Belysning i pelletsförråd

Riddarn
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: ons 04 okt, 2006 21:08
Ort: Furunäs

Belysning i pelletsförråd

Inlägg av Riddarn »

Jag håller på att bygga ett förråd på ca 8m3. För att kunna se nivå inuti funderar jag på att sätta in två armaturer IP44 inuti förrådet. Är det dumt? Typ två såna här hade jag tänkt mig: http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=327132000
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

En sådan sitter i mitt förråd. Har fungerat perfekt i ett antal år nu.

Man bör tänka lite på placeringen så att den inte hamnar direkt i "pelletssprutet" från inblåsningen, annars är det nog inget att tänka på.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

ingen risk att den blir het och antänder pelletsdamm eller nått sånt ?
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Grimreaper skrev:ingen risk att den blir het och antänder pelletsdamm eller nått sånt ?
Den står ju inte på dygnet runt.... :wink:

Max storlek på lampan är 60W i den armatur som jag har monterat men jag har bara satt in en 40W lampa, vilket räcker mer än väl.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:01, redigerad totalt 1 gånger.
Pellfan
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: mån 04 okt, 2004 22:50
Ort: Östergötland

Inlägg av Pellfan »

Damm explosioner är krångligare än gas 8)
Om man inte vill investera i en "klassad" armatur $$$ finns några gamla mått.
Täthet hög IP klass mot damm, och som nämnt ovan sval lampa.
Då är riskerna reducerade.
Nackdel med CO-lampan är att de flesta av denna typ inte har någon förskruvning som går att dra åt.
"S-jobbande" brukar bara ta & sätta kniven i membranet och då är IP klassen mums-mums...
Köp en IFÖ Modul 57 (IP 57) finns för glödljus eller fyrstifts rör.
Byt ev. glas kupan mot dito. plast. (Kanske bättre med glas, plast=ev. statiskt)
Sedan är det bara att underhålla med att inte låta damm samlas omkring.

/P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
Staffan
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 16:17

Inlägg av Staffan »

Pellfan skrev 19 oktober bla

"Nackdel med CO-lampan är att de flesta av denna typ inte har någon förskruvning som går att dra åt.
"S-jobbande" brukar bara ta & sätta kniven i membranet och då är IP klassen mums-mums... "

Tacksam för en översättning.

Staffan
Panna Focus-Eco-20 2005
KMP PX21 brännare 2005
KMP PF400 förråd
110 kvm i två plan, byggår 1909/1967, 20 m kulvert fr pannan till bostadshuset m isolering fr 1960-talet. Förbrukning ca 8 ton/år.
Sydhallands inland
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Staffan skrev:Pellfan skrev 19 oktober bla

"Nackdel med CO-lampan är att de flesta av denna typ inte har någon förskruvning som går att dra åt.
"S-jobbande" brukar bara ta & sätta kniven i membranet och då är IP klassen mums-mums... "

Tacksam för en översättning.

Staffan
Försök till översättning/förklarning så som jag tolkar inlägget:

Enligt inlägget har inte lampan någon förskruvning (kommer inte ihåg hur min var) där kabeln går in i själva armaturen utan ett membran.

Förskruvning = en genomförning som med hjälp av mutter och gummibussning går att spänna (minska hålet) så att det blir tätt kring kabeln.

Membran = tunt fastgjutet gummi/mjukplast över hålet där kabeln skall in i armaturen.

S-jobbande = antagligen en person som fixar själv.. :?: :?

Sätter man kniven i membranet när man skall trä in kabel i armaturen så får man ett hål som inte tätar kring kabeln efter montaget. eftersom de flesta gör ett "rakt" snitt när man trycket kniven genom membranet.

Vill man att membranet skall täta även efter kabelmontaget så kan man endera borra ett litet hål i membranet och pressa igenom kabeln eller med en liten kniv/skalpell skära ett litet runt hål där man sedan pressar igenom kabeln. Då får man ett dammtätt montage som är viktigt i pelletsförrådet.

Man kan också förse armaturen med en lös förskruvning om det saknas membran. Eller kanske tom använda någon typ av tätmassa som klarar lite värme för att täta kabelgenomföringen. Bäst av alla lösningarna är en kabelförskruvning där man kan justera tätheten med hjälp av en mutter.

Hoppas någon blev lite klokare.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Belysning i pelletsförråd

Inlägg av Stugsittaren »

Riddarn skrev:JFör att kunna se nivå inuti funderar jag på att sätta in två armaturer IP44 inuti förrådet. Typ två såna här hade jag tänkt mig: http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=327132000
En nackdel med en del armaturer av den typen är att många lågenergilampor inte får plats. Om du vill ha en sådan.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

kan man inte ha en glas skiva monterad i förrådsväggen & ha belysningen på utsidan som lyser in genom glaset :?:
torde vara enklaste & säkraste sättet eller vad har jag missat :?:
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Pellfan
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: mån 04 okt, 2004 22:50
Ort: Östergötland

Inlägg av Pellfan »

En utmärkt översättning Roli, ursäkta en yrkeskadad :oops:

//P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
Staffan
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 17 mar, 2006 16:17

Inlägg av Staffan »

Tack Roli för översättningen av Pellfans beskrivning.

Trodde att den ursprungliga texten avsåg lampan :idea: , men förstår nu att det avsåg armaturen.

Staffan
Panna Focus-Eco-20 2005
KMP PX21 brännare 2005
KMP PF400 förråd
110 kvm i två plan, byggår 1909/1967, 20 m kulvert fr pannan till bostadshuset m isolering fr 1960-talet. Förbrukning ca 8 ton/år.
Sydhallands inland
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

ingemar_o skrev:kan man inte ha en glas skiva monterad i förrådsväggen & ha belysningen på utsidan som lyser in genom glaset :?:
torde vara enklaste & säkraste sättet eller vad har jag missat :?:
Jag har fyra glasrutor på 20x30 i bulkförrådet. Går fint att lysa med ficklampa och titta vid behov. Tycker inte man är där och springer så ofta att man egentligen behöver fast belysning.
Begge
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 31 dec, 2006 14:02
Ort: Skövde

Lamparmatur i pelletsförråd

Inlägg av Begge »

En dammexplosion är något man i möjligaste mån ska avhålla sig från :!:
Kör själv pellets i bulkbil och har en hel del smaskig information om detta.
I vårt upptagningsområde har det bara hänt en gång där damm exploderat p.g.a en lampa i förrådet, men det förrådet finns inte längre.
Hörde ett par dagar efter att jag varit och fyllt detta förråd att en olycka varit framme. Brandkåren hade varit där och släckt, ägaren själv hade suttit brandvakt under natten och det hade återigen tagit sig i blandningen av pellets och spånblandning. Spånblandningen blev av allt vatten brandkåren släckt med.
Denna gång gick det inte att rädda förrådet utan detta och delar av pannrummet försvann.

Vad hade då hänt? Jo, vid kontroll i pannrummet hade ägaren tänt lampan i förrådet varvid det lilla damm som fanns i armaturen antänts av lampans lilla gnista som kan bli om det av någon orsak är dålig kontakt. Kan vara i sockeln eller dåligt dragna skruvar i armaturen.

Kommer jag till ett ställe där jag ser att en lampa lyser i förrådet vägrar jag fyllning, gör jag inte det och det händer något får jag mycket svårt att förklara mitt handlande. Och jovisst, kunden får betala för bomkörningen.

Alltså, sätt INTE in lamparmaturer i pelletsförråd. Kontroll av förrådet ska ske via några plastrutor varav du lyser in i ett av dem och använder de andra som siktrutor. Detta är alltid vad vi rekommenderar.
Grimreaper
Lärjunge!
Inlägg: 277
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 22:46
Ort: Skelleftehamn

Inlägg av Grimreaper »

Jag funderade själv på att sätta lite plexiglas/tåligare glasrutor högt upp på förrådet jag ska bygga och sedan ha en halogen strålkastare på utsidan som lyser in.

Ur säkerhetssynpunkt bör en sådan lösning fungera perfekt. Dessutom lätt att byta lampan om den skulle gå sönder (speciellt om man nyfyllt förrådet).

Litar inte på el/statiska material i ett pelletsförråd. Det är att leka med elden.
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
Skriv svar