Han menade att det utöver större efterfrågan på råvaran (från många olika håll) också berodde på att villaoljeleverantörerna börjar få grepp om pelletsbranschen och att de har ett intresse av höga pelletspriser för att ta igen förlorade vinstmarginaler på villaoljan. Han menade också att det elpriser och pelletspriser kommer att följas åt framöver. Slutsatsen var att han tyckte att det bästa framtidsalternativet därför trots allt är värmepumpar. Uppvärmningskostnaderna och installationskostnaderna för en ny anläggning blir ungefär desamma och vinsten med pumpen blir naturligtvis det minimala arbetetet med uppvärmningen. (Egen ved blir naturligtvis alltid billigast men det är ju trots allt inte så många som har det alternativet.)
Vad tror ni om det resonemanget kring pelletspriser framöver? Frågan är ju inte ny men teorin oljeleverantörerna har inte algit mig innan. Jag vet att det här är att svära i kyrkan men pelletseldare ser jag ändå som generellt sett mer energiintresserade/kunniga än de som har värmepumpar. Så det vore intressant att höra kvalificerade synpunkter och inte bara ryggmärgsreflexer