Beläggningar/tjära i rökgaskanalen

Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Beläggningar/tjära i rökgaskanalen

Inlägg av jerjo »

Jag hade besök av sotaren idag för den sedvanliga höstsotningen.

Han hade mycket funderingar över de beläggningar som nu finns i den horisontella rökgaskanalen som förbinder pannan med skorstenen och jag måste hålla med honom - dessa beläggningar har ej funnits tidigare.

Förut har det bara varit lösa beläggningar som enkelt kunnat skrapas bort medan de nu är hårda "som sten".

Sotaren undrade om jag bytt pellets, och visst, det har jag gjort men jag har bara eldat den nya pelletsen i en månad och dessa beläggningar har funnits mycket längre.

Är det någon av forumets läsare som har några idéer om vad det kan bero på och vad att göra?

Bild
Bild in i det horisontella röret

Bild
Jerjo

Lärjunge!

Inlägg av lennart wiklund »

Ser ju för faskiken ut som smält glas.
Måntro om det är en skröna att vissa pelletstillverkare blandar i sand??
Efter att se detta kan man ju börja fundera.....
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Blixten på kameran gör säkert att det glänser lite extra men samtidigt så måste ju ytan vara relativt blank eftersom den reflekterar ljuset - det duger ju inte med vanlig sotbeläggning.

Jag har haft funderingar på om det skulle brännas bort om jag tar bort bafflarna i pannan och på så sätt ökar utgående temperatur.
Jerjo

Entusiast!

Inlägg av ak »

Inte för att jag kan besvara frågan, men jag får likadan beläggning på vissa ställen, framförallt i motdragsluckan som hos mig sitter i början av det horisontella röret. Det syns liknande beläggningar på delar av brännaren. Jag kan inte påstå att det påverkat funktionen för min del, och sotare och brandskyddsinspektörer har inte sagt något, men man undrar ju varför det blir så?

Jag har aldirg kört annat än Agrol pellets (inte för att jag inbillar mig att de är bäst, de är bara enklast att få tag på för min del).
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Tror att det är dålig förbränning, kolla Olle 45:s svar.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7011
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
ak
Entusiast!

Inlägg av ak »

Kanske. Brännaren är ju vederbörligen injusterad efter konstens alla regler med samma pellets som jag kör idag, men det är nåt år sedan och saker kanske ändrar sig med tiden. Av lågans färg att döma borde förbränningen vara OK, men det kan kanske vara läge att mosa på med mer luft ändå? Värt ett försök, i alla händelser.
/Andreas

Värmer totalt 140 måttligt isolerade kvm (1 plan + oisolerad källare) med:
EcoTec BioLine 20 -06
Parca 200B -68
ThermOmatic CBJ shuntautomatik
Hemspikat bulkförråd på ~6 m3, halvt nedgrävt i trädgården
bridge
Ungskog

Inlägg av bridge »

Det verkar var fet blandning, vilken färg är sotet inne i pannan? den borde vara grå, men jag gissar att du har svart sot. Öka luften och kolla om färgen förändras. Att ta bort bafflarna kan nog hjälpa att få bort tjäran, tar troligen någon vecka innan allt är borta.
Aquator 310 med KMP PX21 i oljeluckan
Per Albin hus, 1947 med 35mm isolering, 70m2
5500kWh el, 25000kWh tillförd effekt för vv och uppvärmning
LO
Entusiast!

Inlägg av LO »

jerjo, jag har exakt samma "fenomen" i min anläggning.
Som du ser i min profil, har vi likvärdiga anläggningar, om än min är nyare. Även jag har horisontell rökgaskanal.

Jag tror:
Visst är det som du skriver i rubriken " Beläggningar/tjära i rökgaskanalen". Tjära är säkerligen vad det är. Vi har ju båda en pelletsbrännare med underhållsglöd. Vi har alltså en "pyreld" under långa tider, framförallt på senvår/sommar/höst. Denna underhållsfyr i brännaren är förståligt nog inte speciellt effektiv och tyvärr genererar detta i en hel del tjärbeläggning. Jag har haft liknande beläggning även inne i pannan. Om du ger dig till tåls till januari, då brännaren fått arbeta ordentligt, ska du se att beläggningen du har i rökgången kommer att flagna/lossna i stora bitar, som du då enkelt kan ta ut. Allt blir rent igen.

Jag eldar med min anläggning året runt och under sommarmånaderna bygger det på ganska mycket med denna hårda tjärbeläggning. Brännaren går ju endast ordentligt ett par gånger på dygnet eller då jag använder varmvatten, annars går brännaren bara 2 minuter varje timme, för att hålla glöden "vid liv". Sen kan det nog vara så att pelletsen har viss betydelse. Jag tycker, att jag fått mindre tjärbeläggning sedan jag började elda med Vestmarka pelletsen (den bruna), men som sagt, detta är vad jag "tycker", jag har inget belägg för att det är så.

Vill du skynda på att få bort beläggningen, kan du följa bridge´s råd att ta bort bafflarna. Rökgastempen blir då betydligt högre och detta kommer att "bränna bort" tjärbeläggningen, men samtidigt "eldar du för kråkorna".
Panna, Focus PE20,
EcoTec A3, årsm -04.
Mafa mini förråd, med förhöjning.
Sedan 1 okt 2012, Neova-pellets.
Användarens profilbild
jerjo
Lärjunge!

Inlägg av jerjo »

Jo, jag är också inne på att det är underhållsfyren som hjälper till att skapa beläggningarna men det lustiga är att det har bildats just nu.
Jag har kört med pannan året runt sedan 2001 och det är nu, kanske sedan ett knappt år tillbaka, som jag sett dessa tjärbeläggningar.

Det bästa är nog att avvakta och se om de bränns bort nu under den kallare årstiden, alltså vänta till våren och se hur det ser ut då.
Jerjo

Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

jerjo skrev:Jo, jag är också inne på att det är underhållsfyren som hjälper till att skapa beläggningarna men det lustiga är att det har bildats just nu.
Jag har kört med pannan året runt sedan 2001 och det är nu, kanske sedan ett knappt år tillbaka, som jag sett dessa tjärbeläggningar.

Det bästa är nog att avvakta och se om de bränns bort nu under den kallare årstiden, alltså vänta till våren och se hur det ser ut då.
Hej alla med tjär problem här är lite tips i ämnet.
Typiskt är sambandet mellan bränsle luftblandning!

1 / Minska mängden pellets så mängden förbränningsluft räcker till = ökad förbrännings temperatur ingen pyreldning.

2/ bara öka luftmängden i förhållande till mängd pellets

3/ kan vara så att mängden pellets är förliten i förhållande till förbrännings ytan då blir förbrännings temperaturen för låg det ger också tjära = pyreldning

Viktigt att hålla koll på förbränningsvärdena vid varje ny leverans av pellets på grund av olika kvalite.

missat något?

MVH
Ruben
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

LO skrev:jerjo, jag har exakt samma "fenomen" i min anläggning.
Som du ser i min profil, har vi likvärdiga anläggningar, om än min är nyare. Även jag har horisontell rökgaskanal.

Jag tror:
Visst är det som du skriver i rubriken " Beläggningar/tjära i rökgaskanalen". Tjära är säkerligen vad det är. Vi har ju båda en pelletsbrännare med underhållsglöd. Vi har alltså en "pyreld" under långa tider, framförallt på senvår/sommar/höst. Denna underhållsfyr i brännaren är förståligt nog inte speciellt effektiv och tyvärr genererar detta i en hel del tjärbeläggning. Jag har haft liknande beläggning även inne i pannan. Om du ger dig till tåls till januari, då brännaren fått arbeta ordentligt, ska du se att beläggningen du har i rökgången kommer att flagna/lossna i stora bitar, som du då enkelt kan ta ut. Allt blir rent igen.

Jag eldar med min anläggning året runt och under sommarmånaderna bygger det på ganska mycket med denna hårda tjärbeläggning. Brännaren går ju endast ordentligt ett par gånger på dygnet eller då jag använder varmvatten, annars går brännaren bara 2 minuter varje timme, för att hålla glöden "vid liv". Sen kan det nog vara så att pelletsen har viss betydelse. Jag tycker, att jag fått mindre tjärbeläggning sedan jag började elda med Vestmarka pelletsen (den bruna), men som sagt, detta är vad jag "tycker", jag har inget belägg för att det är så.

Vill du skynda på att få bort beläggningen, kan du följa bridge´s råd att ta bort bafflarna. Rökgastempen blir då betydligt högre och detta kommer att "bränna bort" tjärbeläggningen, men samtidigt "eldar du för kråkorna".
Hej
Tjärans problem börjar vid för dålig förbränning !
Bafelplåtar ökar pannans upptagnings förmåga av förbränningens värme
Antar att bafelplåtar i pannan inte påverkar tjärans uppkomst.
enda tänkbara här är att bafelplåt stryper rögasvägarna och hindrar brännarens förbränningsluft.

MVH
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den sön 04 nov, 2007 18:47, redigerad totalt 1 gånger.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

lennart wiklund skrev:Ser ju för faskiken ut som smält glas.
Måntro om det är en skröna att vissa pelletstillverkare blandar i sand??
Efter att se detta kan man ju börja fundera.....
Hej
Fenomenet som ser ut som smält sand / glas
Jag känner väl till detta problem.
det är ett naturligt fenomen med trä som tar upp ämnen som smälter
i hög temperatur och sedan ser ut som glas eller smält sand.
Här vet jag inte den exakta åtgärden för att undvika detta problem.
Kanske mindre mängd förbränningsluft är lösningen??
Mindre mängd förbränningsluft = ger en temeratursänkning och kommer
under dessa ämnens smält temperatur.

MVH
Ruben
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Sand kondenserar inte i rökröret heller!

Om det bildas sinterskit i brännkoppen kan det vara olika mineraler som finns i pelletsen men då är det i brännkoppen!

Denna beläggning som det finns bild på är tjära och det har med lågtemperaturförbränning att göra, antingen mycket pyreldning (UH) eller för fet blandning eller en kombination därav.

Lösningen är inte att bränna rent det vid att ta baffel ut, det flyttar bara problemet högre upp i skorstenen, man ska minska bränslet och/eller öka luften och sluta med pyreldningen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Olle45 skrev:Hej alla med tjär problem här är lite tips i ämnet.

1 / Minska mängden pellets så mängden förbränningsluft räcker till = ökad förbrännings temperatur ingen pyreldning.

3/ kan vara så att mängden pellets är förliten i förhållande till förbrännings ytan då blir förbrännings temperaturen för låg det ger också tjära = pyreldning

Viktigt att hålla koll på förbränningsvärdena vid varje ny leverans av pellets på grund av olika kvalite.

missat något?

MVH
Ruben
Åtgärd 1/ och 2/ går inte att göra något åt i en EcoTec A3:a från -97 eller där omkring i original utförande.

Vill man börja justera bränslemängden så får man byta chip i styrenheten. Luftmängden kan nog minskas (ej ökas) om man sätter ett spjäl på fläkten.

Åtgärd 3/ eftersom det är en brännare med underhållsglöd så blir det svårt att undvika "pyreldning".

Hur man håller koll på förbränningsvärde vid varje ny leverans är för mig en gåta. Vid bulkleverans så får iallafall inte jag några data om vad det är som de har blåst in annat än fabrikat. Och det säger inte mycket eftersom det förändras från dag till dag.......

Har själv från och till "tjär" bildning på väggarna i pannans förbränningsrum. I mitt fall har jag kopplat det till hur mycket brännaren går eller snarare hur ofta den går. Ju mer sällan dessto mer "svart beläggning" och mer pyreldning som följd.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Roli skrev:
Olle45 skrev:Hej alla med tjär problem här är lite tips i ämnet.

missat något?

MVH
Ruben
Åtgärd 1/ och 2/ går inte att göra något åt i en EcoTec A3:a från -97 eller där omkring i original utförande.

Vill man börja justera bränslemängden så får man byta chip i styrenheten. Luftmängden kan nog minskas (ej ökas) om man sätter ett spjäl på fläkten.

Åtgärd 3/ eftersom det är en brännare med underhållsglöd så blir det svårt att undvika "pyreldning".

Hur man håller koll på förbränningsvärde vid varje ny leverans är för mig en gåta. Vid bulkleverans så får iallafall inte jag några data om vad det är som de har blåst in annat än fabrikat. Och det säger inte mycket eftersom det förändras från dag till dag.......

Har själv från och till "tjär" bildning på väggarna i pannans förbränningsrum. I mitt fall har jag kopplat det till hur mycket brännaren går eller snarare hur ofta den går. Ju mer sällan dessto mer "svart beläggning" och mer pyreldning som följd.
Hej
Jag läser om ditt problem. och är säker på att fler har samma problem.
Här är ren tjära problemet, läser också att din brännare inte är så lätt att ljustera blandningen mellan mängden pellets och förbränningsluft,

I ditt fall för att lösa tjärproblemet har du nog ingen annan hjälp än kontakta någon som kan trimma in din brännare.

Vist är det bra med fabriks inställdavärden men här är problem att pellets kvaliten varierar, olika träslag väger olika, men värme värdet är nära samma per kilo räknat, som exempel Gran är lättare än Björk / m³

Jag håller med dej att det är inte enkelt att hålla koll på pellets kvaliten!
Så här ser jag fram emot någon typ lamda givare som kan ljustera
brännaren efter typ och mängd pellets som skall eldas.

Pyreldning med för liten luftmängd i förhållande till glödhärden = förlågtemeratur = oförbrända tyngre bränbara ämnen,

Har lite funderingar hur man skulle kunna få pellets i en mindre trängre förbrännings zon vid underhållsfyr, min tanke är att kunna hålla en högre förbrännings temperatur som bör vara i temeratur området ca 850°C
för att ha en ren förbränning i underhållsfyren.

Själv vet jag inte om de pelletsbrännare som har tändning med glödstift eller hetluft har samma problem med tjära ?? vid låg last ??

Själv har jag inte börjat att elda pellets än, men jag har köpt en KMP 21
för någon stans skall man ju börja testa pellets,
När jag börjar elda pellets beror lite på när dygnstemperaturen går under -10 till -15°C när temperaturen är över får luftvärmepumpen gå.
Denna kombination är bra än så länge elen inte är dyrare.

Så har jag hört att en ny bilmotor är på gång surrar lite rykten om
en motor som kanske klarar etanol, bensin, Disel,
Med lamda sond som håller koll på vad som avgaserna innehåller och trimmar in bränsle o luftblandningen Hört namnet på motorn " DISOTTO"

MVH
Ruben
Skriv svar