Pannan (Biomatic) injusterad, hur tyder man protokollet?

Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

André skrev:Se till att mätningen görs på alla lägen som används o att den får gå en stund på varje läge innan mätningen görs.. :wink:

Det går hålla igång pannan ett bra tag på varje läge genom att öppna/stänga shunten..
Om det är en Thermia så går det väl via servicemenyn att låsa brännaren till ett visst läge, dvs hög/låg just för att få stabila förhållanden vid intrimmning. I vart fall går det på CTC:s identiska brännare samt EcoFlexen.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Barsk skrev:
André skrev:Se till att mätningen görs på alla lägen som används o att den får gå en stund på varje läge innan mätningen görs.. :wink:

Det går hålla igång pannan ett bra tag på varje läge genom att öppna/stänga shunten..
Om det är en Thermia så går det väl via servicemenyn att låsa brännaren till ett visst läge, dvs hög/låg just för att få stabila förhållanden vid intrimmning. I vart fall går det på CTC:s identiska brännare samt EcoFlexen.
Det har thermian oxå skrevs de om efter mitt tips under thermia tråden..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Mortel
Fröträd

Re: Pannan (Biomatic) injusterad, hur tyder man protokollet?

Inlägg av Mortel »

zeylon skrev:I dag fick jag finjusteringen gjord på min panna. Tyvärr var jag inte hemma och kunde därför inte ställa alla frågor jag ville.
(Jag är extremt nyfiken och vetgirig av naturen.)

Så här ser protokollet ut:
Bild
Hur har det gått med den här intrimningen...?
Protokollet är ju helt uppåt väggarna för en så ny och fin anläggning.
BlueFlame sedan -05
logaritmen
Stor entusiast!

Inlägg av logaritmen »

Mortel skrev:
zeylon skrev:I dag fick jag finjusteringen gjord på min panna. Tyvärr var jag inte hemma och kunde därför inte ställa alla frågor jag ville.
(Jag är extremt nyfiken och vetgirig av naturen.)

Så här ser protokollet ut:
Bild
Hur har det gått med den här intrimningen...?
Protokollet är ju helt uppåt väggarna för en så ny och fin anläggning.
Så här bör dina värden vara vid pelleteldning!!!
Tyvärr verkar installatören/Mätexperten inte göra som André säger.Han har helt RÄTT!!!
Går inte att mäta ett effektläge.

Rökgast temp gr C 175. Hellst mindre ,men rökgastemp går ej att uppskatta,pga olika anläggningar har olika förutsättningar.
CO2 halt % 13,5
CO halt ppm 99
Luftöverskott % 50
O2 halt % 7
CO ut ppm 150
NOX totalt ppm 95
Verkningsgrad % ca 90 Hellst mer..
Panntemp gr -80

Din O2 är för hög!! Skall hellst vara 5 till 7 %
Co2 är för låg?? Skall hellst vara 12 till 13,5 %
Verkningsgrad för låg. I ditt fall 85%. Skall vara över 91% om installatören vet vad han gör..
Rökgastempen går ej att svara på, den är olika för olika pannkonstruktioner.(Verkar i alla fall normal)

Fråga installatören vad han har gjort???? Samt vid vilken panntemperatur har han mätt.
Fråga också hur många mätningar han utfört.Vid olika effekt lägen Osv. Tids mässigt..

Dåliga installatörer gör en mätning, sedan skiter dom i resten.

P.s Dåligt för Pelletsmarknaden!!!!

Har jag fel. Får jag nog en kommentar av André...
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

logaritmen skrev:
Har jag fel. Får jag nog en kommentar av André...
Du kan få en komentar o de är att du har helt rätt.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Kanske inte vore så dumt om tillverkarna skickade med en uppgift på rekommenderade värden i instruktionshäftet som följer med. Då kan vilken som helst jämföra dessa med installatörens mätprotokoll.
Hellephant
Gallringsobjekt

Inlägg av Hellephant »

Hur ändras dessa värden när man byter pelletssort?
Det kan väl inte löna sig att ta hem en installatör för ny justering?
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det är just därför att det vore trevligt med en lambdastyrning av brännaren, då justeras matningen automagisk.

Edit: Det är just av denna anledning att man kan ställa pelletsdensitet och energivärde på NH'n, man behöver då inte att ta hem en installatör, det är bara att knappa in rätt värde, sen är saken biff.
Senast redigerad av Icecap den mån 17 apr, 2006 18:10, redigerad totalt 1 gånger.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Hellephant
Gallringsobjekt

Inlägg av Hellephant »

jag har en Janfire flex i oljesidan på en kombipanna från 1975
några kommentarer?
BildBild
Mortel
Fröträd

Inlägg av Mortel »

Hellephant skrev:jag har en Janfire flex i oljesidan på en kombipanna från 1975
några kommentarer?
BildBild
Det är väl egentligen samma sorts resultat för dig (dvs. ingen höjdare) men med två viktiga skillnader:

1. Du har inte betalat 65-90 kkr (inklusive professionell installation) för ny fin panna med brännare.
2. Du kör (precis som jag) i en gammal kombipanna som kan tänkas ta in tjyvluft via tex en otät gammal vedlucka etc. Tjyvluften kanske egentligen inte ställer till så mycket alla gånger om den nu kommer från vedluckorna (eftersom du använder oljeluckan som ligger "före" veddelen). Men det ger en felaktig bild av förbränningen vid ett sådant här protokoll.
BlueFlame sedan -05
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

Hade inmätning av ecoflexen idag. Installatören hävdade att allt var i sin ordning. Själv vet jag inte riktigt. Jag tycker att O2 är lite högt och CO2 i lägsta laget. Vad tycker ni som är pålästa?

Såhär ser siffrorna ut vid högeffektsläget

O2: 11,0 Vol%
CO: 330 ppm
NOx: 48 ppm
T-Gas: 143 C
T-Rum: 20 C

Lambda: 2,10
CO2: 9,7 Vol%
Qa: 10%
ETA: 90,0 %
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
ja
Entusiast!
Kontakt:

Inlägg av ja »

Jo det borde gå att få bättre. Är det där fabriksinställningarna? Vad hände när han försökte få upp CO2 ?
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Mmmm det borde gå få bättre.. :roll:

Går pannan på fabriksinställning nu??
Då kanske han gjorde det lätt för sej genom att bara mäta o säga att allt är bra.. :wink:

Hur såg det ut i låg effektsläget då??
johansjostrand
Lärjunge!

Inlägg av johansjostrand »

I låg effekt såg värdena ganska lika ut. Vi skrev dessvärre bara ut kvittot på högläget så jag minns inte siffrorna exakt. Jag påpekade att O2 låg lite högt men det förklarade han med att det läckte lite tjuvluft vid min dragbegränsare och det kan jag inte neka till. Han ändrade inga inställningar alls men jag har själv tidigare ställt upp luften lite pga att den sotade på grundinställningarna. Kanske jag kan sänka den något?

För att undvika problem hade jag iförväg läst på en del samt skrivit ut ett exempel på väl justerad panna med bla. CO2 på 13,5% och O2 på 7% som jag visade upp för honnom.
Han var troligtvis bara bekväm och sa att det var bra ändå.

Surt dethär... Vad hade ni gjort? Ska man smälta detta och ta hit ett pelletsproffs istället? Dethär är bara en bra rörkrökare....
CTC EcoFlex värmer 230 kvm tegelvilla från 1965 i kyliga småland... Minst 22 grader!
Rekordåret 2010 slutade på 6928 kg pellets
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Vad har du för värden inställda i resp. läge??

När jag kollat så gör det ganska prick 1% på Co2 för varje% man ändrar fläkten, Så sänkt fläkt med 1-2% skadar inte..
Skriv svar