det är som sagt enormt viktigt med rengöring/infettning/passform i skarvarna, men är skrarvarna runda å fina som dom e från fabrik, och man har putsat rejält (jag föredrar grovt scotchbrite...typ) fettat in å sedan INTE eldar direkt på lödstället (det oxiderar då och blir skit...bokstavligen) och fyller fogen med lod så blir det en fin skarv.

Man kan ju öva lite först med några billiga skarvbitar å kapade kopparörbitar tills man ser hur man skall göra för att fogen skall se likadan ut inuti röret som på utsidan.

Men sedan är det skitlätt.

kontrollera passformen, rengöra, fetta in , elda BREDVID lödstället.

Jag föredrar klämringskopplingar för högtrycksdelen faktiskt. Kanske är överdrivet men det känns bättre än mjuklödning om man inte har tillgång till gassvets.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Doc
Stor entusiast!
Inlägg: 218
Blev medlem: fre 17 dec, 2004 19:38

Inlägg av Doc »

Vad tycker ni om presskopplingar istället? Man kan ju låna pressapparat. Det verkar vara det säkraste i den händige lekmannens hand. Inte minst för att man inte eldar.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Doc skrev:Vad tycker ni om presskopplingar istället? Man kan ju låna pressapparat. Det verkar vara det säkraste i den händige lekmannens hand. Inte minst för att man inte eldar.
Personligen känner jag det som att det vet vi om cirka 20år...har inte varit kommersiellt så stort förrän de sista 5-10 åren.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Flurken
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tor 04 maj, 2006 22:36
Ort: Östergötland

Inlägg av Flurken »

Det finns naturligtvis för och nackdelar med olika sätt att skarva cu-rör.

För en amatör är presskopplingar troligtvis det bästa alternativet. när det gäller livslängden på dessa ska vi veta att i bla tyskland har man använt presskopplingar sedan böjan av 70-talet utan problem.

Mjuklödning eller klämringskoppling?
Båda två är väl fungerande alternativ, men en mjuklödd skarv är mindre/smidigare och enligt min erfarenhet säkrare. En lödd skarv som är tät idag kommer att vara tät så länge du lever.
CTC EcoFlex.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Jag har för mig att presskopplingar med O-ring sedan nyår har fått restriktioner på användning pga kort livslängd på o-ringen i vissa fall.
Någon som vet mer om detta ?
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

elvis skrev:Jag har för mig att presskopplingar med O-ring sedan nyår har fått restriktioner på användning pga kort livslängd på o-ringen i vissa fall.
Någon som vet mer om detta ?
Stämmer men mer än så vet jag inte :D , inte när/var/hur/varför
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1185
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Jag kan rapportera att jag nu lött ihop radiatorkretsen och det var inga problem. Inte den minsta läcka när jag kopplade på vattnet igen. Det var stor skillnad när jag nu använde lödfett 8) Tips försök inte mjuklöda utan lödpasta/fett!! :roll:
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
hajof70
Stor entusiast!
Inlägg: 163
Blev medlem: mån 26 dec, 2005 14:05
Ort: Stockholm, Mälarhöjden
Kontakt:

Inlägg av hajof70 »

Tar mig friheten att ställa en fråga som jag även ställt på Byggahus.se (länk till tråden, kanske är ni alla där också och redan har sett den...)

Eldar på med gasol och min Powerjet med 8706-munstycke (som klarar hårdlödning upp till 18mm, http://www.sievert.se/sv/powerjet.htm) i mina försök att bygga upp mitt värme- och tappvattensystem.

Prövar att hårdlöda med Rinkaby's fosforkopparlod 3955. För att jag ska få lodet att flyta ut (inte bara bli som klister) måste jag värma kopparn tills den - i mina ögon - blir ljuuusröd...

Från koppar.com
"Arbetstemperaturen (700-720C) kännetecknas av att kopparn blir mörkt röd. Överhettning (>800C) försämrar kopparns egenskaper, varvid röret kan spricka och åstadkomma vattenskador"

Att delarna efter min hårdlödning blir mjuka är ju en sak, men har jag förstört dem enligt ovan?!

Gör jag något fel, försöker jag värma upp allt för snabbt och istället borde värma upp "rör och rördel försiktigt" som koppar.com säger eller är det tvärtom, det borde gå snabbare?

Och efter rengöring av all j-vl- sot så ser det ut så här, inte går det att se att det flutit lod genom hela muffen vilket det väl borde göra...?!

Bild

I det här fallet test med 28/22mm vilket väl är lite mer än utrustningen ska klara av, men i alla fall... Har erhållit samma resultat på mindre dimensioner.
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) Använder du gassvetts, så putsa rent med expl-vis scottsbrights (som nämdes i tråden här) grön puttsduk så kopparn blir ljus o blank glöm ej heller att puttsa motsvarande del inne i röret, använd sen kopparlod med 5-10% silver i ( ej lödfett då) när du löder så håller den skarven utan minsta problem i framtiden,så länge du lever som FLURKEN sa, var noga med upphettningsytan o rätt färg så flyter lodet runt o in i skarven. RÄTT INSTÄLLD LÅGA PÅ GASEN= INGET SOTPROBLEM, mitt har iallafall hållt fin fint sen 1983 när jag bytte alla rör i huset o jag ser ingen anledning att tvivla fortsättningsvis,, använder du tenn att löda med så skall du ha lödfett samt att annan upphettningtemp gäller,(lägre) därför sämre tror jag.
MVG:UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

Hejsan

För kapillärlödning av kopparrör i VVS-system används lämpligen s.k. VVS-lod 97/3 tenn/silver (alt. tenn/koppar). Enkelt att löda med och gasol räcker gott. Finns på byggmarknaden, clasohlson etc.

Var noga med att inte använda lod med bly i.

Hejhej

Thomas
hogge
Prima virke
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 10 mar, 2006 10:50
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av hogge »

brukar löda med gas svets det mesta och sedan ta klämringskopplingar där jag inte törs löda /vill. Har just gjort klart syrrans vvs och en lödkoppling och en klämringskoppling läckte men det tycker jag vara ok.
Micklos
Fröträd
Inlägg: 75
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 22:34
Ort: Ume
Kontakt:

Lödning

Inlägg av Micklos »

Hej o hå,,
Jag slog mej in på lödningsbanan för ngt år sedan,, efter en viss "övertalning" av farsgubben som har mångårig erfarenhet "40 år" av rörmokeriet.
Han visade mej då hur man lödde med gasol och ett så kallat koppar- fosforlod.
Jag har nu dragit om hela vattenstammen i huset samt byggt en egen solfångare på detta viset,,,
Att tänka på som amatör är
1. Renligheten på koppar rören+skarvar, dom ska vara riktigt gnussade.
2.Koppar röret ska bli riktigt "glödgat" innan man lägger dit lodet, (man får värma ett par minuter på ett 12 mm rör).

3.Kapilärverkan inträffar när man lägger dit lodet och det riktigt syns hur det drar in i skarven.

4.Om man är osäker så prova på ngn bit o skarv då innan man går på i skarpt läge,, övning gerfärdighet.
jag trodde aldrig att jag skulle klara att löda kopparn, men där överbevisade man sig själv.
EURONOM DUO BX/Pelda21/500L acc/Nibe Luft/vattenvpump+sneglar på solen
Den som har mest pryttzlar vinner
spliffan
Stor entusiast!
Inlägg: 230
Blev medlem: fre 02 dec, 2005 16:29
Ort: hbg

Inlägg av spliffan »

har bara lödit en gång då va jag 15 år och skulle bygga hembränningsapparat.. lödde då ganska mkt med gassvets och nån tråd..

enligt mig va det då iallfall hur enkelt som helst!!
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4204
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Det är hur enkelt som helst. Har själv hårdlött hela mitt solfångarsystem plus lite ändringar på värmesystemet i övrigt. Rengör man bara ordentligt och har bra fart på lågan, i mitt fall acetylen+syrgas, så blir det tätt och bra. Innan jag gjorde detta så hade jag aldrig hårdlött.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar