Här ska experimenteras vidare, måste bara få tag i material först. Jag har en liten idé om att bygga den som en låda istället...hmmm...återkommer...
Jo, ....krokig väg sänker hastighetenAllan skrev:Det ovan sagda låter som en bra definition av en baffel!Skinnjoel skrev:om du nu istället skulle tillverka en baffel som förlängde rökgasvägen istället för att bromsa skulle du uppnå ett mycket bättre resultat, eftersom du då erhåller mer konvektionsyta. Det är därför som det är bättre med plåtar än med spjället.
Dvs. att man ändrar/förlänger rökgasernas väg, för att de skall passera större värmeupptagande ytor. Att man på kuppen kanske minskar rökgashastigheten är inte ändamålet, utan en bieffekt.
Snillet. Jag har svårt med att förstå logiken med att det sänker hastigheten i detta fallet. Om allt annat är lika före och efter att man gjort bafflar som förlänger rökgasvägen, så måste rökgashastigheten öka och inte minska.Jo, ....krokig väg sänker hastigheten , målet är ju helt riktigt att förlänga "uppehållstiden" på den hetaste delen av rökgaserna. Bromsar man bara så finns nog risk för "puffar".
Helt riktigt, kruxet är väl bara att det nog inte är helt lika efter en baffelinstallation. Kan tänka mig att t. ex. ett par 90-graderssvängar bromsar rökgashastigheten en del. Mina rökgaser får göra en 180-graderssväng nere i veddelens botten, tack vare baffeln.Om allt annat är lika före och efter att man gjort bafflar som förlänger rökgasvägen, så måste rökgashastigheten öka och inte minska.
Det där beror på hur man förändrar arean m.m. ,men kan du sänka temperaturen så tidigt som möjligt på rökgaserna så MINSKAR faktiskt hastigheten strax efter det pga att volymen på gasen minskar när den blir kallare...MP skrev:Snillet. Jag har svårt med att förstå logiken med att det sänker hastigheten i detta fallet. Om allt annat är lika före och efter att man gjort bafflar som förlänger rökgasvägen, så måste rökgashastigheten öka och inte minska.Jo, ....krokig väg sänker hastigheten , målet är ju helt riktigt att förlänga "uppehållstiden" på den hetaste delen av rökgaserna. Bromsar man bara så finns nog risk för "puffar".
Om det är så, så blir det ju mera förståerligt med att möjligheten till puffar reduceras med bafflar än med att stänga spjället.
Även där så skulle jag vilja hävda att det är inte säkert att rökgashastigheten bromsas utan tvärtom kan ökas.Kan tänka mig att t. ex. ett par 90-graderssvängar bromsar rökgashastigheten en del.
Har jobbat (konstruktionsritat) en hel del med STOOORA biobränsleanläggningar (2,5-7)MW och kan inte hålla med dig i det du säger/skriver angående turbulensen.MP skrev:Även där så skulle jag vilja hävda att det är inte säkert att rökgashastigheten bromsas utan tvärtom kan ökas.Kan tänka mig att t. ex. ett par 90-graderssvängar bromsar rökgashastigheten en del.
Tänk på hur en flygplansvinge är konstruerad och hur hastigheten på luften ökar på krökta ytor.
Det enda som jag kan tänka mig skulle kunna sänka hastigheten är om det blir tubulens. Men även i turbulens kan hastigheten öka. Jag tänker då på turbulensvirvlarna i dom ökar hastigheten i annat fall så skulle det ej bli turbulens.
Bra!!ub skrev:Jaha!det var mycket det där,mitt lilla bidrag i debatten följer som så:
Har en plåt liggande på övre baffeln som är vinklad neråt mot botten,6-8cm plåtens vinkel är justerad så att den ligger ca: 1,5cm från luckan samt att rg-spjället på sista hacket mot stängt läge,rg-tempen ca210-220gr +/- lite beroende på sotning)
så det där med att köra med öppet spjäll är för mig bara rappakalja, detta har jag kört med i 2 år funkar super, bra o fin låga o askan är ok! sen kan man ju räkna hit o dit tills f-n avlöser en om man nu gillar det.Detta funkar iallafall sk-bra i min ctc-total kanke värt för andra ochså att prova åtminståne,
PS: kör bara med övre baffeln.
(ecotec A-4)
MVH:UB (nu ska jag på hockey)