Roli skrev:Olle45 skrev:Hej alla med tjär problem här är lite tips i ämnet.
Typiskt är sambandet mellan bränsle luftblandning!
1 / Minska mängden pellets så mängden förbränningsluft räcker till = ökad förbrännings temperatur ingen pyreldning.
2/ bara öka luftmängden i förhållande till mängd pellets
3/ kan vara så att mängden pellets är förliten i förhållande till förbrännings ytan då blir förbrännings temperaturen för låg det ger också tjära = pyreldning
Viktigt att hålla koll på förbränningsvärdena vid varje ny leverans av pellets på grund av olika kvalite.
missat något?
MVH
Ruben
Åtgärd 1/ och 2/ går inte att göra något åt i en EcoTec A3:a från -97 eller där omkring i original utförande.
Vill man börja justera bränslemängden så får man byta chip i styrenheten. Luftmängden kan nog minskas (ej ökas) om man sätter ett spjäl på fläkten.
Åtgärd 3/ eftersom det är en brännare med underhållsglöd så blir det svårt att undvika "pyreldning".
Hur man håller koll på förbränningsvärde vid varje ny leverans är för mig en gåta. Vid bulkleverans så får iallafall inte jag några data om vad det är som de har blåst in annat än fabrikat. Och det säger inte mycket eftersom det förändras från dag till dag.......
Har själv från och till "tjär" bildning på väggarna i pannans förbränningsrum. I mitt fall har jag kopplat det till hur mycket brännaren går eller snarare hur ofta den går. Ju mer sällan dessto mer "svart beläggning" och mer pyreldning som följd.
Hej
Jag läser om ditt problem. och är säker på att fler har samma problem.
Här är ren tjära problemet, läser också att din brännare inte är så lätt att ljustera blandningen mellan mängden pellets och förbränningsluft,
I ditt fall för att lösa tjärproblemet har du nog ingen annan hjälp än kontakta någon som kan trimma in din brännare.
Vist är det bra med fabriks inställdavärden men här är problem att pellets kvaliten varierar, olika träslag väger olika, men värme värdet är nära samma per kilo räknat, som exempel Gran är lättare än Björk / m³
Jag håller med dej att det är inte enkelt att hålla koll på pellets kvaliten!
Så här ser jag fram emot någon typ lamda givare som kan ljustera
brännaren efter typ och mängd pellets som skall eldas.
Pyreldning med för liten luftmängd i förhållande till glödhärden = förlågtemeratur = oförbrända tyngre bränbara ämnen,
Har lite funderingar hur man skulle kunna få pellets i en mindre trängre förbrännings zon vid underhållsfyr, min tanke är att kunna hålla en högre förbrännings temperatur som bör vara i temeratur området ca 850°C
för att ha en ren förbränning i underhållsfyren.
Själv vet jag inte om de pelletsbrännare som har tändning med glödstift eller hetluft har samma problem med tjära ?? vid låg last ??
Själv har jag inte börjat att elda pellets än, men jag har köpt en KMP 21
för någon stans skall man ju börja testa pellets,
När jag börjar elda pellets beror lite på när dygnstemperaturen går under -10 till -15°C när temperaturen är över får luftvärmepumpen gå.
Denna kombination är bra än så länge elen inte är dyrare.
Så har jag hört att en ny bilmotor är på gång surrar lite rykten om
en motor som kanske klarar etanol, bensin, Disel,
Med lamda sond som håller koll på vad som avgaserna innehåller och trimmar in bränsle o luftblandningen Hört namnet på motorn " DISOTTO"
MVH
Ruben