Dock hade jag turen för ca 1 år sedan att hitta en sprillans ny Biomatic på blocket.
Han som sålde den hade köpt den, men aldrig kommit till skott med installationen och sedan ångrat sig så han körde ved istället. Jag slog till och sedan dess har pannan stått och tagit plats i garaget.
Föregående helg gick åt till att rensa bort resterna av ett gammalt insatsrör i skorstenen, och kommande helg sätter jag i ett nytt 110mm dubbelmantlat rostfritt rör. Jag fick ge 3800:- för 6 meter inkl topp och bottenstos samt 100l vermikulit. Dessutom ingick frakten i det. Ett bra pris tycker jag på www.soliduct.com.
Men, när jag kontaktade den lokala återförsäljaren för Thermia i Skövde, för att fråga vad de ville ha för att enbart koppla in vattnet på pannan fick jag inte ett lika bra pris. Mellan 10-15 tusen ville de ha. Fantasisumma tycker jag, det enda de behöver göra är ju att koppla in rören till den, jag fixar ju in den på plats, ansluter el och rökröret till skorsten.
Så jag funderar nu på att investera pengarna i en gassvets istället och göra det hela själv.
Och då kommer givetvis frågorna, men som tur är finns ju en massa experter här

På min gamla panna sitter Expansionkärlet och vattentillförseln för att fylla systemet kopplat till ett uttag på toppen av pannan. På Biomaticen finns ett liknande uttag (märkt 4 expansion på Installationsmanualen (se sidan 3)) och frågan är om man kan / ska använda det, eller helt enkelt skarva in sig i radiatorkretsen någonstans. Dessutom sitter ett annat uttag (som de kallar för retur) på baksidan av pannan. Det borde man väl helt enkelt plugga?
Ni som har en Biomatic installerad, hur har de gjort hos er?
En annan fråga är om det finns några legala krav på den som gör jobbet, eller räcker det med att det är fackmannamässigt utfört?
Tack på förväg för alla svar!