80mm insatsrör, funkar det?

Skriv svar
skruven2006
Prima virke

80mm insatsrör, funkar det?

Inlägg av skruven2006 »

Nångång måste det bli ett första inlägg ;)

Nåja, förutsättningarna är följande:
Nyinflyttade i ett 1-plans hus på 70m2, en källare på 70m2 (varav ca 50m2 skall värmas upp)
CTC1100 fam.25 panna
Ut med oljebrännaren
In med en pelletsbrännare (står mellan px21 och Viking Bio)
Mellan 7-8m skorsten, troligtvis närmre 8 än 7m
80 mm insatsrör, ett s.k. Beo Flex-Tube

Kruxet är att sotaren ogillar att det endast är 80mm rör, han vill ha minst 100mm.
Värmebaronen säger att det skulle nog kanske funka med 80mm, men de garanterar bara om det är >100mm.

Så... Vad tror ni? Finns det någon med ungefär samma förutsättningar?
Hur kan man räkna på hur rökgaserna stiger i röret (formel någon??)?

Är ju sugen på att beställa brännare pronto, men vill inte åka på något oförutsett....

//D
Nilsson
Ungskog

Inlägg av Nilsson »

Jag har en ctc1100 35kW, Eurofire brännare från -01 (tidig baxi) och en "insatslang" på 90mm och 10m lång varav 2m liggande direkt efter pannan. Detta fungerar alldeles utmärkt. Inga driftstopp pga rökkanalen. Pannan fungerar bra ihop med brännaren som oxå fungerar bra, askutrymmet räcker till tycker jag, uraskning med 1-2 veckors intervall under eldningssäsongen. Som brännarval skulle jag rekommendera viking bio eller eurofire/baxi.
Ctc 1100, Eurofire -01, 1000l ack, 90 st vacuumrör heatpipe Sfinx Solar
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

du kan ju alltid skaffa dig en rökgasfläkt blir ju lite dyrare så men då borde det funka tycker jag
om jag har fel hoppas jag nån rättar mig
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

Nilsson skrev:Jag har en ctc1100 35kW, Eurofire brännare från -01 (tidig baxi) och en "insatslang" på 90mm och 10m lång varav 2m liggande direkt efter pannan. Detta fungerar alldeles utmärkt. Inga driftstopp pga rökkanalen. Pannan fungerar bra ihop med brännaren som oxå fungerar bra, askutrymmet räcker till tycker jag, uraskning med 1-2 veckors intervall under eldningssäsongen. Som brännarval skulle jag rekommendera viking bio eller eurofire/baxi.
Har det inte oxå att göra med vilken effekt brännaren utvecklar? Har för mig att en säljare sa "max 9kw på 90-rör". Kör du 35kw eller är det bara beteckningen på brännaren?
skruven2006
Prima virke

Inlägg av skruven2006 »

Jag gissar att mitt behov ligger runt 10-13kw, så hur räknar man då fram dimensionen på röret? Alltså finns det någon tumregel?

Ni med erfarenhet, kan ni ge mig lite råd om varför jag bör välja den ena brännaren framför den andra? Bortsett från prislappen (skiljer 4 papp) så borde det ju finnas en del för-/nackdelar.
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

skruven2006 skrev:Jag gissar att mitt behov ligger runt 10-13kw, så hur räknar man då fram dimensionen på röret? Alltså finns det någon tumregel?

Ni med erfarenhet, kan ni ge mig lite råd om varför jag bör välja den ena brännaren framför den andra? Bortsett från prislappen (skiljer 4 papp) så borde det ju finnas en del för-/nackdelar.
Jag installerade en Viking Bio för 2 veckor sedan och kan bara tala för den, men jag är väldigt nöjd och till priset av 15.860:- inkl. moms och 1.5m skruv var det klart prisvärt. För min del stod det mellan en roslagsbrännare och Viking Bio, men Viking Bio fanns som lagervara och roslagsbrännaren hade 6 veckors leveranstid så det avgjorde saken för min del.

Jag köpte min här.

Fri frakt över 12000:-

Allt jag behövde fanns med förutom isolering att sätta innanför luckan. Som förråd köpte jag ett urtvättat "oljefat" för 40:-.

Totalkostnad: 15900:- inkl moms men jag har sedan dess kompleterat med en motdragslucka för 763:- inkl moms och frakt.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
skruven2006
Prima virke

Inlägg av skruven2006 »

:evil: Jeez! 16 papp???
Har fått offert på 30 papp för en Viking Bio, 1.5m skruv, 300 l förråd samt installation.
Installerade du själv? Hur svårt är det?
Vad behöver jag som inte är rörkrökare veta/kunna för att montera en brännare?
Vad gäller ur försäkrings- och garantisynpunkt?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: 80mm insatsrör, funkar det?

Inlägg av André »

skruven2006 skrev:
Kruxet är att sotaren ogillar att det endast är 80mm rör, han vill ha minst 100mm.
Värmebaronen säger att det skulle nog kanske funka med 80mm, men de garanterar bara om det är >100mm.

Är ju sugen på att beställa brännare pronto, men vill inte åka på något oförutsett....

//D
Du kan ju iof mäta draget nu så vet du ju om det är tillräckligt för det är då det är varmt ute du får problem, Troligen inga problem om det är -15/20° ute..

Men som nämdes tidigare så är det bara att installera en rökgasfläkt om draget är för dåligt så funkar det med din pipa.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
skruven2006
Prima virke

Inlägg av skruven2006 »

André skrev: Du kan ju iof mäta draget nu så vet du ju om det är tillräckligt för det är då det är varmt ute du får problem, Troligen inga problem om det är -15/20° ute..
Njaaa.... dels är det halv storm ute, så att få upp mig på taket = glöm det.
Och dels så eldar jag inte alls i pannan, jag kör på el.
Å andra sidan hur ska jag mäta draget menar du? Är ju novis :roll:
Senast redigerad av skruven2006 den fre 27 okt, 2006 13:40, redigerad totalt 1 gånger.
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

skruven2006 skrev::evil: Jeez! 16 papp???
Har fått offert på 30 papp för en Viking Bio, 1.5m skruv, 300 l förråd samt installation.
Installerade du själv? Hur svårt är det?

14papp för en instalation av en enkel brännare??? låter eller snarare är rena rånet, ta och hör med ngon annan firma direkt..

jag betalade ca 1000kr för min instalation visserligen rosslagsbrännaren då, kan säga att jag kunde gjort instalationen själv för det var inte avancerat, men då det var vinter ute ville jag inte riskera ett stopp på ett dygn bara för att spara 1000kr=)
instalationen tog ca 3h

Då är visserligen inte brännaren inkörd med instrument men får säga att det är nog en onödig sak om man instalerar en enklare brännare samt att man ska väl ställa in den för varje ny leverans pellets då när det var så olika kvalite ett tag=/
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

skruven2006 skrev:
André skrev: Du kan ju iof mäta draget nu så vet du ju om det är tillräckligt för det är då det är varmt ute du får problem, Troligen inga problem om det är -15/20° ute..
Njaaa.... dels är det halv storm ute, så att få upp mig på taket = glöm det.
Och dels så eldar jag inte alls i pannan, jag kör på el.
Å andra sidan hur ska jag mäta draget menar du? Är ju novis :roll:
Draget mäter du nere i pannrumet med en dragmätare o en sådan borde sotaren ha.. Men är draget för dåligt så löser du det ändå med en rökgasfläkt så du kan ju köpa brännaren nu o funkar det inte köpa en rökgasfläkt senare..

Jag skulle inte heller vilja gå upp på taket idag.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Inlägg av Krister »

skruven2006 skrev::evil: Jeez! 16 papp???
Jag fick en uppgift på runt 27000:- för installerat och klart. Hade jag valt ett Mafa 300l förråd hade jag hamnat på ca: 18000:- så det innebär ju att installationen skulle ha kostat 9000:- Nu tänke jag iofs ta hit en installatör för injustering och det lär väl kosta runt tusenlappen så förtjänsten är väl ca: 8000 på att göra installationen själv i mitt fall.
Installerade du själv?
Jag hade hjälp av en kompis som är van att arbeta med plåt och dylikt.
Hur svårt är det?
Den svåraste var helt klart monteringen av brännaren i plåten som oljebrännaren satt i tidigare. Vikingen behöver ett större hål än den gamla oljebrännaren så det blev lite jobb med håltagning i gamla plåten.

Sedan är det viktigt att isolera på insidan av luckan/plåten och här hade jag tur att kompisen jobbar inom industrin och kunde tigga åt sig en bit isolering som tål höga temperaturer.
Du behöver veta hur du skall koppla in den elektriskt eller ta hjälp av lämplig bekant. Mycket viktigt är att brännaren skall ha en fas hela tiden som föregås av ett överhettningsskydd samt en fas som styrs av panntermostaten. Det skall vara samma fas på dessa två, men den ena går bara via överhettningskyddet och den andra går först över överhettningsskyddet och sedan via pannetermostaten.
(Detta framgår tydligt i manualen)

Sedan är det vikigt med bra isolering av luckan/plåten eftersom Vikingen har elektronik i brännaren och värme + elektronik är inte en bra kombination.

I övrigt så var det ganska enkelt. För justering behövs dock rökgasanalysverktyg men man skall köra några veckor innan man justerar så det kan man göra i efterhand.
Inte den blekaste, men jag har ser inget i manualen om att garantin skulle påverkas, det följde dock med en lapp där det står att brännaren alltid skall ha fas för att garantin skall gälla. Kopplar man allt via panntermostaten så blir ju brännaren strömlös istället för att köra den vanliga avsvalningsfasen och det leder tillslut till haveri.

Jag förutsätter att sotaren skriker rätt ut om han tycker att något är gjort på fel sätt och jag tänkte ta dit en bekant som är elektriker som får kika på elkopplingarna. I manualen står det att man skall vara behörig eller göra jobbet under överseende från någon som är behörig.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Nilsson
Ungskog

Inlägg av Nilsson »

Förtydligande PANNAN är på totalt 35kW, 20 olja och 15 el. Brännaren är på max 20kWoch inställd på ca 15kW.
Ctc 1100, Eurofire -01, 1000l ack, 90 st vacuumrör heatpipe Sfinx Solar
Skriv svar