Vilda idéer

Skriv svar
thomasx
Energiprofet!

Vilda idéer

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Liksom många andra här är det dags för mig att bygga bulkförråd snart. Och jag har funderat över alla möjliga idéer för att komma på nåt smart sätt att tömma hela förrådet, utan att behöva offra 25% av utrymmet på snegolv eller skotta och ha sig. Mitt förråd blir antagligen ca 2,2 x 2,8 och runt 2 m högt, det kommer att gå åt.

Även jag har funderat på det där med upphissbara golv, jag gick dock ett steg längre och tänkte att om man tar lite block och en tyngd, så sköter upphissningen sig själv när pelletsen börjar ta slut och åker tillbaka av sig själv igen när pelletsen fylls på. Nån som har lust att testa i praktiken och berätta om det funkar? ;) (Bly-tyngd typ alltså)

Andra idéer som slagit mig är te.x. att skjuta in väggen istf golvet, eller kanske övre halvan av väggen för att knuffa ner den översta pelletsen, och sedan den undre delen av väggen alt. golvet, då har man i alla fall minskat vikten en del. Eller att sätta en 'rakel' på golvet som man kör fram och tillbaka med en kolv, eller flera raklar efter varandra om sträckan är längre än kolven, ung. så här /| /| /| --> pelletsen knuffas då i pilens riktning när rakeln går fram och tillbaka. Den coolaste idéen, tycker jag, är att göra hela golvet i förrådet av ett rullande band. När det är tomt, rulla fram bandet och hela pelletshögen åker mot skruven. På så vis lär man ju kunna tömma till i princip 100%.

Har nog haft en del fler idéer, men kommer inte på dem just nu.

Nån som testat nåt som liknar nåt av ovanstående?
Någon annan med andra kreativa lösningar?
Eller kanske bara en kommentar till ovanstående?

Jo, btw, jag har sett att det ofta argumenteras med klämda pellets emot rörliga golv etc. Men borde det inte funka att skydda den rörliga delen med en böjlig plastskiva som sitter fast i ena halvan och löper över den andra? En enkel lösning som jag tycker borde funka ypperligt.

Hejsvejs

Thomas
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag har tankar om att bygga ett förråd med självtömmande egenskaper ung. som du tänkar. Jag har tänkt mig att golvet ska kunna vikas upp med luftsäckar och att man skyddar mot nerfallande pellets vid att ha en metallskiva glidande uppför väggen....

Vänta lite, satt o fick en idé.....

Om man nu delar långväggerna mitt på och förbinnar dom med ett pianogångjärn. Man delar bottnen också så att den kan vikas upp över rännan, i kant mellan långsida och botten blir det pianogångjärn också.

Kortsidorna tätar man med järn/aluminiumplåt på något vis. Om man då fyller förrådet har man ett vanligt fyrkantigt förråd, sen när det börjar ta slut klämmer man in sidorna mot mitten, jag ville välja luftsäckar men smak o tycke....

När man klämmar ihop lyfts golvet och förrådet kan tömmas nära på totalt, det är möjligt att göra konstruktionen så pass tät att man kan blåsa in pellets utan allt för mycket damm som pysar ut......

Bara en lös tanka, finns nog fel o brister men bättre 1 idé än ingen...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Hänger inte med riktigt på varför du behöver gångjärn på tre olika ställen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Om vi utgår ifrån att uttaget löper i mitten i en ränna, bara för att fastställa läget.

Om man då vill vika upp bottnen måste den ju ha ett gångjärn vid mittrännan. Då jag tror att glidande sidor kan vara svårt att få bra tänkar jag att man ska kunna vika hela sidan och det krävar ett gångjärn i toppen, mitten och i underkanten av sidan, det i underkanten sitter sedan fast i bottnen.

När man sedan viker in sidan kommer bottnen att vinklas upp och rätt dimensionerat kommer man att nå rasvinklen + lite till.

Så det blir inte 3 gångjärn per sida, det blir 4.

Man kan såklart lösa detta vid att bara vinkla in ena sidan och ha rännan vid kanten i den andra, då är det bara ena sidan som ska vikas ihop.
Är inte PK!
Lager
Stor entusiast!

Inlägg av Lager »

Man kan såklart lösa detta vid att bara vinkla in ena sidan och ha rännan vid kanten i den andra, då är det bara ena sidan som ska vikas ihop.
Hmm, skulle inte detta i praktiken betyda att man måste "lyfta" halva förrådet (eller fem ggr så mycket och vi utgår från 45graders vinkel).

Jag tycker dock att iden med luftsäckar är frän, men varför gångjärn och doningar... kan man inte helt enkelt låta luftsäckarna ha en "design" med 45 graders lutning när de är uppblåsta :idea: :?:

En luftsäck kan dessutom knappast få en massa pellets ikläm...
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jo, det borde faktisk fungera också......

Och plötsligt är det ett Pellistore-förråd....

Nej men allvar: så få rörliga delar som möjligt är bra och att montera en tät duk så att den kan blåsas upp till en lämplig vinkel är nog en skitbra idé faktisk! I'll drink to that!

Enda rörliga delen är en liten luftpump (+ bottenskruven såklart). Styrningen består av en trycksensor och ett par reläer eller nåt, när bottenskruven startar kör pumpen till ett visst (lågt) tryck uppnås. Är det fullt med pellets håller det kvar duken nere o pumpen stannar "direkt", är det dåligt med pellets fylls blåsan och pelletsen hamnar rätt och när blåsan är full stoppar pumpen. Smidigt som fan.
Är inte PK!
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Jag har ibland funderat på om inte flera förrådsskruvar i bredd som man växlar mellan vore en idé. Alternativt en flyttbar skruv.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ABSO skrev:Jag har ibland funderat på om inte flera förrådsskruvar i bredd som man växlar mellan vore en idé. Alternativt en flyttbar skruv.
Den tanken har jag oxå haft..
Det går ju rätt snabbt att flytta motorn då den sitter med 1 st insexskruv.. Jag t.ex har ju långsidan mot pannan (1 meter från) som står mitt på långsidan.. Så jag skulle kunna ha 2 st ca 3 meters raka skruvar o 1 på ca 2 meter.. Undrar hur mycket det skulle skiljt i pris, Kanske inte blivit så mycket dyrare då man klarat sej med lilla motorn.. :roll:

Som jag har det skulle man haft en U-skruv i botten på förrådet med stigningen mot mitten (från båda hållen) sen ut till pannan via en rak 2-2,5 metersskruv..

Såg enligt forcos priser att en lösning med 3 skruvar kostat mej ca 10000:- men då va dom iof dubbelt så dyr på skruvar då jag köpte.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar