Pellets halkar efter?

Kasch
Entusiast!

Pellets halkar efter?

Inlägg av Kasch »

Hade chefen för rörfirman hemma idag som gick igenom (ved)anläggningen med mig inför slutfaktureringen (puh). Vi satt och snackade en stund om värmebranschen. Den här firman för i princip alla installationer; värmepumpar, pelletsanläggningar, vedanläggningar och solvärmeinstallationer. Jag ser den här firman, till skillnad från många andra rörkrökare jag varit i kontakt med, som hyfsat "neutral". Jag nämnde de för tillfället höga pelletspriserna.

Han menade att det utöver större efterfrågan på råvaran (från många olika håll) också berodde på att villaoljeleverantörerna börjar få grepp om pelletsbranschen och att de har ett intresse av höga pelletspriser för att ta igen förlorade vinstmarginaler på villaoljan. Han menade också att det elpriser och pelletspriser kommer att följas åt framöver. Slutsatsen var att han tyckte att det bästa framtidsalternativet därför trots allt är värmepumpar. Uppvärmningskostnaderna och installationskostnaderna för en ny anläggning blir ungefär desamma och vinsten med pumpen blir naturligtvis det minimala arbetetet med uppvärmningen. (Egen ved blir naturligtvis alltid billigast men det är ju trots allt inte så många som har det alternativet.)

Vad tror ni om det resonemanget kring pelletspriser framöver? Frågan är ju inte ny men teorin oljeleverantörerna har inte algit mig innan. Jag vet att det här är att svära i kyrkan men pelletseldare ser jag ändå som generellt sett mer energiintresserade/kunniga än de som har värmepumpar. Så det vore intressant att höra kvalificerade synpunkter och inte bara ryggmärgsreflexer :)
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
Equinoxe
Fröträd

Inlägg av Equinoxe »

Jag håller med din installatör till 100%.

Jag installerade en pelletsbrännare i min gamla panna för ett år sedan. Under den korta tiden har priset ökat från 1830 kr/pall till 2310 kr/pall. I och med att jag bara bytte brännare har jag i stort sett redan räknat hem investeringen mot att fortsatt med olja.

Att lägga ut bortåt 80-85000 kr för en ny pelletspanna med veckoförråd är lite väl saftigt med tanke på det höga pelletspriset och att man måste hälla pellets i förrådet varje vecka. Ska man ha ett fabriksbyggt och installerat bulkförråd får man nog lägga ut ytterligare ca 20000 kr. Då är man nära eller över 100000 kr för en pelletsanläggning. Då anser jag att det är värt ytterligare 50000 kr för en bergvärmeanläggning som i stort sett är helt underhållsfri och som har billigare driftkostnad.

När min panna börjar sucka på sista versen så blir det i alla fall bergvärme hos mig om inte pelletsbranchen tar och sansar sig med prisökningarna. Det är inte vinter än så vi har nog inte sett slutet på prishöjningarna...
Thermia Atria Optimum 10 kW -09
Hade tidigare CTC 265B (-77), PELLX P21 Gordic Env. -05), MAFA mini (300 l.).
JT
Ungskog

Pris.

Inlägg av JT »

Angående priset tycker jag nog att de börjar likna samma fenomen som i oljebranschen.
Det luktar priskartell lång väg. det kanske är dax att anmäla pelletstillverkarna till lämplig myndighet.
Det är lite märkligt att i stort sett alla ökade sina priser samtidigt. det tyder på att de har en samverkan som är osund.
Kasch
Entusiast!

Inlägg av Kasch »

Det luktar priskartell lång väg. det kanske är dax att anmäla pelletstillverkarna till lämplig myndighet.
Det vore mycket intressant att följa en sådan process. Å ena sidan kan man tycka att små oberoende producenter borde kunna pressa priserna, men å andra sidan har vi ju sett hur det (inte) har gått i elbranschen.

Jag hoppade in på det här forumet när jag gick i pelletstankar men nu blev det istället en ny vedeldad anläggning. Men jag kan ändå inte riktigt släppa intresset för pellets helt :)
Kökspanna Wamsler K158, Dalatanken med fyra slingor, snart Sfinx Solar vakuumrörsolfångare (90 rör)
sanamon
Gallringsobjekt
Kontakt:

Re: Pris.

Inlägg av sanamon »

JT skrev:Angående priset tycker jag nog att de börjar likna samma fenomen som i oljebranschen.
Det är lite märkligt att i stort sett alla ökade sina priser samtidigt. det tyder på att de har en samverkan som är osund.
Om prisökningen beror på att spånpriset gått upp, vilket iaf vår leverantör påstår, så är det väl inte så konstigt om alla höjer sina priser ung. samtidigt...

Det sista jag hörde i ämnet var att spånpriset nu kommit upp i samma kilopris som massaved, dvs man kan lika gärna köpa massaved och göra flis av för att ha som råvara till pelletsen. Att pelletspriset i viss mån följer elpriset är väl också naturligt, då det trots allt går åt en hel del ström för att driva fabriken.

Sen hade jag ju naturligtvis inte haft nåt emot att priset gick ner igen... :-)
Roca P30-6 med TB-mini brännare. 500l Acctank med shuntstyrning. ca 100m2 x 2 plan timmerhus från 1868.
NiklasG
Gallringsobjekt
Kontakt:

Inlägg av NiklasG »

Equinoxe:
Gör en noggran beräkning innan du betämmer dig för bergvärme, kolla även luftvärmepump och slå gärna på elpriser uppemot 2 kr/kwh i en framtid, det är inte otänkbart. Själv har jag bergvärme missnöjd) men väntar på att den skall dra sista sucken så att jag kan installera en pellets/brikett panna eller liknade.

JT:
Att de har en priskartell är nog inte alls omöjligt. Alla stora svenska tillverkare är med i en förening som heter Svebio.se och har flera årliga möten om hur markanden skall se ut.

Och med tanke på att en pelletsfrabrik värd namnet i sverige kostar mellan 80 - 150 miljoner att bygga samt att arbetskraft och el är svindyrt så har nog många problem med att få ekonomi i sina verksamheter. Andra råvarumaterial skulle hålla ned om inte sänka träpelletsbriserna.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

När pelletspriset är 3600:-/ton går det på ett ut att köra el eller bränna pellets så dit är de ju en bit.. :roll:

Jag vet att det är bättre avans för en vvs firma att montera en vp än en pellet/vedanläggning, En farbror med 43 år i vvs svängen sa de o han är en riktig vp,s anhängare.. Varför han är så mot pellets är för att det är så mycket jobb med uraskning/sotning då det måste göras 1-2 ggr/vecka enligt honom..

Han slutade jobba några år innan pelletsen fått sitt genombrott med riktiga pelletspannor så det han sett av pelletseldning är dessa gamla oljepannor med litet askutrymme..
Jag har oxå kört med pellets i 1 år i en sådan panna o hade det varit lika mycket jobb med uraskning mm i alla pannor/brännare så hade jag oxå skaffat vp..
Hade en offert liggande på 133000:- för bergvärme men det blev en ved/pellets anläggning för ca 80000:- istället..
För ca 53000:- får jag över 30 ton pellets = minst 6 år gratis värme.. :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
homann
Prima virke

Inlägg av homann »

Det är ju samma som gör att VP:erna har råd med de fina reklamen i gratistidningarna. Marginalerna är % av kunden investeringskostnad, så ju mindre andel av totalkostnad som är energikostnad, desto större reklambudget (och avans till installatören, så klart).
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

homann skrev:Det är ju samma som gör att VP:erna har råd med de fina reklamen i gratistidningarna. Marginalerna är % av kunden investeringskostnad, så ju mindre andel av totalkostnad som är energikostnad, desto större reklambudget (och avans till installatören, så klart).
Hej,

Marginalerna för värmepumpstillverkaren är inte % av kundens investeringkostnad.
Tillverkarnas vinst är inte stor, precis som i pelletsbranschen. Det är återförsäljarna, borrarna och installatörerna som tjänar grovt.

ex kostar en 7 kw bergvärmepump med varmvattenberedning 43 000 kr på rinkaby.

Ett borrhål på 150m med kollektorslang och briné kostar ca: 50000 kr

En sådan installation kostar 120´ och upp.
Det är grymt fin marginal för alla utom tillverkarna.

Nibe och CTC får aldrig se den vinsten.
De har troligen inte mycket mer marginal än vad de hade när en sådan installation kostade 90´ för två-tre år sedan.

borrning har blivit sketdyrt av förståeliga skäl.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Det beror väl på vad det kostar att tillverka värmepumpen, om den bara kostar 10000 att tillverka så har dom väl fin marginal (OBS: jag har ingen aning om vad det kostar att tillverka en VP).
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
thomasx
Energiprofet!

Re: Pellets halkar efter?

Inlägg av thomasx »

Kasch skrev: Han menade att det utöver större efterfrågan på råvaran (från många olika håll) också berodde på att villaoljeleverantörerna börjar få grepp om pelletsbranschen och att de har ett intresse av höga pelletspriser för att ta igen förlorade vinstmarginaler på villaoljan
I så fall ska vi inte handla pellets av villaoljeleverantörer, och antagligen inte av elleverantörerna heller. Vilket ju också känns lite sunt.

Så bra att jag inte gjort det då :)
Snart lönar det sig väl att skaffa sig en egen kvarn och pelletspress och göra sina egna pellets. Åsså säljer man lite till grannarna och tjänar en slant också. Undrar bara var tiden ska komma ifrån :)

Man får väl bygga ihop kvarn och press med varandra och med förrådet, så e de bara att trycka på knappen och mata in ved till förrådet e fullt. Ett par gånger om året.

Hejhej

Thomas
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

micke_932 skrev:Det beror väl på vad det kostar att tillverka värmepumpen, om den bara kostar 10000 att tillverka så har dom väl fin marginal (OBS: jag har ingen aning om vad det kostar att tillverka en VP).
Nej det beror inte på det. Att de givetvis har en marginal inser alla men den är inte större för att slutkunden betalar så mycket mer idag än för tre år sen. Pumpens egentliga pris är ofta max 25-30% av totalkostnaden, dock kanske det inte ser ut så på fakturan.

Visste du att en del pelletsbrännare kostar som värmepumpar ?
Vilken ger mest för pengarna ? 250 kg värmepump eller 15 kg pelletsbrännare ?

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

jag tycker att priset på pellets brännare borde kunna bli lägre än dagens priser
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

ingemar_o skrev:jag tycker att priset på pellets brännare borde kunna bli lägre än dagens priser
Det borde det definitivt. Det finns alldeles för många tillverkare av pelletsbrännare i Sverige idag. Finns säkerligen 20-talet, borde räcka med hälften max och knappt ens det.
Problemet är att brännare med "Me too" (jag också) teknik kostar nästan lika mycket som en genomtänkt och riktigt bra brännare med garanterad support många år framöver.

Hur många nästan likadana brännare finns det inte egentligen ?

Iwabo stilen finns det säkert 10 "kopior" på

Pellx stilen finns det nära på lika många "kopior" på.

Janfire, Thermia och ecotec finns det inga "kopior" på. Det är alldeles för svårt för nån tjomme-verkstad att kopiera dem och få dem att funka vettigt till ett pris som går att sälja dem för.

Summa summarum:

Enkel brännare = lågt pris eller också kan det kvitta.

Avancerad brännare från välkänd tillverkare= kvalite får kosta OM det ger mervärde i form av hållbarhet, funktion, service och prestanda.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Tänk också på att dessa nya kopior som kommit fram under dom senaste åren har haft förbättringar på konstruktion och styrsytem på pelletsbrännarna, som ledit till att företag som KMP och EcoTec som exempel har fått lov att förnya och förbättra deras styrningar. Sedan om du ser till pelletspannorna så är det dom Österrikiska pannorna som gjort att svenskarna pressats att ta fram dessa spaksotade samt rengöring via tryckluft på pannor som Combifire, UNO mm. Jag tror för min del att pannorna som Clean Burn säljer "Ling" kommer att bli framtidens pannor då du kan elda flera alternativ av biobränsle utan att binda dig vid något speciellt. Lätthanterlig styrning som vilken som helst klarar av.

Med den nya regeringen så försvinner väl den gröna skatteväxlingen och då är det nog slut med pengar till FOU. Då får vi hoppas att Energimyndigheten går in och stöttar med mera medel för att få fram bättre produkter på marknaden.

Elpriserna tror jag inte den nya regeringen kan stoppa, och skatterna kan dom nog inte sänka. Elbolagen strävar efter europapriser och då får vi nog se priser upp emot 2kr kWh. Pelletsproducenterna kommer även här att följa efter, för dom vet att håller dom sig 30-35% under elpriserna så köper vi konsumenter pellets.

Något som vi konsumenter inte har reagerat på är deras föreningar Svebio eller Pir som gör att dom sitter allihop i knä på varandra. Det bådar inte gott för konkurens. Frågan är, är det inte ren kartell? Vad gör våra styrande åt detta? Dom har ju haft, eller försökt haft koll på oljebolagen. Varför har inget gjorts för att stoppa dessa?
Skriv svar