Blir det rök i tvättstugan?? Hjälp

Här diskuteras allt kring vedeldning
Hosseal
Späd planta

Blir det rök i tvättstugan?? Hjälp

Inlägg av Hosseal »

Hej!

Jag funderar på att köpa en vedpanna Orlan 40 KW eller Viadrus 50kW. De verkar billigaste av alla andra. Mitt hur har 250 kvm.

Jag kommer att installera vedpannan i tvättstugan och undrar hur det är med rök, blir det rök i tvättstugan..Rädslan av frugan är stor :o :o

om jag förstår det hela rätt så har Orlan 40 KW en tryckande fläkt och Viadrus ingen fläkt alls.. Måste jag isf väljer en panna med en sugande fläkt för att vara på säkra siden???...Tack för tipsen... :wink: :wink:

OBS!
Jag har inte eldat med ved under hela mitt liv
Matab
Lärjunge!

Inlägg av Matab »

Hej! Det ryker inte in nåt nämnvärt från Viadrusen,om man har bra drag i skorstenen.På sommarn när draget är som sämst i skorstenen kan man få ta ut en turbolator så är bekymmret löst.Vill man inte det så ska man nog ha en panna med sugande fläkt? :)
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Zwentomen
Lärjunge!

Inlägg av Zwentomen »

Hmm vedpanna i samma utrymme som tvättstugan är nog inget som jag rekommenderar om du vill vara vän med din fru i längden...ingen skillnad om det är fläkt hit eller dit, Vid uppstart och påfyllning kommer det ohjälpligt lite röklukt in i utrymmet som du har pannan i för att inte tala om hur det dammar när du askar ur och sotar pannan....

Köp en bergvärmepump i stället och
Hus i Siporex bostadsyta 144. Tot yta ca 170. Arimax 35. Bulkförråd ca 10 kubik för pellets. Acctankar på 1500 + soltank 750 . 72 intelliheat rör. 2 tons spis mitt i vardagsrum och en luftvärmepump panasonic ??12 nordic
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

En vedpanna i tvättstugan är ingen bra ide.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Göran.W
Prima virke

Inlägg av Göran.W »

Rök är inget större problem men ask dammet när man askar ur kan virvla iväg rätt långt.
Du kommer garanterat bli ovän med din fru om du sätter en ved panna i tvätt stugan
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda ved pannor rätt"
Hosseal
Späd planta

Hjälp

Inlägg av Hosseal »

Tack för svaren. Nu har jag bestämt mig att installera pannan i befintligt pannrum och komplettera med pelletsbrännare som jag redan har.

Jag har noll erfarenhet av att elda med ved. Jag har mycket svårt att välja rätt panna. Jag har ett 2-vån hus plus vind o källare. Första och andra vån är på drygt 250 kvm, källare 120 kvm med tvättstuga på 10 kvm, ett sovrum i vinden på 6 kvm.

Jag vill räkna med runt 300 kvm ifall vill jag i framtiden fixa vinden. Jag har gått om plats i källaren för ack.tank.

Vilken typ/storlek av vedpanna ska jag välja. Atmos/Orlan/Maga/annat...

Hjälp
joeri91942
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av joeri91942 »

Istället för att fråga vilken panna du ska ha bör du räkna bakifrån hur mycket värme du behöver lagra och därifrån se vilken storlek på panna du behöver

Låt oss ta ett exempel, jag antar att du inte har nån koll på hur mycket energi ditt hus drar per nu idag?

Själv så hängde jag in pelletsbrännaren igår och har haft lite koll koll på igår kväll och i morse, vid 30%-35% inmatad effekt (maxeffekt 24kW) så höll den panntempen stabil, alltså behöver mitt hus ca 8kW kontinuerligt inmatad effekt vid minus 20.

Utan några siffror så låt oss räkna på ett hus som behöver... säg 16kW för att hålla värmen vid tokkallt och du vill även då bara elda en gång per dygn.

16kW i 24 timmar blir ett behov av 384kWh, du ju eldar under en del av den tiden så du behöver bara lagra 300kWh vilket motsvarar uppvärmning från acktankar under ca 19 timmar. Detta innebär att pannan måste brinna i 5 timmar för att ladda tankarna och den ska samtidigt värma huset.

300kWh med ett temp-delta på 50 grader kräver 5 kubik tank. 5 kubik acktank kräver 500 liter expansionskärl på vinden eller 1 kubik slutet expansionskärl i källaren, även det nåt att tänka på

5000 liter vatten att värma, om du inte vill lägga in mer ved hela tiden, kräver runt 280 liter vedutrymme....

Låt oss då se hur stor pannan du måste ha, du ska lagra 300kWh plus att du ska mata ut 5*16kWh under tiden (de 384kWh vi fick från början). 384kWh på 5 timmar kräver en panna som kan ge 80kW!!!

Så, om du har ett hus som behöver 16kW vid tokkallt & du vill bara elda en gång då behöver du en panna som
- tar 280 liter ved
- har en märkeffekt på 80kW

Andra förutsättningar ger förstås andra resultat.... Vad har du för uppvärmning idag? Kan du se hur mycket energi som går åt?

/Jörgen

PS. Med reservation för felräkning/feltänk... det är tidigt på morgonen :D
Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Jag kan nog instämma på storlekarna, detta kommer att ge dig ett grymt smidigt system. Jag skulle nog ändå vilja säga att du ska lägga dig emellan minst 60 och upp till 80kW på pannan och definitivt 5m³ eller mer på tanken.
Jag ligger själv inte så långt ifrån storleken på ditt hus och dessa storlekar hade varit mitt val idag om jag hade fått välja.

Sen ett tips: Lägg in vart du bor och lite info om hus, panna och annat i din profil. Det blir lättare för alla att ge bra rekommendationer då. Det kan skilja väldigt bara genom att bo i Malmö eller Kiruna t.ex. Tittar man på medeltemp vinterhalvåret på dessa 2 orter så skiljer det en hel del.

(malmö +3,3°C)(Kiruna -7,5°C)
Medeltemp från oktober t.o.m. nu.

(malmö-15,3°C)(Kiruna-30,7°C)
Minimumtemp under samma period.

Du hajjar poängen.
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Re: Hjälp

Hosseal skrev:
Vilken typ/storlek av vedpanna ska jag välja. Atmos/Orlan/Maga/annat...

Hjälp
Om jag hade varit du skulle jag tagit en panna med sugande fläkt.Det blir mindre inrykning då.Atmos har sugande fläkt inte dom andra.
Atmosen saknar oxå regulator vilket inte behövs när du eldar mot en stor ack.
http://www.kotly.com/ har bra priser på atmos.
Det finns andra fina pannor oxå
Ex GASELLE QUICK-UP 70kw eller Baxi Solo innova 50kw
Jøtul I 520 FL
Hosseal
Späd planta

Ni är underbara

Inlägg av Hosseal »

Ni är underbara människor. Jag får verkligen stöd o hjälp från era svar. Själv har jag aldrid kunnat komma fram till beräkningar ni gjorde. Jag har nu fixat min profil.

http://www.kotly.com/ har riktiga bra priser. Jag förstår att det kommer frakt också. Finns någn eller några som har handlat därifrån?

Tycker ni att det räcker med en sådan: http://kotly.com/index.php?cPath=27_108

Wood gasifying boiler ATMOS DC 70S (with a pressure ventilator)

Eller måste jag har en sådan:

Wood gasifying boiler ATMOS DC 75SE

Vet ni vad skillnader är mellan S och SE?
Bor i Säter/Dalarna, Hus från 30, plan 1 (125m2)+ plan 2 (125m2) + vind (125m2) + källare (125m2), timmerstomme, halvbra isolering, 13m skorsten, CTC, Pellets brännare IWABO 20 KW, bara 1 * 500L acktank, El patron 6+9 KW. Vill elda med ved
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Vet ej skillnaden på dessa pannor.
Efterssom du bor i säter skulle jag rekomendera dig att ringa vedsol i Långshyttan.Dom har bra priser på acktankar och säljer fina pannor.
Jøtul I 520 FL
Hosseal
Späd planta

Inlägg av Hosseal »

Jag kunde hitta tre stora vedpannor

Gaselle Quick Up 70 kW http://www.vedsol.com/
De i Långshyttan har en panna som heter Gaselle Quick Up 70 kW med Vedvolym 197 liter, räcker denna för mitt hus mht Jörgens beräkningar som är 280 liter ved

MAGA Turbo 80kw
Det finns Maga med 80kw och 350 L Vedmagasin
http://www.baggardsangen.se/Maga_vedpanna.html

Atmos 75 DC SF med 360 liter ved.
http://www.billigtvvs.se/?pid=1&prodid=4270

Vad är egentligen skillnader mellan Atmos o MAGA?
Bor i Säter/Dalarna, Hus från 30, plan 1 (125m2)+ plan 2 (125m2) + vind (125m2) + källare (125m2), timmerstomme, halvbra isolering, 13m skorsten, CTC, Pellets brännare IWABO 20 KW, bara 1 * 500L acktank, El patron 6+9 KW. Vill elda med ved
Matab
Lärjunge!

Inlägg av Matab »

Skillnaden är att Atmos har sugfläkt o Maga har tryckande.sugande fläkt är bra om man tänkt elda på sommarn när draget är som sämst,typ mindre inryk.Sen skiljer det nån procent i vgrad iallafall på pappret oxå.
Viadrus V10 laddomat 21 3000 ack ,20m kulvert CJB inomhus shuntar från acken.Värmer 165m2 +40m2 radiatorer+golvvärme.
Wodda
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Wodda »

Min rankordning är som följer:
1)Atmos (max 360kWh/ilägg = perfekt) (bra teknik och gott renome´)
2)Gaselle (max 197kWh/ilägg = helt ok)(dock diffus och dålig info om pannan)
.
.
.
.
3)Maga (lite väl enkel teknik idag)(max350kWh/ilägg = perfekt)

När man sen är uppe på den här storleken på panna så rekommenderar jag dig att installera ett återvinningskoppel.
http://www.termoventiler.se/upload/doku ... vkop_w.pdf

Not: Jag har här antagit att i praktiken så levererar 1 liter ved 1kWh som ett genomsnitt om den ligger runt 18-30% fukthalt(= normalt torkad ved).
207 + 96m2 träkåk + 70m2 källare. Orlan 40kW, 5*750lAck(varav 1st tekniktank), UVR 1611 loggar 11st tempmätare, Schiedel IsokernØ200 6,5m, KWZ150,laddomat 21 87°.25m³ stpl Ved/år
14m²Vakuumrör(16m²bygg yta) matad via Maxitherm 35m 2x22 kopparkulvert.
kricken_
Stor entusiast!

Inlägg av kricken_ »

För att trassla till det med ännu flera val så bidrar jag med min nya favorit.
http://www.viadrus.cz/web/structure/80. ... mKey=en_13

Dock är den så ny att dom inte hade fått in prislistan på den än hos svenska återförsäljaren (lindquist heating) när jag talade med dom i tisdags.

Men lite info om pannan.

Effekt från 30 till 100kw.
Ved utrymme från 99 till 255liter.
Sugande fläkt.
Hög verkningsgrad 90%
Lite vatten i pannan 52.9 till 117.2 liter

Ved utrymme i plåt resten i gjutjärn.
Viadrus V7D, 2x750l acktankar, Laddomat21, Tryckexpansion, Shuntautomatik (danfoss).
Skriv svar