skruven2006 skrev:
Jeez! 16 papp???
Har fått offert på 30 papp för en Viking Bio, 1.5m skruv, 300 l förråd samt installation.
Jag fick en uppgift på runt 27000:- för installerat och klart. Hade jag valt ett Mafa 300l förråd hade jag hamnat på ca: 18000:- så det innebär ju att installationen skulle ha kostat 9000:- Nu tänke jag iofs ta hit en installatör för injustering och det lär väl kosta runt tusenlappen så förtjänsten är väl ca: 8000 på att göra installationen själv i mitt fall.
Installerade du själv?
Jag hade hjälp av en kompis som är van att arbeta med plåt och dylikt.
Hur svårt är det?
Den svåraste var helt klart monteringen av brännaren i plåten som oljebrännaren satt i tidigare. Vikingen behöver ett större hål än den gamla oljebrännaren så det blev lite jobb med håltagning i gamla plåten.
Sedan är det viktigt att isolera på insidan av luckan/plåten och här hade jag tur att kompisen jobbar inom industrin och kunde tigga åt sig en bit isolering som tål höga temperaturer.
Vad behöver jag som inte är rörkrökare veta/kunna för att montera en brännare?
Du behöver veta hur du skall koppla in den elektriskt eller ta hjälp av lämplig bekant. Mycket viktigt är att brännaren skall ha en fas hela tiden som föregås av ett överhettningsskydd samt en fas som styrs av panntermostaten. Det skall vara samma fas på dessa två, men den ena går bara via överhettningskyddet och den andra går först över överhettningsskyddet och sedan via pannetermostaten.
(Detta framgår tydligt i manualen)
Sedan är det vikigt med bra isolering av luckan/plåten eftersom Vikingen har elektronik i brännaren och värme + elektronik är inte en bra kombination.
I övrigt så var det ganska enkelt. För justering behövs dock rökgasanalysverktyg men man skall köra några veckor innan man justerar så det kan man göra i efterhand.
Vad gäller ur försäkrings- och garantisynpunkt?
Inte den blekaste, men jag har ser inget i manualen om att garantin skulle påverkas, det följde dock med en lapp där det står att brännaren alltid skall ha fas för att garantin skall gälla. Kopplar man allt via panntermostaten så blir ju brännaren strömlös istället för att köra den vanliga avsvalningsfasen och det leder tillslut till haveri.
Jag förutsätter att sotaren skriker rätt ut om han tycker att något är gjort på fel sätt och jag tänkte ta dit en bekant som är elektriker som får kika på elkopplingarna. I manualen står det att man skall vara behörig eller göra jobbet under överseende från någon som är behörig.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se