Hej på er!
Får in luft i systemet när tanken är avkyld
Inbillar mig att det är två små automatluftare (avluftningsventil LK 750) som är problemet. En sitter ovanför exp. kärlen och en sitter på returen på golvvärmefördelaren. När tanken är helt avkyld har jag ett tryck på ca.0.8. Är det så lågt att det skapas ett undertryck som suger in luft i systemet?
Jag märker att när laddpumpen börjar gå vid eldningen, skvalar bubblar det ordentligt Kan ju inte va så bra att trycka in luft i pannan. Radiator returen sitter mellan tank och laddpump.
Någon som vet ett enkelt sätt att få bukt på problemet?
Är det bättre att sätta dit manuella avluftare istället? Om det nu är det som är problemet.
Calmar V65, en 4m3 tank, vvc med förvärmning och toppslinga. Kulvert 30 m och lågtempsystem. Värmer 230m2. Styrning thermomatic Era 10
Det funkar alldrig med slutet system vid vedeldning,det bildas ångblåsor av hög vattentemperatur som blir kvar i systemet
Det hjälper ej med manuell luftning,eller större kärl
Caminos / Genius braskamin med täljsten Värmer en stor del av enplans villa på 102 m2
F D Roslagsbrännaren Easy-Tank, Panna Arimax 25
Hmm...
Du har en 4 kbm tank, hur stor är volymen på exp.kärlen?
Kräver en del flexibilitet av exp.kärlen samt att de har rätt förtryck, hur högt måste vattenpelaren vara för att högsta punkten i systemet överskrids (Översta radiatorn?)
Du har rätt när du gissar att automatluftarna släpper in luft, sker oftast då vatten-nivån i tanken sjunker= Expansionskärlen för små eller för stort förtryck?
har två slutna kärl på 200 liter. Alltså totalt 400 liter.
Har golvvärme på nedre plan och radiatorer på övervåninen. Ingen källare i huset. Pannan och acktanken står i en byggnad vid sidan om och ligger på ungefär samma höjd som bottenplanet huset. Skulle tro att det skiljer ca 4-5 meter från golv pannrum till översta elementet hus.
Calmar V65, en 4m3 tank, vvc med förvärmning och toppslinga. Kulvert 30 m och lågtempsystem. Värmer 230m2. Styrning thermomatic Era 10
Avluftaren vid exp kärlen sitter monterad på en avstängare (kulventil) , så den är ju bara att stänga. Avluftaren på returen vid fördelaren, där kan jag stänga både vid fördelaren och vid kulverten i pannrummet. Det blir alltså bara vattnet i kulverten som kan komma ut, och den är ju lägre så det borde inte bli så mycket.
Finns det inte någon typ av mutter man kan skruva på för att plugga avluftaren. Eller man kanske ska skuva bort avluftaren och sätta en liten avstängare före. Då har man ju kvar luftningsfunktionen om man vill.
Tänk på att luften komprimeras när trycket ökar och expanderar när det minskar. Det kan vara så att luften finns hela tiden men den bara märks när trycket sjunker till 0,8bar.
Om luft ska sugas in i systemet vid det trycket så måste det ske i en punkt 8m högre än tryckgivaren.
Ja, lite skumt verkar det vara. Kan säga att luften verkar samlas i och kring laddomaten, för det skvalar rejält när den drar igång. Jag brukar kunna få bort luften genom att stänga av laddomaten och lufta när pannan kommit upp i temp. Man hör då tydligt hur en "luftbubbla" åker upp och in till toppen av tanken.
Om jag eldar varje kväll och ej låter tanken kylas ner, så uppstår inte problemet.
Men hur länge kan det vara kvar luft i systemet? Det fylldes på i början av sommarn efter en del omkopplingar.
Har vid flertal tillfällen försökt lufta. Både uppe vid radiatorenrna och acktanken. Jag får dock inte ut någon luft längre.
har exakt samma problem som "pannrum", har en 2 kubiks tank med ett 200 liters kärl, är nog lite väl lite exp volym......
Har även 2 avluftare, en i tanken som jag satte in då jag byggde anläggningen och en som sitter på stigen på pannan, satte dit den i tron att det skulle hjälpa, det gjorde det men inte tillräckligt mycke.
har mitt kärl anslutet i botten på tanken kan ha 0.2-0.5 tomt system och 1.0-1.5 varmt