Fukt i spiralslangen

Skriv svar
Thomas Jo
Späd planta

Fukt i spiralslangen

Inlägg av Thomas Jo »

Hej, jag har jätte mycket fukt i spiralslangen mellan brännaren och skruven! Var katten kommer det ifrån?? :?: :?: :?:
Janfire flexA i en NIBE City VX OE panna.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Från pelletsförrådet.... ? om du inte har någon vattenflaska för nödsläckning som läcker....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare

Inlägg av Micke »

Är det bara i slangen ??
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det kan ju i teorin också vara lite bakåt-kondens, förbränningen ger ju ganska mycket vattenånga.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Thomas Jo
Späd planta

Inlägg av Thomas Jo »

Hej, ja det är bara i slangen. Kan det bero på dålig tillluft i pannrummet så att det blir dåligt skorstensdrag och att fläkten trycker avgaser genom pelletsslangen?
:oops:

Jag har haft problem med mina smältsäkringar men denna kondensen kommer även om jag har helt tätt i det hålet. :cry:

( :?: Tätar ni era smältsäkringar med smältlim?)
Janfire flexA i en NIBE City VX OE panna.
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

om du misstänker dåligt med tillluft så är det bra att åtgärda det eller iaf kolla så att det inte är det
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Hej!
Jag har haft samma problem som dig. Vid leverans av dålig pellets, Statoil med mycket hög finfraktion upp till 50% så satte skorstenen helt igen sig på en månads förbränning, flygaska. Fick ta dit sotaren och nödsota skorstenen och allt blev bra igen. Så undersök ditt skorstensdrag. Krävde ersättning av Statoil för sotningen eftersom skorstenen var nysotad innan den dåliga pelletsen levererades men de har fortfarande inte betalt denna sotning, 614 kr trots påminnelse....jag har inte ens fått svar ifrån deras marknadschef som jag reklamerade till...tråkigt bemötande efter att ha varit energikund i ca 15 år...gäller uppvärmning och all bensin till bilarna. Nu får det vara slut! En allmän varning för Statoil....dålig pellets som många trådar här också vittnar om...och dåligt bemötande...vilket är värst...
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
snubbelfot
Ungskog

Inlägg av snubbelfot »

Har råkat ut för samma sak då jag labbat med olika inställningar på min panna/brännarkombination. Kan säga att för min del händer det när jag stoppar i sista retardern i pannan. Då får jag för högt mottryck för brännaren och rökgaserna går delvis upp i slangen som då blir väldigt fuktig, vilket gör att sågspån /finfraktioner beckar igen slangen.
Så mitt råd blir nog att försöka minska mottrycket i pannan.
Lycka till.

/Andreas
Albin Futura oljepanna med Janfire Flex +EBK, det verkar funka....
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Hej Thomas Jo!
Har du fått ordning på fukten i slangen?
MVH
Ulf
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Eric Hjalmarsson
Lärjunge!

Inlägg av Eric Hjalmarsson »

snubbelfot skrev:Har råkat ut för samma sak då jag labbat med olika inställningar på min panna/brännarkombination. Kan säga att för min del händer det när jag stoppar i sista retardern i pannan. Då får jag för högt mottryck för brännaren och rökgaserna går delvis upp i slangen som då blir väldigt fuktig, vilket gör att sågspån /finfraktioner beckar igen slangen.
Så mitt råd blir nog att försöka minska mottrycket i pannan.
Lycka till.

/Andreas
Samma för mig! Dock i kombinataion av en vad jag tror sämre leverans av pellets.
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Ulf Rasmusson skrev:Hej!
En allmän varning för Statoil....dålig pellets som många trådar här också vittnar om...och dåligt bemötande...vilket är värst...
Dåligt bemötande är värst, ty dålig pellets löses enkelt med vänligt bemötande... :)

Jag kan rekommendera SBE. Det var iofs ovanligt mycket spån i senaste leveransen i vintras. Men de hörde av sig direkt per telefon efter att jag epostklagat. De frågade om jag haft något problem och när jag svarade nej sa de - Ok, men vi drar av 300:- i alla fall på nästa leverans. Några dagar senare fick jag en kreditfaktura på 300 som skriftligt dessutom.

Hejhej

Thomas
Ulf Rasmusson
Energiprofet!

Hej!
Jo det är så det skall vara....men ännu hellre bra pelletskvalitet. En dålig leverans ställer till det så och det går bara en massa tid till att sköta om anläggningen då man får dålig pellets. I senaste leveransen från Statoil så hade jag upp till 50% finfraktion och detta gör att inget fungerar....inte minst förråd och skruvar...
MVH
Ulf
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Ulf Rasmusson skrev:Hej!
Jo det är så det skall vara....men ännu hellre bra pelletskvalitet.
Självklart. I mitt fall innebar det dock inga problem.

I senaste leveransen från Statoil så hade jag upp till 50% finfraktion och detta gör att inget fungerar....inte minst förråd och skruvar...
Hoppsan, ja då ska du ju dessutom ha minst halva priset tillbaka, för du ska ju inte betala för mer _pellets_ än vad du har fått.
Skriv svar