Pannan (Biomatic) injusterad, hur tyder man protokollet?

zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Pannan (Biomatic) injusterad, hur tyder man protokollet?

Inlägg av zeylon »

I dag fick jag finjusteringen gjord på min panna. Tyvärr var jag inte hemma och kunde därför inte ställa alla frågor jag ville.
(Jag är extremt nyfiken och vetgirig av naturen.)

Så här ser protokollet ut:
Bild

Vad betyder alla värdena?
Mina gissningar:
RTMP - Rökgastemperatur
02 - Syrehalt
CO - koloxidhalt
CO2 - koldioxidhalt
eta - verkningsgrad?? Jag hade väntat mig minst 90-92%
dp 1 - undertryck
qA - ????
omCO - ????
lambda - lamdavärde
ITMP - ????
UCO - ????
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Silver
Prima virke
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 23 dec, 2004 00:10
Ort: Foppa Land (Örnsköldsvik)

Inlägg av Silver »

qA = Rökgasförlust
ITMP = Inneromgivningtemperatur
lambda = Överskottsluft
Sen kan jag inga fler som du frågar efter :!:

omCO - ????
UCO - ????
Föredetting med Biona(såld) i en Diom DTU25(skrotad) Fjärrvärme nu
Framtidens datorer kommer knappast att väga mer än ett och ett halvt ton. -- Popular Mechanics, 1949
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Protokollet är kanske före justering? CO2-halten är ganska låg, därav den låga verkningsgraden. Skall helst vara runt 12%. Övriga värden får experterna yttra sig om.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Finjustering :evil: Feljustering skulle jag vilja säga !

Då jag justerar/mäter in brännare så ställer jag in följande värden
Rtmp, O2, CO2, CO, Undertryck i pannan

Rtmp skall vara så låg som möjligt, beroende på hur låg rökgastemp skorstenen klarar. Jag ställer tempen till >140 grader på de flesta "vanliga skorstenar", och så lågt som möjligt där det finns bra insatsrör.
O2 är det syre som passerar pannan utan att delta i förbränningen och den skall vara under 10 %, gärna 8.5%
CO2 är koldioxidhalten och skall vara över 10 %, gärna 12.5%
CO skall vara max 500 ppm, oftast blir det max 150 ppm. På Econom pannan är det sällan över 20 ppm.
Undertryck -0,15 hpa

Alltså är denna panna helt feljusterad och kommer att förbruka alldeles för mycket pellets. O2 på 14% innebär att en massa luft bara kyler pannan. Kan också bero på otät asklucka eller vid brännaranslutningen eller rökröret.
Har du "köpt" pannan med rökgasmätning/injustering skall du kalla tillbaka installatören direkt.
Är pannan helt ny så kan ppm talet bli konstigt, då det finns lite oljor och annat på plåtarna som inte har blivit bortbränt.

Vad kör du med för pellets ?
//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

MatsH skrev: Finjustering :evil: Feljustering skulle jag vilja säga !
Jag med.
MatsH skrev: Då jag justerar/mäter in brännare så ställer jag in följande värden
Rtmp, O2, CO2, CO, Undertryck i pannan

Rtmp skall vara så låg som möjligt, beroende på hur låg rökgastemp skorstenen klarar. Jag ställer tempen till >140 grader på de flesta "vanliga skorstenar", och så lågt som möjligt där det finns bra insatsrör.
O2 är det syre som passerar pannan utan att delta i förbränningen och den skall vara under 10 %, gärna 8.5%
CO2 är koldioxidhalten och skall vara över 10 %, gärna 12.5%
CO skall vara max 500 ppm, oftast blir det max 150 ppm. På Econom pannan är det sällan över 20 ppm.
Undertryck -0,15 hpa
Mycket intressant info.
MatsH skrev: Alltså är denna panna helt feljusterad och kommer att förbruka alldeles för mycket pellets. O2 på 14% innebär att en massa luft bara kyler pannan. Kan också bero på otät asklucka eller vid brännaranslutningen eller rökröret.
Har du "köpt" pannan med rökgasmätning/injustering skall du kalla tillbaka installatören direkt.
Är pannan helt ny så kan ppm talet bli konstigt, då det finns lite oljor och annat på plåtarna som inte har blivit bortbränt.

Vad kör du med för pellets ?
Jag har kollat brännaranslutning och asklåda. -> OK
Jag har redan ringt och skällt på installatören.

Installatörens underhuggare ringde hem till min sambo en halvtimme innan han kom över så sotningen jag hade tänkt att göra innan justeringen blev inte av. Hur mycket påverkar det? Bara rökgastempen va?
Jag har eldat ungefär ett ton så det har ju blivit lite sot och aska... :lol:
Det borde inte vara någon olja kvar på plåtarna efter det...

Jag kör med Såbi pellets

Jag är tämligen säker på att han har mätt genom dragluckan eftersom han inte hade gjort det hål på rökröret han pratade om sist han var här. Siffrorna borde väl bli helt fel då eftersom rökgaserna är uppblandade med pannrumsluft?
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
MatsH
Försäljare
Inlägg: 286
Blev medlem: ons 01 sep, 2004 07:45
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av MatsH »

Hej

Ja, det kan förklara O2 och CO2 men inte CO som borde vara mycket lägre om det blandas in en massa "friskluft".

Som du skrev så är det bara tempen som skall påverkas. De övriga värden skall inte påverkas så mycket.

Skriv gärna om det nya resultatet så får vi se om det gick bra :wink:
/Mats
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Hur har det gått o kom dom tillbaka o justerade om pannan??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

Jag haft fullt upp med bulkförråd och annat så jag hade faktiskt förträngt det. :oops: :roll: Jag ringde bums till installatören och förhoppningsvis kan det bli gjort på Måndag. Jag återkommer med protokoll.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Patrik
Energiprofet!
Inlägg: 580
Blev medlem: tor 11 nov, 2004 11:07
Ort: Bohuslän/Tanum
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Hur har det gått??
Är nyfiken på protokoll, skall själv justera brännaren snart med instrument.
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden :)
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

Hans "hantlangare" kommer på Måndag och justerar. Förra Måndagen blev inte inbokad pga sjukdom. Jag kommer att vara hemma för att övervaka. :twisted:

Nu gäller det bara att göra klart elen i pannrummet under helgen så han slipper stå med sladdlampan...
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Se till att mätningen görs på alla lägen som används o att den får gå en stund på varje läge innan mätningen görs.. :wink:

Det går hålla igång pannan ett bra tag på varje läge genom att öppna/stänga shunten..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
pitch
Stor entusiast!
Inlägg: 212
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 09:47
Ort: N Fjollträsk (Märsta/Arlanda)
Kontakt:

Inlägg av pitch »

André skrev:Se till att mätningen görs på alla lägen som används o att den får gå en stund på varje läge innan mätningen görs.. :wink:

Det går hålla igång pannan ett bra tag på varje läge genom att öppna/stänga shunten..
Bra kommentar André!
Det måste jag försöka komma ihåg till imorgonbitti när Bålsta Becatec, eller rättare sagt Henric, kommer för att justera in bränaren.

/Pitch
Äntligen ägare till en Biomatic 20+ med hembyggt förråd (1/2 bulkförråd)
jocke
Gallringsobjekt
Inlägg: 30
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 14:01
Ort: Söderfors

Inlägg av jocke »

Zeylon o Pitch,är lite nyfiken på hur det har gått med era inställningar.
It´s better to burn out than fade away.
zeylon
Stor entusiast!
Inlägg: 216
Blev medlem: ons 02 nov, 2005 17:40
Ort: Norrköping

Inlägg av zeylon »

Jaha... Nu har han gjort ett nytt försök och resultatet blev inte särskilt mycket bättre. :-(
(Bilder på protokollen kommer inom kort.)
Han skulle prata med Thermia för att få lite felsökningstips.

En tanke som slog mig när jag fyllde på vatten i systemet... Vad händer med värdena om pannan skulle läcka vatten invändigt och det kommer vattenånga i rökgaserna? Slår instrumentet bakut då? Jag ska nog hålla koll och se om jag förlorar vatten. Något skumt är det i alla fall eftersom jag fortfarande (efter 4 månader) måste lufta pannan ibland...
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
rpc
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 29 nov, 2005 15:45
Ort: Karlstad

Inlägg av rpc »

Zeylon, hur har det gått med detta?

Jag undrar eftersom min installatör hade stora problem att få ner O2-halten under 10 % igår - det hela slutade med att han bad att få komma tillbaks om en vecka eller två för att göra om injusteringen.

Under tiden skulle han kolla instrumentet - det kan vara problem med att det blir "smutsigt" när man mäter på fastbränsleanläggningar. Men eftersom han provade med två olika instrument så tror jag inte mycket på den förklaringen...

Det lustiga var att vid själva installationen var det inga som helst problem att få ner O2 till 8,5 %...

Just nu går pannan på 76 % matning och 32 % fläkt (i läge hög) och O2 ligger strax över 10 %...
Dessa värden stämmer ju dåligt med dom som rapporterats här tidigare...

/rpc
Biomatic 20+, Themias shuntstyrning, Mafa mini, småsäck från StoraEnso. Värmer 164 + 43 kvadratmeter. Förbrukning c:a 5 ton/år
Skriv svar