Egen installation av Biomatic

Skriv svar
carpelux
Entusiast!
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 19:57
Ort: Skara

Egen installation av Biomatic

Inlägg av carpelux »

Nu är det dags att byta panna innan det blir alldeles för kallt. Jag har idag en Bequem 15 analog som jag kör i en Diom kombinationspanna från 1970. Funkar bra, men verkningsgraden är nog inte så bra med tanke på de korta rökgaskanalerna.

Dock hade jag turen för ca 1 år sedan att hitta en sprillans ny Biomatic på blocket.
Han som sålde den hade köpt den, men aldrig kommit till skott med installationen och sedan ångrat sig så han körde ved istället. Jag slog till och sedan dess har pannan stått och tagit plats i garaget.

Föregående helg gick åt till att rensa bort resterna av ett gammalt insatsrör i skorstenen, och kommande helg sätter jag i ett nytt 110mm dubbelmantlat rostfritt rör. Jag fick ge 3800:- för 6 meter inkl topp och bottenstos samt 100l vermikulit. Dessutom ingick frakten i det. Ett bra pris tycker jag på www.soliduct.com.

Men, när jag kontaktade den lokala återförsäljaren för Thermia i Skövde, för att fråga vad de ville ha för att enbart koppla in vattnet på pannan fick jag inte ett lika bra pris. Mellan 10-15 tusen ville de ha. Fantasisumma tycker jag, det enda de behöver göra är ju att koppla in rören till den, jag fixar ju in den på plats, ansluter el och rökröret till skorsten.

Så jag funderar nu på att investera pengarna i en gassvets istället och göra det hela själv.

Och då kommer givetvis frågorna, men som tur är finns ju en massa experter här :-)

På min gamla panna sitter Expansionkärlet och vattentillförseln för att fylla systemet kopplat till ett uttag på toppen av pannan. På Biomaticen finns ett liknande uttag (märkt 4 expansion på Installationsmanualen (se sidan 3)) och frågan är om man kan / ska använda det, eller helt enkelt skarva in sig i radiatorkretsen någonstans. Dessutom sitter ett annat uttag (som de kallar för retur) på baksidan av pannan. Det borde man väl helt enkelt plugga?

Ni som har en Biomatic installerad, hur har de gjort hos er?

En annan fråga är om det finns några legala krav på den som gör jobbet, eller räcker det med att det är fackmannamässigt utfört?

Tack på förväg för alla svar!
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Hej,

Vet inte hur biomatic är uppbyggd men ta inte expansionsledningen via radiatorkretsen. Det är en säkerhetsfråga så det är bättre att ta expansionen från en ledig plugg någonstans på pannan. Om shunten är jättestängd och upphettningen går jättefort så (ex både elpatron och brännare) så skulle du rent teoretiskt kunna bygga upp ett tryck. Bättre att ta det säkra före det osäkra....

Jag skulle absolut inte lämna bort ett pannbyte.
Kan du byta topplockspackning på en bil så kan du sätta dig in i hur ett pannbyte skall göras. Det är ju inte nån astrofysik precis.
Jag skulle inte investera i nån gassvets.
Köp klämringskopplingar och använd gjutjärnsdelar där det går. (endast radiatorkrets för gjutjärn pga rost)
Det går sketfort och är inte så jättedyrt om du handlar på ett vettigt ställe typ Rinkaby. uppskattar rördelarna till 2500 kr inklusive kopparrör, ventilrör, säkerhetsventil och vaccumventil.
Cirkpump tillkommer för 600 - 1400 kr beroende på fabrikat och modell.
Det finns utmärkta pumpar som inte heter Danfoss också.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
carpelux
Entusiast!
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 19:57
Ort: Skara

Inlägg av carpelux »

Tack Elvis, du gav mig faktiskt ett svar på frågan. Uttaget jag tänkte på är ju faktiskt märkt expansion, men jag kopplade det i mitt förvirrade huvud till expansion till Acktank eller liknande, inte expansionkärl :-)

Annars har man ju bytt ett par toppar på bilar och motorcyklar, så det här ska nog gå bra.

Men jag är fortfarande inne på att köpa en svets, med tanke på andra användningsområden i garaget längre fram. Alternativet är gasol och mjuklöda skarvar och krökar.

Cirkulationspumpen tänkte jag faktiskt behålla den gamla trots dess ålder. Den sitter med avstängningsventiler, så den går lätt att byta om den skulle gå sönder. Den har aldrig krånglat, så den får hänga med. Däremot blir det ett nytt expansionskärl.

Fast jag är lite frågande på cirkpumpens placering. Idag sitter den på framledningen till radiatorerna och pumpar alltså varmt vatten. I termia dokumentation har de satt den på returen från radiatorerna, frågan är om det spelar någon roll var man sätter den?
Bequem 20D i en biomatic panna.
KW SID012 dragbegränsare, 7 M skorsten med 110mm insatsrör.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Tror säkert du fixar in pannan men du bör få nån att göra en injustering med rökgasanalys.. Men fixar du in pannan själv o om du fått den till rätt kurs så kan du ju köpa Co2 mätare här http://www.comfort-control.se/smoke/acc.htm
Den kostar 3600:- + moms o vätskan kostar 115:- + moms..
Har du bara mätare så fixar du lätt justeringen själv.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ABSO
Energiprofet!
Inlägg: 641
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 13:14

Inlägg av ABSO »

André, har du eller nån du känner provat Co2-mätaren du länkar till?
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7177
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:André, har du eller nån du känner provat Co2-mätaren du länkar till?
Jepp jag o en kompis har köpt en sådan o då har har företag så fick han köpa ut den o lyfta momsen..

Vet även att en del firmor här endas kör med en sådan..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
topdop
Ungskog
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 11 apr, 2006 20:39

Inlägg av topdop »

Hej Carpelux!

Kul att se en till Skövdebo som ska installera själv.

Jag har precis själv installerat en CTC Ecoflex, och byggt ett helt nytt vattenburet system i huset. Att bara byta panna är inga problem alls, om man överhuvudtaget funderar på att göra det så klarar man det. Jag genomförde visserligen hela installationen med klämringskopplingar som jag inhandlade rejält rabaterat på Ahlsell. Men hade jag inte haft VVS rabatt så hade jag nog funderat på at löda så mycket som möjligt och bara klämt det nödvändiga.
citera mig inte på det här, men jag tror att jag har läst en diskussion på byggahus forumet där det konstaterades att det gick utmärkt att hårdlöda med gasol upp till dimension 22mm.
Vad gäller rökgasanalysen så har jag pratat med sotarmästaren i Skövde, och han kommer ut och gör en analys åt dig för 1000:-

Hoppas installationen går bra!
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1185
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Jag har också installerat en EcoFlex själv. Att mjuklöda med en liten gasolbrännare var lätt. Jag körde med en prisol med 190gr behållare som man skruv i underifrån (Jula). Glöm inte lödfettet bara! Här hittar du lite bilder.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar