Liksom många andra här är det dags för mig att bygga bulkförråd snart. Och jag har funderat över alla möjliga idéer för att komma på nåt smart sätt att tömma hela förrådet, utan att behöva offra 25% av utrymmet på snegolv eller skotta och ha sig. Mitt förråd blir antagligen ca 2,2 x 2,8 och runt 2 m högt, det kommer att gå åt.
Även jag har funderat på det där med upphissbara golv, jag gick dock ett steg längre och tänkte att om man tar lite block och en tyngd, så sköter upphissningen sig själv när pelletsen börjar ta slut och åker tillbaka av sig själv igen när pelletsen fylls på. Nån som har lust att testa i praktiken och berätta om det funkar?

Andra idéer som slagit mig är te.x. att skjuta in väggen istf golvet, eller kanske övre halvan av väggen för att knuffa ner den översta pelletsen, och sedan den undre delen av väggen alt. golvet, då har man i alla fall minskat vikten en del. Eller att sätta en 'rakel' på golvet som man kör fram och tillbaka med en kolv, eller flera raklar efter varandra om sträckan är längre än kolven, ung. så här /| /| /| --> pelletsen knuffas då i pilens riktning när rakeln går fram och tillbaka. Den coolaste idéen, tycker jag, är att göra hela golvet i förrådet av ett rullande band. När det är tomt, rulla fram bandet och hela pelletshögen åker mot skruven. På så vis lär man ju kunna tömma till i princip 100%.
Har nog haft en del fler idéer, men kommer inte på dem just nu.
Nån som testat nåt som liknar nåt av ovanstående?
Någon annan med andra kreativa lösningar?
Eller kanske bara en kommentar till ovanstående?
Jo, btw, jag har sett att det ofta argumenteras med klämda pellets emot rörliga golv etc. Men borde det inte funka att skydda den rörliga delen med en böjlig plastskiva som sitter fast i ena halvan och löper över den andra? En enkel lösning som jag tycker borde funka ypperligt.
Hejsvejs
Thomas