Hej!
Jag är ny på forumet och undrar om något vet vilken brännare som är lämplig till min gamla panna.................
Pelletsbrännare till CTC 265 B(1977)
De flesta verkar funka bra, jag kör med Roslagbrännaren, Janfire och KMP vet jag funkar också, men det finns säkert flera, 265:an har rätt hyfsat förbränningsutrymme så det är många brännare som funkar bra, det kan vara vanskligt med frammåt brinnande brännare eftersom det är rätt så kort avstånd mellan luckan och innerväggen, men det brukar man kunna lösa med en adapter så att man får ut brännaren lite.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Re: Pelletsbrännare till CTC 265 B(1977)
boolss skrev:Hej!
Jag är ny på forumet och undrar om något vet vilken brännare som är lämplig till min gamla panna.................
Har en likadan panna, använder kmp px21 verkar funka bra, brännaren sitter i olje eldstaden och baffel plåt till ved eldstaden, rökgas temp lågfart och sotad panna 160-170 grader
Vill experimentera med längre intervall mellan start och stopp vet ej ännu så mycket om förbrukningen.
Avståndet till "kyld vägg" går att justera på px21 brännaren med den medföljande stosen. Kmp rekommenderar 200mm.
Jag har en Janfire NH med standart flamriktaren i och det fungerar mycket bra (såklart, se min signatur).
För en vecka sedan tog jag bort stenen och isoleringen i bottnen på brännkammern för att få mer askplats och lättare uraskning, hur mycket det har givit kan jag inte svara på i nuläget men det fungerar bra.
Pannan är i övrigt mer effektiv än jag trodde:
Jag testade att mäta den exakta mängd pellets som behövs på en uppvärmningscyklus (65-85°C), enbart VV utan tappning.
Jag testade på 9, 12, 15 & 18KW och det gick åt exakt lika mycket pellets oavsett läge.
Min tolkning är att pannan är skaplig effektiv eller iaf. lika ineffektiv på alla lägen och att den "går i taket" på ett högre nivå än 18KW.
För en vecka sedan tog jag bort stenen och isoleringen i bottnen på brännkammern för att få mer askplats och lättare uraskning, hur mycket det har givit kan jag inte svara på i nuläget men det fungerar bra.
Pannan är i övrigt mer effektiv än jag trodde:
Jag testade att mäta den exakta mängd pellets som behövs på en uppvärmningscyklus (65-85°C), enbart VV utan tappning.
Jag testade på 9, 12, 15 & 18KW och det gick åt exakt lika mycket pellets oavsett läge.
Min tolkning är att pannan är skaplig effektiv eller iaf. lika ineffektiv på alla lägen och att den "går i taket" på ett högre nivå än 18KW.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!