Istället för att fråga vilken panna du ska ha bör du räkna bakifrån hur mycket värme du behöver lagra och därifrån se vilken storlek på panna du behöver
Låt oss ta ett exempel, jag antar att du inte har nån koll på hur mycket energi ditt hus drar per nu idag?
Själv så hängde jag in pelletsbrännaren igår och har haft lite koll koll på igår kväll och i morse, vid 30%-35% inmatad effekt (maxeffekt 24kW) så höll den panntempen stabil, alltså behöver mitt hus ca 8kW kontinuerligt inmatad effekt vid minus 20.
Utan några siffror så låt oss räkna på ett hus som behöver... säg 16kW för att hålla värmen vid tokkallt och du vill även då bara elda en gång per dygn.
16kW i 24 timmar blir ett behov av 384kWh, du ju eldar under en del av den tiden så du behöver bara lagra 300kWh vilket motsvarar uppvärmning från acktankar under ca 19 timmar. Detta innebär att pannan måste brinna i 5 timmar för att ladda tankarna och den ska samtidigt värma huset.
300kWh med ett temp-delta på 50 grader kräver 5 kubik tank. 5 kubik acktank kräver 500 liter expansionskärl på vinden eller 1 kubik slutet expansionskärl i källaren, även det nåt att tänka på
5000 liter vatten att värma, om du inte vill lägga in mer ved hela tiden, kräver runt 280 liter vedutrymme....
Låt oss då se hur stor pannan du måste ha, du ska lagra 300kWh plus att du ska mata ut 5*16kWh under tiden (de 384kWh vi fick från början). 384kWh på 5 timmar kräver en panna som kan ge 80kW!!!
Så, om du har ett hus som behöver 16kW vid tokkallt & du vill bara elda en gång då behöver du en panna som
- tar 280 liter ved
- har en märkeffekt på 80kW
Andra förutsättningar ger förstås andra resultat.... Vad har du för uppvärmning idag? Kan du se hur mycket energi som går åt?
/Jörgen
PS. Med reservation för felräkning/feltänk... det är tidigt på morgonen

Hus från 51, 1+1/2 plan med källare, 107m2, timmerstomme 5*8 tum med fiberskiva/panel, Vedolux 37, brännare Scotte, 2 * 750L acktank. Kompletterat med L/L på entreplan. Se länken i min profil