Glapp i kopplingar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Palmen
Frö

Glapp i kopplingar

Inlägg av Palmen »

Hej och suck.

Har haft en strulig vinter med min brännare som inte beter sig som jag vill. Det är en PX21, version 5.4.

Startdosen jag kör är mellan 3- 3,5 dl.

Tändelement har jag bytt för ett halvår sen och nyligen mätt upp, så det är inget fel på det. Men nu till mitt problem som jag inte förstår.

Ibland fungerar tändelementet klockrent men ibland tänder inte tändelementet alls, vilket jag upptäckt när jag sitter och begrundar en start. Då och då när det fungerat ett tag finner jag ofta brännaren med röd lampa lysande, dvs. driftstopp i startläge. Min analys av det hela är att något inte stämmer med tändelementet.

Kan det vara glapp i någon koppling någonstans? Är det värt att skicka efter en servicegubbe eller kan man pilla själv? Har inte någon nämnvärd erfarenhet, men lärt mig mkt via detta forum och läst mig till för att testa en del.

Oerhört tacksam för svar.

Palmen, Fristad utanför Borås
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Hur länge sen rengjordes förrådet -mycket spån? Du bytte t-spiral är den rätt och centrerad mitt i hålet.

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Taxen
Pannrumstomte!

Inlägg av Taxen »

Kanske dags att uppgradera,för att få en mjukare start och gångtid.
Läs lite i den här tråden(3 sidor)
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=3788
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

Kan det vara mojängen som registrerar att elden har tagit sig som börjar bli dålig? Ska gå att mäta upp på något sätt.
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Palmen
Frö

Inlägg av Palmen »

Ronald>> Menar du stora förrådet där pelletsen matas från?Jag tömde ur det och dammsög rent nere i hålet där skruven tar i bott så att säga. Dock plockade jag aldrig bort skruven.

Stingray>> Mojängen, är det flamvakten du menar? Okej, den har jag inte kollat. Hur mäter man den och vad ska den ha för värden?

Taxen>> Ska kolla upp tråden och återkomma.

Tack för alla tips. Men vad tror ni om min tanke om att det kan vara glapp nånstans? När man ruckar lite på kontakten som ger strömförsörjning så verkar det som att det kan bli ändringar i inställningarna, dvs. det känns som att det händer en del när jag pillar på den kontakten.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Fyllde du upp skruven ordentligtmed pellets?Har du kollat startdosen efter rengöringen.?
Svarar stingrays fråga om det är OK! ..Japp flamvakten.Flamvakten mäts vid full drift..skall vara runt 3 volt

Hmm..Brännaren borde ju sluta att funka om den inte får ström?

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Vet inte om tändelementet får ström genom ett relä eller en Triac på KMP.
Felet kan ligga där också. En Triac som är på väg att ge upp kan fungera ibland och ibland inte.
Men kontrollera flamvakten först.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Jag får rengöra flamvakten ganska ofta. Fuktig trasa räcker fint på de nya i plast.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Palmen
Frö

Inlägg av Palmen »

Jodå, startdosen har jag kollat efter rengöringen och där är inte problemet.

Flamvakten har jag torkat rent vid några tillfällen, kanske uttryckte mig lite luddigt i ett tidigare inlägg. Dock, att mäta den vid full drift? Antar att jag gör det med en digital multimeter (som jag mätte upp tändelementet med). Men hur gör jag det under drift? Ska jag koppla mätinstrumentet till de två "uttagen" på kretskortet som går till flamvakten? (På min manual nummer 17 och 18)

Torsten>> Hmmm, vad är en triac för något? Är inte så hemma på området, så jag förstår inte riktigt. Skulle du kunna precisera dig är du snäll.

Taxen>>> Är inte så sugen på att uppdatera mig så mkt egentligen tror jag. Altenativa uppvärmningskälllor finns i området där jag bor och tankarna flyger i mitt huvud om att byta bort pelletsen så småningom till mer självgående uppvärmningsmetoder (läs: fjärrvärme).

Tack alla som hör av sig med tankar och idéer.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Fjärrvärme. :shock: .svordommar är inte tillåtet :wink:
Triac,,,
http://www.pelletsbilen.se/index.php?ke ... hop.browse

Mvh
Anders H
Späd planta

Inlägg av Anders H »

Se mitt inlägg sen tidigare. Nu har den gått perfekt i tre veckor, inte en miss.

Kablarna till flamvakten är de två vita till vänster på kopplingslisten. Fläktens kablar är två svarta.

Tänkte bara bidra med lite livserfarenheter. Har kört min PX 21 i tre säsonger på Agrolpellets utan större problem. Inför årets säsong fick jag ett fint erbjudande från Derome Bioenergi som jag nappade på och fem pallar småsäck levererades.
I samband med pelletsbytet sade tändelementet upp sig med driftsavbrott som följd. Nåväl ett nytt monterades, men nu börjar en period med mycket problem, ibland tänder den ibland inte. Ca. två stopp / dygn när det var som värst. Till sist blev jag desperat och fick låna nytt chips, nytt kretskort mm. Men inget hjälpte... Idag rämnade tålamodet totalt och jag ringer KMP-support. Jag får då följande råd om inställningar som jag tänkter andra i min situation kan ha nytta av.

Driftintervall pelletsskruv 1 tillslag var 20 sek
Antal varv / tillslag, ett knappt halvvarv
Fläktspänning i driftfas 180V
Fotoresistor i driftfas 1 - 3V
Effekt tändelement 380W ( kan mätas med enkel energimätare inköpt hos Harald Nyborg)
När ett nytt tändelement monteras är det väldigt viktigt att se till att "tratten" runt elementet är perfekt centrerad i öppningen i brännarröret

Nu verkar allt fungera som förr. Det avgörande felet var nog för hög fläkthastighet som flyttade fram förbränningen i brännarröret så att fotoresistorn inte "såg" att det brann?
Palmen
Frö

Inlägg av Palmen »

Svära? Tja, får man ned uppvärmingskostnaderna och det på ett bekvämare och tryggare sätt så svär gärna jag. :lol:
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Tänk på att fjärrvärmen har monopol, ingen konkurens.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

Vad har du för pellets? Jag fick ha betydligt högre startdos (4 dl) då jag hade Vestmarkas brunpellets som var hårda och glatta mot 3 dl med vanliga ljusa. Med Vestmarkas hade jag driftstopp några gånger i veckan innan jag ökade dosen.

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Skriv svar