Sänkning av rökgastemp. Denna metod OK?

Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Nu har jag tillverkat mig en baffelplåt och det gjorde ju en klar skillnad. Rökgastempen ligger nu på 240-250 grader. Rena lyxen :lol:

Här ska experimenteras vidare, måste bara få tag i material först. Jag har en liten idé om att bygga den som en låda istället...hmmm...återkommer...
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

Allan skrev:
Skinnjoel skrev:om du nu istället skulle tillverka en baffel som förlängde rökgasvägen istället för att bromsa skulle du uppnå ett mycket bättre resultat, eftersom du då erhåller mer konvektionsyta. Det är därför som det är bättre med plåtar än med spjället.
Det ovan sagda låter som en bra definition av en baffel!

Dvs. att man ändrar/förlänger rökgasernas väg, för att de skall passera större värmeupptagande ytor. Att man på kuppen kanske minskar rökgashastigheten är inte ändamålet, utan en bieffekt.
Jo, ....krokig väg sänker hastigheten 8), målet är ju helt riktigt att förlänga "uppehållstiden" på den hetaste delen av rökgaserna. Bromsar man bara så finns nog risk för "puffar".
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Jo, ....krokig väg sänker hastigheten , målet är ju helt riktigt att förlänga "uppehållstiden" på den hetaste delen av rökgaserna. Bromsar man bara så finns nog risk för "puffar".
Snillet. Jag har svårt med att förstå logiken med att det sänker hastigheten i detta fallet. Om allt annat är lika före och efter att man gjort bafflar som förlänger rökgasvägen, så måste rökgashastigheten öka och inte minska.

Om det är så, så blir det ju mera förståerligt med att möjligheten till puffar reduceras med bafflar än med att stänga spjället.
Allan
Lärjunge!
Inlägg: 348
Blev medlem: tis 22 nov, 2005 20:57
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Om allt annat är lika före och efter att man gjort bafflar som förlänger rökgasvägen, så måste rökgashastigheten öka och inte minska.
Helt riktigt, kruxet är väl bara att det nog inte är helt lika efter en baffelinstallation. Kan tänka mig att t. ex. ett par 90-graderssvängar bromsar rökgashastigheten en del. Mina rökgaser får göra en 180-graderssväng nere i veddelens botten, tack vare baffeln.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Inlägg av snillet »

MP skrev:
Jo, ....krokig väg sänker hastigheten , målet är ju helt riktigt att förlänga "uppehållstiden" på den hetaste delen av rökgaserna. Bromsar man bara så finns nog risk för "puffar".
Snillet. Jag har svårt med att förstå logiken med att det sänker hastigheten i detta fallet. Om allt annat är lika före och efter att man gjort bafflar som förlänger rökgasvägen, så måste rökgashastigheten öka och inte minska.

Om det är så, så blir det ju mera förståerligt med att möjligheten till puffar reduceras med bafflar än med att stänga spjället.
Det där beror på hur man förändrar arean m.m. ,men kan du sänka temperaturen så tidigt som möjligt på rökgaserna så MINSKAR faktiskt hastigheten strax efter det pga att volymen på gasen minskar när den blir kallare... :shock:

Lurigt det här... helt klart är ju att samma mängd gas med samma temperatur genom ett mindre hål ökar sin hastighet, genom just det hålet.

Men.... då hålet bromsar rökgaserna mer än ett större hål är det högst troligt att den totala hastigheten genom pannan minskar.

Men det intressanta är ju egentligen bara att fö rökgaserna att uppehålla sig i närheten av vattenkylda ytor så mycket som möjligt, utom precis framför lågan förstås...då ökar utsläppen.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Kan tänka mig att t. ex. ett par 90-graderssvängar bromsar rökgashastigheten en del.
Även där så skulle jag vilja hävda att det är inte säkert att rökgashastigheten bromsas utan tvärtom kan ökas.

Tänk på hur en flygplansvinge är konstruerad och hur hastigheten på luften ökar på krökta ytor.

Det enda som jag kan tänka mig skulle kunna sänka hastigheten är om det blir tubulens. Men även i turbulens kan hastigheten öka. Jag tänker då på turbulensvirvlarna i dom ökar hastigheten i annat fall så skulle det ej bli turbulens.
bissmark
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 26 nov, 2005 23:19
Ort: Skurup

Inlägg av bissmark »

MP skrev:
Kan tänka mig att t. ex. ett par 90-graderssvängar bromsar rökgashastigheten en del.
Även där så skulle jag vilja hävda att det är inte säkert att rökgashastigheten bromsas utan tvärtom kan ökas.

Tänk på hur en flygplansvinge är konstruerad och hur hastigheten på luften ökar på krökta ytor.

Det enda som jag kan tänka mig skulle kunna sänka hastigheten är om det blir tubulens. Men även i turbulens kan hastigheten öka. Jag tänker då på turbulensvirvlarna i dom ökar hastigheten i annat fall så skulle det ej bli turbulens.
Har jobbat (konstruktionsritat) en hel del med STOOORA biobränsleanläggningar (2,5-7)MW och kan inte hålla med dig i det du säger/skriver angående turbulensen.

Om man tar tex en rökgaskanal (jämför med runda rökgaskanaler) gäller följande för optimalt flöde:
Om rökgaskanalen har en innerdiameter på 100 mm, SKA minsta radien i en böj vara minst 1,5*100mm. Noga att man skilljer på radie och diameter i detta fallet. Detta för att just undvika turbulens.
Turbulens ökar inte hastigheten, den bromsar.

Som Snillet påpekade längre upp är det viktiga att förlänga uppehållstiden för rökgaserna inne i konvektionsdelen, med andra ord, se till att rökgaserna har en längre väg att gå innan de når skorstenen.
I och med detta behöver man inte bromsa hastigheten allt för mycket för att temperaturen ska sjunka. Det kommer automatiskt när rökgasen har en längre väg att vandra.

Vidare för att förvirra mer så är en draglucka en bra investering.
Det gör att skorstenen får en inblandning av torr pannrumsluft.
Detta leder i sin tur till att rökgaserna från brännaren till skorstenen får en högre temperatur men tar längre tid på sig genom pannan.
Och att kondensen minskar i toppen på skorstenen.
Blev ni klokare??
CTC total med Janfire Flex-A, även luft/vattenpump
bissmark
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 26 nov, 2005 23:19
Ort: Skurup

Inlägg av bissmark »

Då kommer det ett inlägg till angående CTC Total.
Har själv en likadan panna, byggd -84, så det borde vara samma utformning som era pannor.

Jag skickade iväg ett mail till panntillverkaren och döm om min förvåning när han verkligen ringde. Jag hade beskrivit mitt problem med just höga rökgastemperaturer, liksom även en del av er andra har.

Han sa följande:
Till en början skulle man justera ner effekten på brännaren, så att man inte kör för fullt hela tiden.
Man ska ha kvar den översta baffelplåten i pannan.
Vidare ska man tillverka "om-du-tänker-dig-som-en-skokartong" och denna ska placeras upp och ner, dvs med "öppningen" ner.
"Kartongen" placeras mellan brännaren och den övre baffelplåten, på de krokar som sitter i pannväggen. Spelet mellan själva kartongen och pannväggen ska vara ca 15 mm hela vägen runt om. Om det visar sig att trycket blev för stort kunde man öka spelet lite till mellan väggarna och "kartongen"

Bild
CTC total med Janfire Flex-A, även luft/vattenpump
ub
Stor entusiast!
Inlägg: 211
Blev medlem: ons 29 dec, 2004 11:02
Ort: JÄRNA i Södermanland

Inlägg av ub »

8) Jaha!det var mycket det där,mitt lilla bidrag i debatten följer som så:
Har en plåt liggande på övre baffeln som är vinklad neråt mot botten,6-8cm plåtens vinkel är justerad så att den ligger ca: 1,5cm från luckan samt att rg-spjället på sista hacket mot stängt läge,rg-tempen ca210-220gr +/- lite beroende på sotning)
så det där med att köra med öppet spjäll är för mig bara rappakalja, detta har jag kört med i 2 år funkar super, bra o fin låga o askan är ok! sen kan man ju räkna hit o dit tills f-n avlöser en om man nu gillar det.Detta funkar iallafall sk-bra i min ctc-total kanke värt för andra ochså att prova åtminståne,

PS: kör bara med övre baffeln.
(ecotec A-4)

MVH:UB (nu ska jag på hockey)
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
bissmark
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 26 nov, 2005 23:19
Ort: Skurup

Inlägg av bissmark »

ub skrev:8) Jaha!det var mycket det där,mitt lilla bidrag i debatten följer som så:
Har en plåt liggande på övre baffeln som är vinklad neråt mot botten,6-8cm plåtens vinkel är justerad så att den ligger ca: 1,5cm från luckan samt att rg-spjället på sista hacket mot stängt läge,rg-tempen ca210-220gr +/- lite beroende på sotning)
så det där med att köra med öppet spjäll är för mig bara rappakalja, detta har jag kört med i 2 år funkar super, bra o fin låga o askan är ok! sen kan man ju räkna hit o dit tills f-n avlöser en om man nu gillar det.Detta funkar iallafall sk-bra i min ctc-total kanke värt för andra ochså att prova åtminståne,

PS: kör bara med övre baffeln.
(ecotec A-4)

MVH:UB (nu ska jag på hockey)
Bra!!
Kul att höra fler lösningar på "problemet"

/Johan
CTC total med Janfire Flex-A, även luft/vattenpump
Frisse Frisén
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 16:20
Ort: Göteborg/Bohus

Inlägg av Frisse Frisén »

Lustigt det där med skokartongen. Jag hade faktiskt, ovetande om att det är så man ska göra, redan tillverkat en som jag har kört med i cirka 1,5 månad nu. Min ursprungstanke var att hela rökgasvolymen då måste gå längs pannväggarna istället för att det mesta tar den enklaste vägen mitt i förbränningsutrymmet.

Kanterna är cirka en decimeter höga med undantag för den sida som vetter emot luckan som är något högre. Sidorna kan göras något högre (men inte mycket högre för då får man inte in den) men eftersom jag tillverkade min av ett gammalt hyllplan så räckte plåten helt enkelt inte till för att göra den större. Jag hade däremot ingen aning om att man skulle vända den uppochner.


Som lite kuriosa kan jag tillägga att den blev rosa(!) efter att ha varit i bruk några timmar :lol:

Jag kan också tillägga att fördelen med att inte ha den uppochner är att den faktiskt fångar upp en del aska.

Jag har också, precis som ub, haft en plåt liggande ovanpå den övre baffelplåten i kombination med skokartongen, men märkte ingen direkt skillnad i gång/stilleståndtid med eller utan den. Man får nog tänka på att ju mer av rökgaserna som går längs väggarna vid drift, desto mer av den kalla luften som passerar genom pannan vid stillstånd också tar den vägen och därmed kyler ner pannan fortare...
Jag har en idé om att låta den jobba ihop med ett gångjärn...hmmm

Här är den:
Bild
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
bamyl
Stor entusiast!
Inlägg: 237
Blev medlem: ons 16 mar, 2005 10:03

Inlägg av bamyl »

För mig som har runda tuber, blev det ännu enklare....
Sotarn sa åt mig att leta efter en stor kätting....

Sågade den i 5 st 1,2-m längder och hänger ner dem i tuberna...
Bromsar från 150 grader till ca 90.

Toklätt att rengöra...bara kasta ner dem på golvet :)

Mvh
Bamyl
Bassman
Stor entusiast!
Inlägg: 158
Blev medlem: lör 25 mar, 2006 16:18
Ort: Nordanstig
Kontakt:

Inlägg av Bassman »

Det var tamef*n det smartaste jag hört idag! :mrgreen:
Nu ska man bara skaka fram en tillräckligt grov kätting, undrar var man kan hitta en sån?
Parca 100B -73
BioNordic Viking 9990
Hempulad hysteres-termostat. :)
KW 012
ThermOmatic CBJ
Bilder - se min www
Skriv svar