Spån i vida pellets

Skriv svar
Bartek
Späd planta

Spån i vida pellets

Inlägg av Bartek »

Ännu en tråd om spån i vida säckar.

Många skriver hur lite spån vida pelletsen har men jag upplever det tvärt om. Har iofs bara haft 2 pallar agrol och 4 pallar vida. Men jag upplevde att vida pelletsen hade mer spån kvar i säckarna.

Har detta någon betydelse?
Mattias M
Ungskog

Inlägg av Mattias M »

Körde själv fem pallar agrol till jan då jag började med Vida vilka (efter att ha förbrukta ca 1½ pall) innehöll oerhört mycket mer spån än Agrols (mer än dubbelt så mycket iaf)

Vet ej om det påverkar förbrukningen speciellt mycket dock...
Focus PE-20, Iwabo villa s1
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det skiljer sig nog väldigt mycket åt, beror nog mycket på anläggningen som fyller säckarna och hur säckarna hanteras så jag tror inte det har så mycket med namnet på säckarna att göra ut snarare vilken anläggning säckarna kommer ifrån.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Kommer inte alla Vida från samma ställe?
Trodde inte de hade flera fabriker.
mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Det låter som att ni fått inge-Vidare-pellets ;)

Fick min leverans i måndags och de såg bra ut (öppnade ett par säckar på varje pall). Det är klart att det var lite sågsån i vissa säckar men inte som när jag körde PSAB. Ska man säga något negativt så är säckarna lite tunna och går ibland sönder när man staplar om dem.

mvh
Janfire Flex-A
TMV Compact 900
60st Sfinx vakumrör
Användarens profilbild
kegu
Entusiast!

Inlägg av kegu »

Kan hålla med shakespeare, har ocksåråkat ut för dåliga säckar. Kanske inte så mkt tjockleken på själva säcken utan undermålig svetsning av förslutningen.
Vad det gäller spånet så tycker jag inte det är så farligt. Inte om man jämför med de pallar derome jag eldade, innan jag gick över till vida.
Smulades sönder hur lätt som helst...
CtC 265B -74 Ulma 2000 i oljedelen matad från Mafa mini
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

Hej!
Har nyligen gått in på ett parti Vida pellets och upplever att de är bättre än Agrol somjag körde innan. Inte mer spån och klart mindre sintring och mycket godare doft!
/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
stingray
Stor entusiast!

Inlägg av stingray »

Har också precis påbörjat ett parti vida.
Kört med laxå innan. Tycker att det verkar som om att vidan är mer finfördelad/mindre bitar än vad låxån var.
Har också reagerat på doften som är riktigt god på något sätt.. :D
Numera Bergvärme tidigare; Diom Topp från 1986. Pellx 20kw från -00 tidigare Ecotec A3.
Skriv svar